۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
مواد غذایی> رئیس سازمان غذا و دارو علت اعلام نشدن اسامی متخلفان روغن پالم را توضیح داد و گفت: نامه‌ای که یکی از وکلای پرونده روغن پالم عنوان می‌کند که به تایید دبیرخانه سازمان ما رسیده است از طرف قوه‌قضاییه ارسال نشده است بلکه شخص وکیل آورده است.

از روزی که سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه برنامه کشوری بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر پای روغن پالم را به وسط کشید و به مردم درباره مصرف لبنیاتی که روغن پالم بیش از حد مجاز دارد، هشدار داد، حاشیه‌ها و واکنش‌ها به این افشاگری هاشمی شروع شد، بطوریکه برخی از تولیدکنندگان لبنیات از وزیر بهداشت ناراحت و حتی وی را تهدید کردند.

درحالیکه اصل مطلب به اینگونه بود که واردات روغن پالم به کشور در سالی که گذشت بیش از حد مجاز بود یعنی استفاده از روغن پالم در حدمجاز در برخی از فرآورده‌های لبنی مجاز است، همانطور که نمک، روغن و شکر که ذاتاً مصرف آن توصیه نمی‌شود ولی در فرآورده‌های مختلفی به اندازه مجاز استفاده می‌شود ولی مشکل از آنجا نشات می‌گرفت که استفاده از روغن پالم بیش از اندازه صورت پذیرفته بود و علت آن نیز واردات دو برابری و غیرمجاز آن به کشور بود، بنابراین منشاء تخلف در این مورد بود که وزیر بهداشت را مجبور کرد از بابت این مسئله و نسبت به استفاده غیرمجاز روغن پالم گلایه کند زیرا مقدار قابل توجه ای از روغن پالم به صورت غیرمجاز در شیر و لبنیات مورد استفاده قرار گرفته بود.

در پی این افشاگری هاشمی و معاونش دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، مبنی بر اینکه بیش از حد مجاز روغن پالم وارد کشور شده است و این روغن نیز برای مصارف لبنی به‌کار می‌رود، شکایتی تنظیم و از سازمان غذا و دارو دراین باره شکایت شد، در نهایت هم عنوان شد که این سازمان باید اسامی متخلفان و شرکت‌های لبنی را اعلام کند، ولی برای انتشار این اسامی، دیناروند هر بار و در هر مصاحبه ای عنوان کرد که ما این اسامی را در اختیار قوه قضاییه، مجلس و نهادهای امنیتی قرار دادیم.

بنابراین بار دیگر برای پیگیری‌ درخواستی که از سازمان غذا و دارو شده بود تا اسامی متخلفان را اعلام کند و حتی یکی از وکلا نیز مدعی شده بود درخواست انتشار اسامی متخلفان در دبیرخانه سازمان غذا و دارو ثبت شده است، دیناروند دراین باره به تسنیم عنوان کرد‌: دستگاه قضایی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند، کسی نباید از ما انتظار داشته باشد خارج از آن کاری که دستگاه قضاییه انجام می‌دهد اقدام کنیم، بنابراین باید منتظر باشیم تا فرآیندهای لازم طی شود، واقعیت این است که همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم این تخلفی که توسط برخی از شرکت‌های لبنی در استان‌های مربوطه انجام شده بود به دستگاه قضائیه معرفی شدند.

وی ادامه داد: برای برخی از این شرکت‌ها جریمه صادر شده است و برخی نیز پروانه تولیدشان لغو شد و حتی خط تولیدشان نیز بسته شد، تمام این موارد مراحلش طی شده است، ولی هنوز برای برخی از این شرکت‌ها حکم قضایی صادر نشده است. ما یک گزارشی از این کارها که صورت پذیرفته است نیز به صورت مشخص و شفاف به دادستانی کل کشور و دادستانی تهران فرستادیم و دستگاه قضاییی نیز به صورت کامل در جریان این موضوع است. حال اینکه دو - سه نفر از وکلای پرونده از ما درخواست کردند که ما این اسامی را اطلاع رسانی کنیم باید اجازه دهیم دستگاه قضایی این تکلیف را انجام دهد.

س: ولی براساس ماده 43 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی از سازمان غذا و دارو خواسته شده که لیست شرکت‌های متخلف لبنی را معرفی کند و حتی نامه این درخواست نیز به دبیرخانه سازمان شما رسیده است.

دیناروند: خیر، اینگونه نیست. ما چنین چیزی را دریافت نکردیم.

س: یکی از وکلای این پرونده رسید نامه تحویل شده به دبیرخانه سازمان غذا و داور برای معرفی اسامی متخلفان روغن پالم را نیز ارائه کرده است.

دیناروند: کار این وکیل که معیار نیست، بنده باید رسید دبیرخانه سازمان را تایید کنم، بنابراین چنین چیزی امکان ندارد.

س: دفتر شما با دفتر دبیرخانه‌تان مگر چقدر فاصله دارد؟ می‌توانید درباره این نامه پیگیری کنید که چنین نامه ای به سازمان شما رسیده است یاخیر؟

دیناروند: شما فکر می‌کنید وزارت بهداشت می‌تواند جلوی حکم دستگاه قضائیی ایستادگی کند، اصلاً وزارت بهداشت از این امر استقبال می‌کند.

س: بالاخره ما اقناع نشدیم که وقتی دبیرخانه سازمان شما نامه اعلام متخلفان روغن پالم را دریافت کرده است چرا شما به این مسئله رسیدگی نمی‌کنید؟

دیناروند: ما اعلام می‌کنیم چنین نامه ای به دستمان نرسیده است، زیرا ما باید از دستگاه قضایی چنین نامه ای را دریافت کنیم.

س: ولی عنوان می‌شود که این نامه را دریافت کردید؟

دیناروند: دستگاه قضاییه چنین نامه ای را ارسال نکرده است و می‌توانید بروید و از آنها سئوال کنید.بروید از بازپرس شعبه مربوطه سئوال کنید، اصلاً بازپرس قبلی تغییر کرد.

س: آیا این مسئله صحیح است که عنوان می‌شود به دلیل ملاحظات وزیر بهداشت این مسئله مطرح شده است که به دلیل حساسیت این پرونده دنبال این هستید که سازمان غذا و دارو اسامی متخلفان را اعلام نکند؟

دیناروند: خیر، این مسئله برای قبل است، زیرا وقتی یک مبحثی قضایی می‌شود ما دیگر نمی‌توانیم ورود کنیم.

س: ولی شما این تخلفات را به چند نهاد اعلام کردید.

دیناروند: بله، به همه نهادهای مربوطه مانند مجلس اعلام کردیم، این داستان اگر تبدیل به یک پرونده قضایی نمی‌شد شما مطمئن باشید مانند همه تخلفات دیگر اطلاع رسانی صورت می‌پذیرفت و همه نیز متوجه می‌شدند.

س: چه اصراری هست که باید سازمان غذا و دارو اسامی متخلفان را اعلام کند؟

دیناروند: ما نمی‌دانیم یک عده ای دنبال چی هستند، ما از نیات افراد اطلاع نداریم، ولی واقعیت این است که کسانی که متخلف بودند با آنها برخورد شد و به دستگاه قضایی نیز معرفی شدند، به همه این تخلفات نیز رسیدگی شده است، بنابراین اگر دستگاه قضایی از ما بخواهد، ما اسامی این متخلفان را اعلام می‌کنیم.

س: ولی در اخبار متعدد رسانه‌ها مطالبه می‌شود که اسامی را سازمان شما باید اعلام کند.

دیناروند: دیگر نمی‌توانیم، چون پرونده قضایی است، و اختیارش با بنده نیست.

س: یعنی شما نمی‌توانید یک تماس با بازپرس داشته باشید که آیا می‌توانید اسامی را اعلام کنید؟

دیناروند: بله، ما حتی مراجعه کردیم، وکیل حقوقی هم داریم و آنها نیز گفتن این کار باید به صورت رسمی صورت پذیرد، بنابراین گفته یک وکیل برای ما ملاک نیست. آنها برای مطرح کردن خودشان این مسائل را می‌گویند، وگرنه این قضیه خیلی شفاف است، این وکیل ادعا می‌کند که بازپرس چنین دستوری داده است در حالیکه بازپرس خودش لیست متخلفان را دارد.

س: ولی براساس ماده 43 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی، عنوان شده که سازمان شما باید اسامی را اعلام کند.

دیناروند: نه اینگونه نیست، همین الان قوه قضاییه با ما دستور بدهد ما اسامی را اعلام می‌کنیم.

س: خُب، دستور که داده است و حتی دبیرخانه شما نیز دریافت کرده است و سند آن هم هست.

دیناروند: خیر، اینگونه نیست، اگر چنین سندی باشد، ما که نمی‌توانیم کتمان کنیم.

س: پس این تاییدیه دریافت نامه قضایی از طرف دبیرخانه سازمان شما چیست؟

دیناروند: چنین نامه و حکمی صادر نشده و به این سازمان نیز نیامده است، بلکه خود وکیل این نامه را آورده است و دستگاه قوه قضاییه چنین حکمی را به صورت رسمی به ما اعلام نکرده است.

به گزارش تسنیم، سازمان غذا و دارو هر هفته و هر ماه براساس دستور ویژه رئیس این سازمان برای حفظ حقوق مردم و توجه به سلامت آحاد جامعه، اسامی محصولات غیرمجاز و لیست شرکت‌های متخلف را که هنوز پرونده قضایی پیدا نکرده است را اطلاع رسانی و اعلام می‌کند و در نهایت این محصولات غیرمجاز نیز از سطح بازار جمع آوری می‌شوند.


منبع:تسنیم
کد خبر 1f21294310134a54ba2c6378201a5906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =