۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت‌ امسال از سوی معاون اول رییس جمهور تحت یک ابلاغیه ارائه شد. در این ابلاغیه به مواردی اشاره شده بود که برخی از این موارد نیازمند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی بعدی بود که هنوز این دستورالعمل در مورد صادرات مشخص نشده است.
محمد لاهوتی گفت: در این بخشنامه آمده ارز 80 درصد از کالاهای صادراتی باید در سامانه نیما واگذار شود. در واقع اجازه فروش ارز این کالاها خارج از این سامانه وجود ندارد. اکثر این کالاها مربوط به شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و صادرکنندگان عمده است. همچنین در این بخشنامه اشاره شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست کالاها را هر سه ماه یکبار اعلام کند، اما در حال حاضر با این‌که حدود 40 روز از این تصمیم گذشته هنوز لیست اعلام نشده است.
وی افزود: هنوز مشخص نیست 20 درصدی که خارج از سامانه نیما مجوز فروش دارند اجازه واگذاری ارز به واردکننده را به صورت مستقیم دارند یا خیر. همچنین مشخص نیست کدام کالاها شامل این موضوع می‌شوند. آیا نرخ ارز واگذاری توافقی است یا براساس نرخ ارز مصوب خواهد بود.
لاهوتی با اشاره به ابهام دیگری که در مورد صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان وجود دارد، توضیح داد: در بند دیگر اشاره شده که صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان که به صورت ریالی معامله می‌کنند از شمول این دستورالعمل (بند پ) خارج هستند.
وی در مورد بند «پ» توضیح داد: بند «پ» به این موضوع اشاره می‌کند که صادرکنندگان، ارز را باید در صرافی‌ها وارد کنند و در صرافی‌ها و سامانه نیما به فروش برسانند اما بند قبل و بند بعد این دستورالعمل تاکید می‌کند که واردات در مقابل صادرات یا سپرده‌گذاری ارزی باشد و یکی از بانک‌ها را برای صادرکنندگان معین کرده اما مشخص نشده اگر صادرکنندگان عراق و افغانستان با ریال معامله می‌کنند و امکان دریافت ارز را ندارند، چگونه باید واردات در مقابل صادرات و همچنین سپرده‌گذاری ارزی را انجام دهند.

ارز صادرات خشکبار، زعفران و فرش فقط باید به سامانه نیما برگردد
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: به دلیل ممنوع و قاچاق اعلام کردن بازار ثانویه یا بازار آزاد، کسانی که با اعتبار شخصی خود اقدام به واردات کالای تولیدی کرده بودند و ورود موقت اعتباری آورده بودند چون امکان خرید ارز ندارند و در این بخشنامه این موضوع دیده نشده است با سردرگمی مواجه هستند. در واقع هم برای تولیدکننده و هم برای صادرکننده دغدغه ایجاد شده است.
لاهوتی با بیان این‌که خبرهایی مبنی بر آماده شدن لیست کالاها به گوش می‌رسد، اظهار کرد: خبرهایی مبنی بر این‌که لیست کالاها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شده و در شرف ابلاغ است به گوش می‌رسد اما در این لیست هیچ همفکری‌ با صادرکنندگان بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) نشده است. گفته می‌شود خشکبار، زعفران و فرش دستباف جزو کالاهایی هستند که امکان فروش ارز خارج از سامانه نیما برای آنها نیست و این موضوع برای این بخش‌ها نگرانی‌ها را افزایش داده است.

پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها دلارشان را 4200 تومان به بانک مرکزی می‌دهند
وی در مورد تصمیمی مبنی بر این‌که صادرکنندگان باید دلار حاصل از صادرات را به نرخ 4200 تومان به بانک مرکزی بدهند و ریال تحویل بگیرند، اظهار کرد: صادرکنندگان پتروشیمی و فولاد اعلام کردند که مشکلی با این موضوع ندارند و می‌توانند این کار را انجام دهند. همچنین طبق گزارش بانک مرکزی تاکنون مبالغ زیادی از این محل وارد سامانه نیما شده است. مشکل سایر کالاها و صادرات غیروابسته به مشتقات نفتی بوده که بیشتر در اختیار بخش خصوصی است.
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد بسیاری از کالاهای صادراتی مانند خشکبار و فرش دستباف جزو کالاهایی باشند که می‌توانند ارز خود را خارج از سامانه نیما به فروش برسانند، زیرا مواد اولیه این کالاها از داخل و با نرخ بازار آزاد تامین می‌شود.
لاهوتی با تاکید بر این‌که بازار در یک حالت خواب‌آلودگی به سر می‌برد، گفت: مشخص نیست صادرکنندگان یا افرادی که صادرات خود را متوقف کرده‌اند بعدا با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد. برای برون رفت از شرایط کنونی باید سریع‌تر تصمیم مقتضی با نظر بخش خصوصی و نگاه حمایت از صادرات و جلوگیری از کاهش صادرات گرفته شود. صادرات در شرایط حساس کنونی باید افزایش یابد، زیرا منابع ارزی کشور را صادرکنندگان می‌توانند از شبکه‌های مویرگی و ارتباطی که در شرایط تحریم به وجود آوردند تامین کنند.
کد خبر 201dca084e8344a9a01f153127e97872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =