وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گروه‌های کالایی ۹ و ۱۰ در واردات که اغلب کالای ساخته‌شده نهایی پرمصرف و کالای کم‌دوام یا غیرضروری هستند، سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت، مهدی غضنفری در پیامی که روز پنج شنبه (چهارم آبان ماه ) در همایش سراسری مصرف کالاهای ایرانی در قزوین قرائت شد ، آورده است : با مصرف کالای داخلی علاوه برکمک به اقتصاد کشور،زمینه اشتغال پایداربرای جوانان فراهم می شود .

وی افزود: یکی از دستاوردهای اصلاح الگوی مصرفری ، ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی است که امیدواریم در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به آن دست یابیم .

به گفته غضنفری ، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالی که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین شده، ۱۰ محور عملیاتی را در اولویت کاری خود قرار داد که دو محور این فعالیت‌ها به بخش اصلاح الگوی مصرف اختصاص یافت.

* تولید داخلی توان جایگزینی با محصولات خارجی وارداتی را دارد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح می کند که تقویت فرهنگ عمومی جامعه در زمینه مصرف تولیدات داخلی و ارتقای فرهنگ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از مواردی است که این وزارتخانه در سال جاری بر آن تاکید داشته و در راستای فرهنگ‌سازی آن، در سال جاری ایامی همچون روزهای صنعت و معدن، ملی استاندارد، ملی صادرات و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را گسترده‌تر و باشکوه‌تر از گذشته برگزار کرده و خواهد کرد تا بدین طریق نشان دهد تولیدات داخلی به لحاظ استاندارد و کیفیت، توان جایگزینی با محصولات خارجی را دارد.

وی افزود: از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با فرهنگ ‌سازی در این بخش سعی دارد تولیدکنندگان را به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود سوق دهد و آنها را به این موضوع آگاه کند که می‌توانند با تکمیل ظرفیت‌های خود در رونق تولید ملی و در نهایت، رونق اقتصاد تاثیرگذار باشند.

* مصرف کالاهای داخلی یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی

در ادامه آمده است : آنچه مسلم است اینکه دست کم پنج حوزه سیاست‌گذاری، تولیدی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در تحقق عنوان این همایش که همان مصرف کالای ایرانی است، نقشی اساسی دارد. نخست در حوزه سیاست‌گذاری، لازم است تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان کلان کشور همچون دولت و مجلس با تدوین قوانین مرتبط و حمایت مناسب از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، فضای کشور را برای دستیابی به یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی که همان ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی است رهنمون نمایند. در همین راستا همکاری دستگاه هایی که در مولفه‌های کلان اقتصادی همچون نرخ ارز و تورم موثرند نیز ضروری خواهد بود چرا که همکاری آنها، کاهش قیمت تمام شده و کنترل افزایش قیمت‌ها را به گونه‌ای موثر مدیریت می‌کند. بنابراین فضای کسب و کار باید فضایی مناسب برای تولید باشد.

* ضرورت برند سازی و تشکیل خوشه های صنعتی و صادراتی توسط حوزه تولید

غضنفری در ادامه این پیام انتظار خود از حوزه تولید را بیان می کند و می افزاید : در حوزه تولیدی نیز انتظار از تشکل‌ها و بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط این است که نسبت به برندسازی و تشکیل خوشه‌های صنعتی و صادراتی با هدف افزایش قدرت رقابت‌پذیری و ارتقای کیفیت محصولات خود نسبت به کاهش هزینه‌های تولید، بازاریابی مناسب، ارتقای سطح خدمات پس از فروش و از همه مهم‌تر توجه به خواسته مشتری اقدام کنند.

وی افزوده است : از سوی دیگر توزیع‌کنندگان و فروشندگان نیز باید تبلیغ کننده کالای تولید داخل باشد و با توزیع و پیشنهاد آن به مصرف‌کننده، نقش چشمگیری در رواج فرهنگ مصرف کالای داخل داشته باشد. همچنین می توانند نیاز بازار را کشف و به بدنه تولید منتقل نمایند.

* توانمندی داخلی برای تولید و صادرات اولویت های 9 و 10 وارداتی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت عنوان می کند: در محور اجتماعی که مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود دو محور در ترویج استفاده از تولید داخل موثر واقع خواهد شد. نخست، رفتار مصرفی است که این رفتار می‌تواند در میزان نیاز ما به خارج از کشور و استفاده بهینه از منابع موثر باشد. به‌عنوان مثال گروه‌های کالایی ۹ و ۱۰ در واردات که اغلب کالای ساخته‌شده نهایی پرمصرف و کالای کم‌دوام یا غیرضروری هستند، سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۶ درصد واردات کشور مربوط به این دو گروه کالایی بود این در حالی است که توانمندی داخلی در تولید و حتی صادرات بخش عمده این محصولات در کشور وجود دارد.

غضنفری از نقدینگی به عنوان محور دوم یاد می کند و ادامه می دهد: میزان نقدینگی که در اختیار مردم و همان مصرف‌کنندگان است ، می‌تواند در چند مسیر به مصرف برسد، اول آنکه در تولید و تامین کالاها هزینه شود و یا می‌تواند در تامین واردات خدمات مورد نیاز کشور مورد استفاده قرار گیرد. حالت سوم آن است که این نقدینگی به صور مختلف در خانه‌ها نگهداری گردد و مسیر چهارم اینکه وارد بازار آزاد شود و در غیر مسیر تولید به مصرف برسد.

ازنظر وی ، ملت ایران می‌تواند با اخذ تصمیمی تاریخی، نقدینگی در اختیار خود را از طریق ابزارهای مختلف تامین مالی در راه اتمام پروژه های نیمه تمام صنعتی و معدنی، تکمیل ظرفیت واحدهای تولیدی و در یک کلام در مسیر تولید صرف کند تا در نهایت باعث افزایش اشتغالزایی کشور و رونق تولید شود.

حوزه فرهنگی محور دیگری است که به اعتقاد غضنفری تاثیر مهمی در ترغیب مردم به مصرف کالای ایرانی ایفا می کند.

وی گفت: محور حوزه فرهنگی ، رسانه‌های مکتوب و تصویری را شامل می‌شود‌. رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی در کشور ضمن ایجاد شرایط مناسب برای ترویج مصرف کالای داخلی در میان مصرف‌کنندگان اطمینان بیشتری در اذهان مردم نسبت به کالای ایرانی ایجاد می‌کنند. وظایفی چون آگاهی بخشی و هوشیار کردن ذهن مردم نسبت به ظرایف و دقایقی که درباره مصرف تولیدات داخلی وجود دارد بعد دیگر ماجرا است. باید ابعاد و جوانب این موضوع، آهسته ولی پیوسته، مورد توجه و مداقه قرار گرفته و در رسانه‌های مختلف به فراخور حال و زبان مخاطبان گوناگون و سطوح مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

*ارتباط دانشگاه وصنعت و تاثیر آن در ترویج فرهنگ مصرف کالای داخل

غضنفری در بخش دیگری ازپیام خود به همایش سراسری مصرف کالاهای ایرانی آورده است : آن چه که می‌تواند تاثیرگذاری مهمی در توسعه تولید و ترویج فرهنگ مصرف تولید داخل داشته باشد، بخش علمی کشور و گسترده تر شدن ارتباط دانشگاه با صنعت است‌. دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و شرکت‌های مشاوره و زیرمجموعه‌های آنها می‌توانند نقش پشتیبانان تولید را از طریق کمک به تحقق خواسته‌ها و نیازهای شناسایی شده بازار و مصرف‌کنندگان توسط صنعتگران و آگاهی رسانی به تولیدکنندگان از فناوری‌های روز ایفا کنند. یقینا حل مسائل صنعت از طریق پشتیبانی علمی و فناوری این بخش میسر خواهد بود. بنابراین لازم است توان بخش پژوهش از جمله دانشگاهیان کشور در خدمت تولید ملی قرار گرفته تا محصولی مطابق با خواسته مشتری تولید گردد و مردم به خرید تولیدات ملی ترغیب شده و فرهنگ مصرف کالای ایرانی توسعه یابد.

*رشد 40 درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماه نخست امسال

رشد صادرات غیرنفتی موضوع دیگری است که دراین پیام به آن اشاره شده و آمده است: رشد صادرات غیرنفتی کشور طی سال‌های اخیر به ویژه در بخش صنعت، معدن و کشاورزی حاکی از ارتقاء کیفی و کمی محصولات ایرانی است به طوریکه در 6 ماهه نخست امسال صادرات کالاهای صنعتی بیش از 40 درصد رشد داشته است. هم‌اکنون در 170 کشور دنیا از کالاهای ایرانی استفاده می‌شود و با این روند طی سال‌های آینده کالای کشورمان می تواند به یک افتخار جهانی تبدیل شود. بنابراین تشویق به مصرف کالای ایرانی یک وظیفه است و شاید یک بسیج عمومی برای این امر باید صورت گیرد.

به گفته وی ، ضروری است برای جلوه بیشتر این مسأله، جامعه را به آن حساس کرد. بسیاری از مردم همزمان درهر دو جایگاه تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارند، پس باید تشویق به ایجاد موجی از مطالبه کیفیت در کالاهای داخلی نمود تا به این ترتیب با ارتقای کیفیت، مصرف تولیدات داخلی نیز افزایش یابد.

درادامه آمده است : مصرف‌کننده داخلی باید نسبت به مصرف، فرهنگ صحیحی کسب کند و قادر به درک اهمیت مصرف کالای تولید داخل باشد. ضمن آنکه با توجه به شرایط کنونی کشور نیازمند یک بازمهندسی درالگوها، رفتارها و به عبارتی فرهنگ مصرف هستیم. با مدیریت، هدایت و نظارت مناسب تولید و مصرف در کشور است که می‌توان از این مقطع تاریخی، سرافرازانه عبور کرد و دشمن را که قصد تحمیل فشارهای سنگین اقتصادی به ملت ایران دارد، ناکام گذاشت.

وی در پایان پیام خود تاکید می کند که امروزه نگرش تولید صادراتی و نیز اصلاح الگوی مصرف باید در راس نگرش‌ها و تفکرات جامعه قرار گیرد.

کد خبر 21351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =