زهره فیروزی -از میان 21 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم فقط پنج نماینده رای آورد و توانست به مجلس نهم راه پیدا کند و باقی از ورود به مجلس ناکام مانده و باید به مشاغل قبلی خود بازگردند.
اما شنیده‌ها حاکی است قدیمی‌های کمیسیون کشاورزی که از قطار مجلس نهم جا مانده‌اند، در وزارتخانه نه‌چندان فعال بخش کشاورزی توانستند برای خود جای مناسبی دست و پا کنند. کاظم فرهمند که نایب‌رییسی کمیسیون کشاورزی و نمایندگی بافق و مهریز را در کارنامه خود دارد، هرچند به‌عنوان مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی یزد توانسته بود به‌عنوان متخصص بخش کشاورزی در کمیسیون عملکرد مثبتی داشته باشد، اما به دلایلی نتوانست از رقیب خود "دخیل زارع" پیشی بگیرد و از ورود به مجلس نهم عملا بازماند.
این نماینده که تلاش زیادی برای چهره شدن در راهروهای مجلس کرد و توانست در برهه‌های زمانی مشخصی عباس رجایی را پشت سر بگذارد، اکنون توانسته است جایگاه مشخصی در وزارت جهادکشاورزی از آن خود کند. گویا کاظم فرهمند به‌عنوان یکی از مدیران اصلی وزارت جهادکشاورزی در این وزارتخانه به‌زودی حکم مدیریت خود را دریافت خواهد کرد.
این اقدام اگرچه با لفظ یارگیری خلیلیان از نمایندگان ادواری توصیف شد، اما برخی از کارشناسان معتقدند: حضور نماینده‌ای که سابقه مدیریت و نمایندگی در مجلس را داشته باشد، بهتر از سایر مدیرانی است که به‌صورت فرمایشی و یا جدا از شایستگی‌های خود مناسبی را در وزارت جهاد کشاورزی دارا هستند.
حجت‌الله رحمانی نماینده الیگودرز به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس هشتم که موضع‌گیری‌های نه‌چندان متخصصانه و دقیقی را در بخش کشاورزی عنوان می‌کرد، از دیگر نمایندگانی است که به‌عنوان یکی از مدیران در سازمان منابع طبیعی وابسته به وزارت جهادکشاورزی به کار فراخوانده شده است.
بهمن محمدی نماینده فریدن که جزو نمایندگان اثرگذار بخش کشاورزی مجلس هشتم بود، نیز در شمار نمایندگانی قرار دارد که از سوی وزیر جهادکشاورزی برای پیوستن به این وزارتخانه کاندیدا شد. براساس شنیده‌ها، این نماینده به‌عنوان مشاور وزیر جهادکشاورزی به وی کمک خواهد کرد تا تصمیم‌گیری‌های درست و اثرگذاری در بخش کشاورزی گرفته و به تناسب نیاز و روحیات مجلس نهم بتواند از عملکرد خود دفاع کند.
در این میان اخباری نیز از قاسم محمدی نماینده نمین و عضو کمیسیون کشاورزی و حاجی‌اصغری نماینده میانه که هردو از تبار ترک‌زبان ایران‌زمین بودند، شنیده می‌شود. قاسم محمدی پیش از ورود به مجلس شورای اسلامی در بانک کشاورزی سمت مدیرکلی داشته و توانسته بود در این بانک به‌عنوان یکی از مدیران اثرگذار مطرح شود. در مجلس هشتم، هرچند موضع‌گیری‌های دوگانه‌ای در قبال وزارت جهادکشاورزی و بخش کشاورزی از وی در رسانه‌ها منتشر شد، اما در مجموع می‌توان گفت عملکرد مثبتی از وی به‌عنوان متخصصی اقتصادی در بخش کشاورزی در مجلس هشتم دیده نشد.
محمدرضا حاجی‌اصغری نیز که ریاست تحقیق وتفحص صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تا آخرین روزهای مجلس هشتم به عهده داشت، هرچند بارها توانست با دفاعی صحیح و اثرگذار به حمایت از بخش کشاورزی بپردازد، اما این تحقیق و تفحص را به نتیجه نرساند. با این وجود وی به همراه سایر نمایندگان هم‌کمیسیونی خود برای ورود به وزارت جهاد کشاورزی کاندیدا شده است. برخی کارشناسان معتقدند، این اقدام صادق خلیلیان جزو بسترسازی‌ها و یارگیری‌های هوشمندانه‌ای است که می‌تواند لابی وزارت جهادکشاورزی را در بلندمدت در مجلس تقویت کند.
منبع : دنیای سبز

 
کد خبر 19980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =