فود پرس -کارگروه صنایع غذایی  به ریاست شاهرخ ظهیری در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد.
شاهرخ ظهیری، رییس کارگروه صنایع غذایی در اتاق بازرگانی وصنایع و معادن و کشاورزی ایران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام خبر فوق افزود: به دلیل اهمیت صنعت غذا و نبود کمیسیون مستقل برای صنعت غذا، با موافقت هیات رییسه اتاق ایران این کارگروه تشکیل شد.
وی افزود: در نخستین جلسه کارگروه اینجانب به عنوان رییس و علی موحد( دبیر کل پیشین کانون صنایع غذایی) و ابوالحسن خلیلی( دبیر کل فعلی کانون) به عنوان نائب رییس انتخاب شدند.
ظهیری متذکر شد: در واقع علی موحد از کمیسیون کشاورزی وابوالحسن خلیلی از کمیسیون صنعت به این کارگروه اضافه شدند.

وی در خصوص اهداف و برنامه های این کارگروه گفت: مسایل روزمره صنعت نظیر مسایل بانکی، قیمت‌گذاری و ... مواردی نیست که کارگروه بتواند خیلی زود روی آنها طرحی را پیاده کند و راهکار عملی ارایه کند. از این رو تصمیم گرفتیم در این کارگروه برنامه‌هایی را پیگیری کنیم که کارساز برای بهبود وضعیت صنعت غذا باشد.
رییس کار گروه صنایع غذایی اتاق ایران یادآور شد: در دو سال گذشته با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قانون اداره نظارت بر مواد غذایی را با توجه به قوانین موجود دنیا تهیه کردیم تا قانون فعلی که مربوط به سال 1346 است را تغییر دهیم.
این قانون را به وزارت بهداشت ارایه کردیم و پس از اینکه سازمان غذا و دارو تشکیل شد این قانون را بررسی کردند و بیش از سه ماه روی این قانون کار کردند و اصلاحات لازم را انجام دادند، اما متاسفانه بیش از 1.5 سال است که این قانون در کمیسیون بهداشت مجلس خوابیده است.
وی افزود: در صدد تهیه طرحی هستیم تا صنعت غذا نیز مانند کشاورزی از مالیات معاف شود، چرا که به عنوان نمونه امروز در کشور اگر سیب درختی را که معاف از مالیات است را در قوطی بگذاریم باید برای آن مالیات دهیم.
از سوی دیگر در حالی محصولات کشاورزی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند که صنعت غذا باید برای همان محصولات کشاورزی معاف از مالیات، مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.
ظهیری گفت: با تحقیقاتی که در اکثر نقاط دنیا انجام دادیم متوجه شدیم که صنایع غذایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما از پوشاک و ... مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند.
یعنی هر کسی که خرید بیشتری می‌کند، باید مالیات بیشتری نیز بدهد، اما در ایران از همان ابتدا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اعلام کردیم که این قانون برای صنایع غذایی عادلانه نیست، اما توجهی به آن نشد و در این کارگروه تصمیم گرفته‌ایم که این مساله را پیگیری کنیم.

 
کد خبر 19808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =