آمریکایی‌ها مجبورند سال بعد 3 تا 4 درصد بیش از 2012 بابت خرید مواد غذایی مورد نیاز خود بپردازند. البته این افزایش برای گوشت بیش از این رقم پیش‌بینی شده است، اما به هر حال این ارقام برای کشوری که به تورم‌های بسیار پایین عادت دارد، بالا است.

موسسه USDA علت این روند را بروز خشکسالی بی‌سابقه در این کشور در فاصله 60 سال اخیر می‌داند و معتقد است این خشکسالی روند رو به رشد قیمت‌ها را در آینده نیز دامن می‌زند. پیش‌بینی‌ها از افزایش 3 تا 4 درصدی قیمت گوشت، طیور و ماهی در سال جاری خبر می‌دهند که نیم واحد درصد از پیش‌بینی ماه قبل سازمان کشاورزی ایالات متحده کمتر است.تنها قیمت ذرت دامی در فاصله نیمه ژوئن تا دو روز گذشته در این کشور 61 درصد افزایش یافته که رقم نگران کننده ای است. این نشان می‌دهد که دامداران مجبور به کشتار دام خود و عرضه نابهنگام آن به بازار هستند که این امر نیز قیمت را خواهد شکست و بر خلاف انتظار مانع از افزایش شدید آن خواهد شد، چرا که عرضه گوشت را افزایش خواهد داد.
هم اکنون قیمت خرده فروشی گوشت، مرغ و پنیر در آمریکا به ترتیب 15، 16 و 13 درصد افزایش یافته است، اما به راستی چه میزان از این افزایش‌ها را باید به گردن ذرت انداخت؟ CNBC به بررسی این موضوع پرداخته و می‌گوید: در حدود 10 درصد قیمت این مواد غذایی به ذرت ارتباط دارد. یک گوساله در روز 20 پوند ذرت دامی می‌خورد و 160 روز هم باید نگهداری شود (به عبارتی 3200 پوند ذرت تا قبل از کشتار). این گوساله بعد از کشتار 600 پوند گوشت برای عرضه داردکه با یک حساب سرانگشتی باید گفت هر پوند گوشت گوساله به 3/5 پوند ذرت نیاز دارد. این مقدار یعنی 9درصد یک بوشل ذرت که با قیمت 8 دلار برای هر بوشل، یک پوند گوشت گوساله به حدود 72 سنت ذرت نیاز دارد. این محاسبات نشان می‌دهد 9 درصد از قیمت شیر نیز به ذرت بستگی مستقیم دارد (32 سنت در هر گالن).ریچارد ولپ، از اقتصاددانان صنایع غذایی موسسه USDA می‌گوید: خشکسالی اخیر در آمریکا که به سخت شدن کشاورزی و افزایش قیمت مواد غذایی در آن منجر شده است، باعث شده دامداران از ترس هزینه‌های فزاینده غذای دام اجازه ندهند این حیوانات به اندازه کافی رشد کنند و بنابراین پیش از رسیدن به حد استاندارد به ذبح آنها اقدام می‌کنند که این اتفاق اگر چه از نظر تعداد، شمار بیشتری از دام‌ها را روانه بازار کرده، اما از نظر وزنی عرضه کمتر از ظرفیت‌های استاندارد گذشته است. البته به اعتقاد وی در هر حال قیمت به این شیوه کنترل شده و اثرات تصاعدی ناشی از افزایش قیمت غذای دام از این طریق چندان خودنمایی نکرده است.
در ماه قبل قیمت دانه سویا و ذرت در بازارهای آتی شیکاگو به بالاترین میزان خود رسیده بود و گندم نیز بیشترین قیمت را از 2008 تاکنون تجربه کرده است. بروز خشکسالی اخیر در آمریکا سازمان جهانی غذا را بر آن داشت در بیش از 1800 شهر، شهرستان و بخش در 35 ایالت این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کند. این یعنی بیش از نیمی از ایالت‌های این کشور در حالت فوق‌العاده به سر می‌برند.
در عین حال پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارند که هزینه‌های غذایی تا پایان سال در حدود 5/2 تا 5/3 درصد رشد می‌کنند که افزایش قیمت نفت و گازوئیل به عنوان یک تهدید جدی در این زمینه باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. یکی از استادان دانشگاه آیوا در این زمینه اظهار کرد: قیمت نفت در حال افزایش دلارهایی است که باید بابت غذا بپردازیم.
قیمت نفت 13 درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته که دلیل آن مشکلات مربوط به عرضه نفت در کشورهای منطقه و عدم ثبات در عرضه این محصول است. قیمت بنزین هم در اکثر کشورهای اروپا و آمریکا تا 12 درصد رشد را در سال‌جاری تجربه کرده که این موضوع بر هزینه‌های حمل اثر مستقیم دارد. طبق بررسی‌های انجام شده از هر دلار ارزش محصولات غذایی در آمریکا، 2/8 سنت به سوخت اختصاص دارد و 4 سنت هم بابت مواد اولیه تولید هزینه می‌شود. به گفته دبیر بخش کشاورزی بلومبرگ، افزایش قیمت نفت اگر به همین منوال کنونی آن ادامه یابد اثراتی به مراتب بدتر از خود خشکسالی بر جای می‌گذارد. با نگاهی به نمودار همراه به راحتی می‌توان دریافت که روند فزاینده قیمت مواد غذایی در جهان در سال‌های 2009 و 2010، به دنبال روندی نزولی در سال 2008 و همزمان با شروع بحران جهانی آغاز شد، اما این روند در سال گذشته مجددا افت کرد که علت آن مشکلات اقتصادی کشورهای دنیا در سال قبل بوده است. همچنان تا ماه ژوئن این روند ادامه داشت، اما از این ماه رشد قیمت‌های مواد غذایی آغاز شده و انتظار می‌رود قیمت‌ها تا پایان سال افزایش یابد.
دنیای اقتصاد

 

کد خبر 20592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =