مواد غذایی> معاون اداره کل نظارت فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: به‌ ايمنی مواد غذايی، بيشتر از نظرِ آلودگی به باكتری ها و باقی‌ماندۀ مواد شيميايی مانند: سموم دفع آفات نباتی، آنتی بيوتيك ها و هورمون ها توجه می‌شود.

سهیل اسکندری با بیان این مطلب گفت: برای حفظ سلامت، غذايی را كه می‌خوريم بايد سالم و مغذی باشد. ما نمی توانيم تمام خطرها را از بين ببريم ولی می توانيم آن ها را كاهش دهيم.
 
وی تصریح کرد: به‌ايمنیِ مواد غذايی، بيشتر از نظرِ آلودگی به باكتری ها و باقی ماندۀ مواد شيميايی مانند: سمومِ دفعِ آفاتِ نباتی، آنتی بيوتيك ها و هورمون ها توجه می‌شود.
 
این مقام مسئول در اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی گفت: درصد بالايی از مسموميّت های غذايی در خانه رخ می دهد، كه ناشی از رعايت نكردن نكته‌ها و دستورهای ايمنی است، به همين دليل اين مبحث حاوی نكته هايی است كه با رعايت آن‌ها هنگامِ انتخاب، خريد، جابه‌جا كردن، آماده سازی و پختن مواد غذايی تا حد زيادی از مسموميّت غذايی جلوگيری می‌شود.
 
لزوم رعایت بهداشت مواد غذايی

 دکتر رستگار، با تاکید بر لزوم رعايت اصول و موازين بهداشتی در کليۀ مراحل تهيه و توليد، حمل و نقل، نگه‌داری، فروش و مصرف مواد غذايی گفت: کاهش دادن آلودگی های فيزيکی و شيميايی، تا حدّی که برای سلامت انسان زيان آور نباشد را بهداشت مواد غذايی می گويند. همۀ ما مواد غذايیِ گنديده و فاسد شده را ديده ايم، سيب گنديده، پياز و سيب زمينی جوانه زده، گوشتِ فاسد شده، حبوبات شپشک زده و …. همواره از اين که اين مواد روزی قابل استفاده بوده و اکنون فاسد شده اند، تأسف خورده ايم.
 
وی اضافه کرد: به طورکلی عواملی که باعث فساد مواد غذايی می شود عبارت است از: عوامل بيولوژيک، ميکروبی، انگلی،حشرات و جوندگان، عوامل فيزيکی مانند: نور، حرارت، رطوبت و عوامل مکانيکی مثل: ضربه و فشار روی بافت ميوه و سبزی و عوامل شيميايی.
 
  
دکتر اسکندری با بیان اینکه ميکروب‌ها باعث آلوده شدن گياهان، جانوران و مواد غذايی حاصل از آنها شده و آن را فاسد می کنند گفت: علائم بيماری و مسموميت های حاصل از اين ميکرب ها خيلی به هم شبيه اند؛ علايمی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و سردرد در اکثر مسموميت ها هست.
 
استفادۀ نادرست از موادغذايی مقدمه مسمومیت

 معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره بر اینکه اغلب مسموميت های غذايی بر اثر استفادۀ نادرست از موادغذايی ايجاد می شودتصریح کرد: نَشُستن دست ها، پختن غذا به مدت کم، سرد کردن يا نگهداری نادرست مواد غذايی موجب بروز اين نوع مسموميت ها می شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مطمئن ترين راه برای پيشگيری از مسموميت با اين ميکروب، حرارت دادن صحيح مواد غذايیِ کنسرو شده است. ضمن آنکه بايد از مصرف محتويات قوطی های کنسرو باد کرده و باد نکردۀ مشکوک خودداری کرد و براساس دستورالعمل سازنده که معمولاً بر روی قوطی نوشته شده است(معمولاً 20 دقيقه)، آن را در آب در حال جوش حرارت داده، سپس مصرف کنيد.

منبع:ایفدونا


کد خبر 1aa53ceec9024144811a0d6d35e2e8f5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =