«... در هیچ نقطه دنیا اینگونه نیست که محصول نهایی در شرایطی تعزیراتی باشد که هیچ یک از مواد اولیه مصرفی‌اش تعزیراتی نیست و همواره با افزایش قیمت روبه‌رو است...»
آنچه خوانید فرازهایی از صحبت‌های مهندس علیرضا مروت‌پور، دبیر انجمن نان‌های صنعتی تهران و مدیرعامل «نان‌آوران» است که نسبت به یک بام و هوای تحمیل شده به تولیدکنندگان بسیار گلایه دارد.
او همچنین تاکید دارد که وقتی قیمت آرد با کیفیت به دو برابر آنچیزی که در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود، رسید حفظ کیفیت برای بسیاری از تولیدکنندگان سخت می‌شود.
مروت‌پور در این مصاحبه به مثابه همیشه بی‌پروا صحبت‌های کارشناسی را به زبان آورده است که اگر متولیان و دست‌اندرکاران صنعت، سازمان حمایت، تعزیرات و ... روی آن تامل کنند در سال حمایت از تولید ملی، بسیاری از گره‌های تولید گشوده خواهد شد.
آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو با این مدیر خلاق و نوآور صنعت غذاست که با هم می‌خوانیم.

امسال سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است به نظر جنابعالی برای حمایت عملی از تولید در صنایع غذایی چه اولویت‌هایی را باید لحاظ شود؟
به نظر من با توجه به مسایل سیاسی و بین‌المللی نامگذاری این سال با عنوان حمایت از تولید ملی نشانه درایت مقام معظم رهبری است. در این سال باید در صنعت غذا از بعد کیفی و استاندارد روزبه‌روز وضعیت بهتر شود، نباید شرایط به گونه‌ای سوق پیدا کند که به دلیل اجبار به حمایت از تولید داخلی مصرف محصولات بی‌کیفیت رواج پیدا کند و پس از مدتی کیفیت تنزل یابد.
در هر شرای باید بازار رقابتی تولیدات داخلی را به کیفیتی رساند که دیگر راهی برای ورود محصولات خارجی به کشور نباشد.
از اواسط سال 90 متاسفانه به دلیل کنترل نادرست بر قیمت مواد اولیه، فشار بسیاری به تولیدکننده وارد شد، چرا که تولیدکننده چاره‌ای جز تهیه مواد اولیه ندارد و با افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود آمد.
به عنوان نمونه برای تولیدکننده‌ای که بر مبنای قیمت مواد اولیه خاصی برایش تعیین قیمت شده با افزایش بهای مواد اولیه در عمل شیرازه تولید از دست‌اش خارج شده است.
در چنین شرایطی باید پذیرفت که تولیدکننده چاره‌ای جز کاهش کمیت و کیفیت ندارد و این روند به هیچ وجه به نفع تولید داخلی نیست.
باید بپذیریم وقتی تولیدکننده چیپس باید 150 گرم چیپس را 100 تومان بفروشد، در حالی که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه 200 تومان برای او تمام می‌شود، چاره‌ای ندارد که در بسته‌هایش به جای 150 گرم 80 گرم چیپس بریزد.

به نظر جنابعالی این روش درستی برای تولید است؟
با توجه به اینکه این کم‌فروشی به دلیل سودجویی نیست و تنها برای حفظ تولید صورت می‌گیرد، چندان امر نکوهیده‌ای نمی‌تواند باشد. باید پذیرفت اعمال سیاست‌های نادرست تولیدکنندگان را به این سمت سوق داده است.

در زمینه تولید نان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
قیمت آرد هم‌اکنون بالغ بر دو برابر رقمی است که دولت اعلام کرده است. هم‌اکنون بهای آرد مطلوب بالغ بر 700 تومان است، این شرایط در حالی رقم میخورد که دولت قیمت آرد را حدود 350 تومان اعلام کرده بود و قیمت‌گذاری‌های نان بر همین مبنا صورت گرفته است، اما امروز تولیدکنندگان نان صنعتی آرد و روغن را با دو برابر قیمت اعلام شده تهیه می‌کنند، به طوری که روغن در همین ماه نخست سال 91 نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش قیمت یافته است، شکر هم به صورت مستمر با افزایش قیمت روبه‌رو است.
به نظر من در هیچ نقطه دنیا اینگونه نیست که محصول نهایی در شرایطی تعزیراتی باشد که هیچ یک از مواد اولیه مصرفی‌اش تعزیراتی نیست و همواره با افزایش قیمت روبه‌رو است.
بپذیریم با اجرای اینگونه قوانین تولیدکنندگان را به سوی مسیرهای انحرافی سوق می‌دهیم، چرا که تولیدکننده‌ای که به دنبال برند شدن باشد، به سوی کم‌فروشی نخواهد رفت، مگر آنکه چاره‌ای جز آن برایش وجود نداشته باشد. به نظر من در سال حمایت از تولید ملی اگر اینگونه مسایل پیش روی تولیدکنندگان از پیش پای آنها برداشته شود، گام بلندی برداشته شده است.
ببینید، امروزه سوپرمارکت‌ها با هر قیمتی که کالاها را بخرند با سود مناسب خودشان عرضه می‌کنند، حتی در برخی کالاها تا 100 درصد سود هم می‌برند، اما تولیدکننده در مواردی حتی تا 10 درصد هم سود ندارد، حتی در مواردی سوپرمارکت‌ها به تولیدکننده که سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی کرده، اعلام می‌کنند برای عرضه محصولشان باید با قیمت خاصی محصول را ارایه کنند، در غیر اینصورت محصول رقیبمان را عرضه می‌کنند و جالب است که با رقیبمان هم اینگونه رفتار می‌کنند و در نهایت سود بیشتری به جیب می‌زنند.

از ابتدای سال بحث افزایش قیمت نان از جمله مقولاتی بوده که بسیار به آن پرداخته شده است، با توجه به آنکه در سال دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار داریم و قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرایی شود پیرامون نوسان قیمت آرد در سال گذشته و پیش‌بینی قیمت نان در سال جاری نقطه‌نظرهای خود را بفرمایید؟
در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها قیمت آرد 340 تا 350 تومان برای صنعت نان در نظر گرفته شد و اوایل این آرد تحویل کارخانه‌ها هم می‌شد، اما دارای کیفیت مناسبی نبود و این قیمت تا میانه‌های سال 90 به کیلویی 520 تا 550 تومان افزایش یافت و حتی در اسفند سال گذشته قیمت آرد با کیفیت به حدود 750 تومان هم رسید.
البته آرد 340 تومانی هم در بازار وجود داشت، ولی با آن آرد نمی‌توان نان با کیفیت و کم‌ضایعات تولید کرد و برای تولیدکنندگان خرید آرد 700 تومانی به صرفه‌تر از آرد بی‌کیفیت ارزان‌تر است.
در سال 90 به نظر من اکثر تولیدکنندگان حجیم و نیمه‌حجیم خسارت بسیاری دیدند.
تعداد تولیدکنندگان نان حجیم و نیمه‌حجیم به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و عملکرد آنها به طور کامل قابل بررسی است و اگر تامل شود چنین مسایلی به خوبی قابل لمس است.
برای حمایت از صنایع غذایی در تمام دنیا عوارض را بر می‌دارند تا غذای سالم و بهداشتی با کمترین قیمت به دست مصرف‌کنندگان برسد. در این رابطه به نظر من باید نظارت به بخش خصوصی سپرده شود تا صنعت غذا به پویایی لازم برسد.
ببینید وقتی قیمت‌آرد با کیفیت به دو برابر آنچیزی که در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود، رسید، حفظ کیفیت برای بسیاری از تولیدکنندگان سخت می‌شود.
در سال حمایت از تولید ملی باید در تمام مراحل زنجیره تولید دقت شود تا تولید با کیفیت داشته باشیم.

لطفا مختصری پیرامون استراتژی و برنامه‌های «نان‌آوران» در سال 91 توضیح دهید؟
پس از آنکه در واحد خمیرترش که به صورت پایلوت در واحد مرکزی راه‌اندازی کردیم به نتیجه مطلوب رسید، کار را به صورت گسترده‌تر پیگیری کردیم.
چند سفر به کشورهای اروپایی و کره جنوبی داشتیم. به نظر من تا دو سال آینده «نان‌آوران» بزرگ‌ترین واحد خمیرترش منطقه را راه‌اندازی خواهد کرد.
این واحد با سرمایه‌ای حدود 200 میلیارد تومان در استان البرز گشایش خواهد یافت.

هم‌اکنون این واحد در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
طراحی و نقشه‌های فاز یک این واحد آماده شده و کارخانه‌های سازنده ماشین‌آلات این واحد مشخص شده است.

بی‌شک یکی از ویژگی‌های «نان‌آوران» تولید نان‌های ویژه است، برای سال 91 چه برنامه‌ای برای تداوم تنوع تولید دارید؟
تولید نان‌های بیوتکنولوژی مهم‌ترین هدف ما در سال 91 است. در اسفند سال 90 موفق به دریافت پروانه تولید نان بدون نمک و نان بدون شکر، نان بدون نمک و شکر و نان پروبیوتیک شدیم.
به احتمال بسیار تا آخر اردیبهشت نان‌های پروبیوتیک «نان‌آوران» به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: اقتصاد سبز
کد خبر 18470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =