۰ نفر
۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

در حالی که تحریم‌های اخیر علیه ایران از سوی آمریکا واردات طلا از ترکیه به ایران را دچار مشکل کرده است، اکنون خبر از تاسیس شرکتی مشترک با ترکیه برای انجام تهاتر کالا و ادامه مراودات تجاری با این کشور می‌شود. در این صورت، ترکیه بعد از چین و هند، تبدیل به سومین شریک تجاری ایران می‌شود که بعد از تحریم‌ها مجبور به تهاتر کالا با آن هستیم.

به گزارش تابناک، بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا اقدام به گسترش تحریم علیه کشور کرد و در پی تحریم‌های جدید ترکیه از پرداخت پول گاز ایران با طلا منع شده است، اکنون ایران در تلاش است تا با استفاده از معیارهای جدید اقدام به دور زدن تحریم‌های اخیر ایالات متحده در خاک ترکیه کند.

تودی زمان ترکیه در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشته است که مقامات ایرانی پیشنهاد تشکیل شرکتی مشترک، برای هدایت جریان داد و ستد و تهاتر با ترکیه را داده‌اند.

بر اساس گزارش تودی زمان، این پیشنهاد به دست نمایندگانی از اتاق بازرگانی ازمیر داده شده است که در هفته گذشته برای انجام مبادلات بازرگانی در تهران به سر می‌برده‌اند. اکرم دمیرتاش، رئیس اتاق بازرگانی ازمیر در این رابطه گفته است که اعضای اتاق در حال آماده کردن گزارشی همراه با جزئیات از این پیشنهاد و ارسال آن برای وزیر اقتصاد ترکیه، ظفر کاگلایان هستند.

طی ماه‌های گذشته به دلیل تحریم‌های اعمالی علیه سیستم بانکی ایران، مبادلات کشور با ترکیه به صورت پرداخت طلا به جای وجه نقد صورت می‌گرفت. به این ترتیب که ترکیه پرداخت به ایران را توسط لیره صورت می‌داده و این لیره سپس به طلا تبدیل می‌شده است. این امر تا ماه گذشته که آمریکا اقدام به گسترش تحریم‌ها علیه ایران کرد برقرار بود و بعد از اعمال تحریم‌های جدید این امر مشکلاتی برای ترکیه فراهم آورد.

در پی این تحریم‌ها، ایران اقدام به پیشنهاد سیستمی برای تهاتر کالا با ترکیه داده است و جزئیات این امر برای عبور کردن از مشکلات تجاری به شکل دقیق از سوی یحیی آل اسحاق و حمید صافدل به بحث گذاشته شده است.

پیشنهاد ایران در این خصوص ایجاد یک شرکت مشترک برای هدایت این سیستم تهاتری بوده است. دمیرتاش در این باره اذعان کرده است که امکان هدایت سیستم تهاتری با ایران همچنان وجود دارد. وی با اشاره به این موضوع که ایران با قرار گرفتن در شرایط سخت، خواهان همکاری بیشتر با تجار ترکی است، گفته: از آنجایی که امکان نقل و انتقال پول با ایران وجود ندارد و همچنین تحریم‌های اخیر امکان تبادل طلا را نیز مشکل ساخته، در نتیجه در مذاکرات با ایران، تهاتر کالاها به عنوان یک روش مهم برای ادامه تجارت بین دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی اذعان کرده که: هرچند امکان تهاتر کالا با ایران به عنوان روشی مرسوم وجود دارد، اما باید بر اساس قواعد و مقررات صورت پذیرد.

در این رابطه پدرام سلطانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، به تابناک گفت: از جزئیات دقیق این پیشنهاد به هیئت ترکی اطلاع ندارم اما، تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در ترکیه ثبت شده و مشغول به فعالیت هستند و ساز و کارهای زیادی برای استفاده از شرایط کشور ترکیه در خصوص دور زدن تحریم‌ها وجود دارد.

وی افزود: در خصوص اینکه تاسیس یک شرکت جدید چگونه می‌تواند به این روند و سازوکار کمک کند، باید توجه داشت که ارتباط مشترک با شرکت‌های ترک و برقراری و تقویت روابط حتی فارغ از شرایط تحریمی کشور و تأثیری که بر کاهش اثرات تحریم دارد، می‌تواند برای آینده نیز اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و از آنجایی که هردو کشور ایران و ترکیه از مهم‌ترین کشورهای منطقه هم در بحث اقتصادی و هم از نظر ژئوپولیتیک هستند، این ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش تابناک، حجم مبادلات اقتصادی دوجانبه ایران و ترکیه بالغ بر 20 میلیارد دلار می‌شود که سهم هر دو کشور در این میان تقریباً برابر است. اما به اذعان تجار ترک، این رغم ظرفیت دو برابر شدن را نیز دارد.

پیش از این نیز وزیر اقتصاد ترکیه طی چند مصاحبه با خبرگزاری‌های ترک و خارجی اذعان کرده بود که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نمی‌تواند مانعی برای گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه باشد، و ترکیه از تحریم‌های یک جانبه آمریکا پیروی نمی‌کند.

این امر اما به همان اندازه که برای دور زن تحریم مفید فایده برای ایران است، برای ترکیه نیز واجد اهمیت اساسی است. با این شرایط ترکیه تبدیل به سومین کشوری می‌شود که مجبور به تهاتر کالا با آن هستیم و در نتیجه نوع معاملات ایران از دلار و طلا به تدریج به سمت تهاتری شدن کامل به پیش می‌رود.

کد خبر 22060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =