با راه‌اندازی شبکه کشاورز باید فرهنگ‌سازی برای اصلاح سبد غذایی مردم به‌گونه‌ای که اولویت با تأمین غذاهای مؤثر بر سلامتی باشد، در دستور کار برنامه‌سازان قرار گیرد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سرانه پایین مصرف خرما، شیر، میوه و سبزی در ایران باید در برنامه‌های فرهنگی شبکه کشاورز دیده شود.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: در زمان حاضر، خرمای تولیدی کشور به‌رغم حجم بالا و کیفیت مناسب، از استقبال زیادی برخوردار نیست و به‌جز ماه رمضان، در سایر فصول سال چندان در سبد غذایی مردم قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است و برای افزایش آن باید برنامه‌ریزی فرهنگی شود.

امیری کهنوج ادامه داد: در حالی که مصرف میوه و سبزی در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته بسیار بالا است، در ایران مصرف چربی، نشاسته و مواد کم‌کالری رونق بیشتری دارد و نیازمند تغییر چینش سبد غذایی ایرانیان است.

وی تصریح کرد: هرچند قیمت در پایین بودن سرانه مصرف مؤثر است، اما چینش سبد غذایی و کالاهای خانوار نشان می‌دهد اگر صداوسیما به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده به فرهنگ‌سازی درباره مصرف عناصر مفید غذایی بپردازد، می‌تواند در سبد غذایی مردم تغییر ایجاد کند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عملاً قیمت شیر، سرانه مصرف آن را کاهش داده است، اما با توجه به لزوم هدفمندی یارانه‌ها باید مدیریت سبد مصرف به‌گونه‌ای در اذهان عمومی تغییر پیدا کند که اولویت تغییر مواد غذایی با کالاهایی باشد که سلامت مردم را تأمین می‌کنند.

امیری کهنوج تأکید کرد: مصرف فست‌فودها در حالی سرعت گرفته و روزانه چندین مرکز توزیع فست‌فود در خیابان‌های کلان‌شهرها افتتاح می‌شود که قیمت آنها قیمت پایینی نیست، اما نشان‌دهنده گرایش ذائقه مردم به مصرف کالاهای پرکالری، چاق‌کننده و با ارزش غذایی پایین است.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی شبکه کشاورز، انتظار می‌رود تعریف سبد غذایی سالم که دربرگیرنده مصرف کالاها و عناصر غذایی تأمین‌کننده سلامتی مردم است، در دستور کار برنامه‌سازان قرار گیرد.
کد خبر پیشنهاد قرار دادن اصلاح سبد غذایی مردم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =