عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه عملکرد بورس کالا در زمینه عرضه مواد اولیه تولیدکنندگان "فاجعه‌بار" است، گفت: بورس کالا عملا قیمت خود را به قیمت بازار رسانده که این خلاف فسلفه تشکیل این نهاد است.

پیمان فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: بورس کالا طی چند هفته گذشته قیمت پایه خود را به صورت مرتب بالا آورده است. علاوه بر این میزان عرضه مواداولیه تولیدکنندگان در بورس کالا به هیچ‌وجه قابل مقایسه با میزان تقاضا نیست.

وی گفت: به عنوان مثال قیمت هر کیلو ماده اولیه تولیدکنندگان آب معدنی در بازار آزاد 4500 تومان است که در بورس کالا تا هفته گذشته این قیمت به 4200 تومان رسید که به علاوه پنج درصد حدود همان 4500 تومان بازار آزاد می‌شود.

فروهر با اشاره به نیاز 15 هزار تنی تولیدکنندگان آب معدنی به ماده اولیه گفت: این در حالی است که فقط 2000 تن محصول در بورس کالا عرضه می‌شود که جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

عضو هیات مدیره کانون انجمنهای صنایع غذایی با بیان این‌که تولیدکنندگان رغبتی به حضور در بورس کالا ندارند، افزود: خیانت دیگری که به تولیدکنندگان می‌شود، این است که ماهانه شش تا هفت هزار تن PET از کشور صادر می‌شود در حالی که می‌توان با عرضه این محصول در بورس کالا قیمتها را متعادل کرد و به نیاز تولیدکنندگان پاسخ داد.

به گفته وی فلسفه تشکیل بورس کالا این بود که قیمت‌ها در بازار آزاد شکسته شوند و دسترسی به مواداولیه عادلانه صورت بگیرد، با این وجود هیچ‌یک از این دو هدف تاکنون محقق نشده است.

به گزارش ایسنا دیروز نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسئولان بورس کالا هشدار داد در صورت ادامه تعلل آنها در مقابله با افزایش قیمتها در بورس اقدام قانونی علیه آنها انجام می‌شود.

کد خبر 21361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =