عليرضا صفاخو
 صبح دومين روز برگزاري نمايشگاه اگروفود، مديران و كارشناسان و پرسنل 812 غرفه، پشت درهاي بسته ماندند؛ نيروهاي انتظامي و پرسنل حراست و... اجازه ورود نمي دادند و هر كس براساس شنيده ها و برخوردهاي ماموران، شايعاتي را دامن مي زد. حتي بحث هاي سال گذشته و احتمال نگاه يا تمايل بنياد تعاون ناجا به در اختيار داشتن سهامي از نمايشگاه مطرح مي شد كه معلوم نبود سرچشمه اين شايعه از كجاست!
    خسارات معنوي و سياسي:
     فعاليت برخي از سالن ها از نيم تا 2 ساعت با تعلل آغاز شد و در همين مدت، ده ها غرفه دار خارجي و ميهمانان آنها از پشت درهاي بسته با دفاتر كشورهاي خود تماس گرفته و پلمپ سالن و دخالت نيروهاي انتظامي در يك نمايشگاه غيرسياسي و آن هم كشاورزي و مواد غذايي را مخابره كردند و بلافاصله خبر پلمپ چندين غرفه و سالن روي موج خبرگزاري هاي بين المللي و رسانه هاي غربي از جمله BBC و... قرار گرفت.
    در حاليكه قانون «بهبود مستمر محيط كار و كسب» اخيرا تصويب و جهت اجرا به دولت و سازمان ها و وزارتخانه ها، ازجمله نمايشگاه ها ابلاغ شده بود متاسفانه اعتبار كسب و كار نمايشگاهي ايران زير سوال رفت، به نحوي كه عسگراولادي در همان ايام، اين رفتار نيروي انتظامي را نادرست و زيان آور خواند و رتبه پايين جايگاه ايران در فضاي كسب و كار را مورد انتقاد قرار داد.
    ضرر و زيان اقتصادي:
    يك محاسبه سرانگشتي نشان مي دهد بيش از 800 غرفه خارجي و داخلي، رقمي نزديك به 5 ميليارد تومان براي اجاره غرفه ها و نزديك به 20 ميليارد تومان براي غرفه آرايي، انتقال كالا و محصولات از خارج و داخل به محل نمايشگاه، حقوق و اضافه كار پرسنل و غرفه داران، كارشناسان مامور به نمايشگاه، تبليغات در رسانه هاي ديداري و شنيداري، اياب و ذهاب، غذا و... هزينه كرده بودند كه البته بر اين رقم بايد حدود يك ميليارد تومان خدمات روشنايي، مخابرات، اينترنت، كنترل ها، نظارت ها و... را اضافه كرد.
    در مجموع، روزانه 5/6 ميليارد تومان براي 4 روز نمايشگاه هزينه شده بود و برگزاري هر ساعت آن 800 ميليون تومان خرج مي برد. بر اين اساس فقط در 2 ساعت اوليه به هم ريختگي يا پلمپ سالن ها و سردرگمي مردم با محاسبه امور جانبي، نزديك به دو ميليارد تومان به غرفه داران ضرر آتي وارد شد و بسياري از مديران شركت هاي حاضر در نمايشگاه معتقد بودند بازديدكنندگاني را كه احتمال عقد قرارداد با آنها داده مي شد از دست داده اند و برخي براي رعايت امنيت خود از حضور در نمايشگاه منصرف شده بودند كه اين خسارت اقتصادي بيش از 100 ميليارد تومان برآورد مي شود.
    پايين آمدن اعتبار اقتصادي كشور :
اين اتفاق به ظاهر ساده، كه به گفته كاظم اكبرپور، مدير عامل شركت سهامي نمايشگاه، مسئله خاصي نبوده است و به صرف بدحجابي غرفه داران صورت گرفته آيا به همين راحتي قابل گذشت است؟ آيا همه خانم هاي غرفه دار بدحجاب بوده اند؟ آيا نمي شد آن چند نفر بدحجاب را به دفتر حراست راهنمايي كرد و به آنها تذكر داد؟
    آيا بايد همه دنيا متوجه اين امر مي شد تا بدخواهان چنين القاء كنند كه يك خارجي با صرف هزينه اي بالاي 10-20 هزار دلار يا يورو، ممكن است با تعطيلي نمايشگاه يا هر نوع برخوردي مواجه شود.
     چه كسي پاسخگوي لطمه اي است كه به اعتبار نمايشگاهي كشور وارد شده است؟
    اين است كه حتا عسگراولادي، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني در كميسيون كسب و كار، كارآفريني و مقررات اتاق تهران درخواست مي كند دلايل پايين بودن رتبه جايگاه ايران در فضاي كسب و كار در دنيا بررسي شود و مي گويد اين حركاتي، نظير بستن غرفه ها در نمايشگاه اگروفود به جايگاه كشور ضربه مي زند.
    رعايت قانون و مصالح نظام و مسائل شرعي از اوجب واجبات است، اما به نظر مي رسد برخورد با بي حجابي مي توانست به طريق ظريف تر و بدون ايجاد تنش در يك محيط بين المللي- كه نمايندگان بيش از 20 كشور دنيا در آن حضور فعال داشتند- اعمال شود.
    غرفه داراني كه خانم ها در آنجا مسئوليت نداشتند يا خانم هاي غرفه داري كه بدحجاب نبودند اين سوال را دارند كه چرا آنها بايد با تعطيلي و پلمپ غرفه مواجه شوند؟
    اينها و سوال هاي ديگر بايد براي حركات بعدي نمايشگاهي مورد توجه و عنايت مسئولان قررا گيرد و اعتبار بين المللي نظام زير سوال نرود.

منبع: ماهنامه دام کشت و صنعت، شماره 147
کد خبر 19748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =