۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
خبرگزاری فارس: منابع پاکستانی اعلام کردند در حالی که پاکستان خواستار فروش یک میلیون تن گندم خود به ایران شده است اما دو طرف به دلیل اختلاف بر سر قیمت به توافقی در این زمینه دست نیافته اند.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی د نیوز، منابع مطلع روز سه شنبه گفتند، گفتگو هایی که اخیرا بین مقامات دو کشور ایران و پاکستان در خصوص انجام معاملات تهاتری برگزار شد، به دلیل قیمت پایین پیشنهادی طرف ایرانی برای خرید گندم پاکستان با مشکل مواجه شده است.
یک منبع آگاه که در گفتگو ها نیز حضور داشت، گفت: «طرف ایرانی قیمت 275 دلار برای هر تن گندم پاکستانی را پیشنهاد کرد، در حالی که گندم پاکستان در بازار بین المللی به قیمت متوسط هر تن 312 دلار فروخته می شود.»
کمیسیون مبادلات و امنیت پاکستان اخیرا با صدور بخشنامه ای به تمام اتاق های بازرگانی این کشور هشدار داده که در صورت انجام معامله با ایران خود باید پذیرای ریسک احتمالی متوجه آن باشند. با این حال، انجام تجارت با شرکت های ایرانی در زمینه های بشر دوستانه نظیر واردات مواد غذایی و دارویی مجاز اعلام شده است.
شفقت نقمی، وزیر امنیت غذایی پاکستان گفت: «پیشنهادی که پاکستان قبل از طرف ایرانی روی میز گذاشت، پاسخ مناسبی را دریافت نکرد و دو طرف موافقت کردند تا گفتگوهای بیشتری را در این خصوص پس از کسب مجوز از دولت های متبوعشان انجام دهند.»
وی افزود: «طرف ایرانی خواستار خرید گندم به قیمت وارداتی از قزاقستان است، اما ما به آنها گفتیم که کیفیت گندم پاکستان بهتر از گندم تولیدی کشورهای آسیای میانه است.»
ایران اخیرا پیشنهاد فروش نفت در مقابل خرید کالاهایی همچون گندم، سویا و سایر محصولات از هند و چین را مطرح کرده است. حتی پیشنهاد مبادله پایاپای نفت ایران با برنج اوروگوئه نیز مطرح شده است.
پیشنهاد انجام معاملات پایاپای بین ایران و پاکستان اولین بار در دیدار روسای جمهور دو کشور در فوریه امسال مطرح شد و دو طرف خواستار گسترش مبادلات تجاری به حدود 10 میلیارد دلار شدند که در صورت انجام مبادلات تهاتری به راحتی قابل دستیابی است.
منابع مطلع گفتند، در صورت توافق دو طرف، پاکستان حدود 600 هزار تن اوره  و 200 هزار تن سنگ آهن از ایران خریداری خواهد کرد.
پاکستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم در آسیاست که سال گذشته حدود 2 میلیون تن از 25 میلیون تن گندم تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کرده است. پاکستان در ماه ژانویه قراردادی را برای خرید گاز از ایران از طریق خط لوله ای که به همین منظور بین ایران و پاکستان در حال احداث است، به امضا رساند.
کد خبر 18471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =