عضو شورای ملی زعفران از افزایش 10 درصدی سطح زیرکشت و افزایش دو برابری صادرات زعفران در سال جاری در صورت نبود مشکلات در راه صادرات طلای سرخ خبر داد.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: با توجه به تاثیر بارندگی‌های ماه‌های پایانی سال گذشته و اوایل امسال در افزایش گلدهی زعفران، پیش‌بینی می‌شود زعفران‌کاران سال خوبی را پشت سر بگذارند و ضمن افزایش 10 درصدی سطح زیرکشت، میزان تولید به بیش از 250 تن برسد.

وی افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران 80 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به حدود 90 هزار هکتار برسد.

عضو شورای ملی زعفران گفت: هم‌اکنون 3.9 کیلوگرم زعفران از هر هکتار برداشت می‌شود درصورتیکه در دهه‌های 60 و 70 میزان برداشت زعفران از هر هکتار پنج کیلوگرم بود که با احتساب آن باید میزان تولید زعفران در حال حاضر به 400 تن می‌رسید.

حسینی دلیل کاهش عملکرد زعفران را افزایش ضایعات دانست و اظهار کرد: برای کاهش ضایعات باید ضمن جمع‌آوری به موقع گل از مزارع و جلوگیری از جابه‌جایی و نگهداری طولانی‌مدت آن، در جداسازی و خشکاندن زعفران سرعت عمل را افزایش داد.

بهبود کیفیت زعفران نیازمند حمایت دولت

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح بهبود کیفیت و شناسنامه‌دارکردن زعفران با اجرای این روش ساده استحصال زعفران را از 9 گرم در هر کیلوگرم گل به 17 گرم افزایش دادیم و این طرح در سال‌های 90 و 91 در 30 روستای خراسان رضوی و جنوبی اجرا شد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسنامه‌دار‌کردن زعفران در کل مزارع کشور نیاز به بودجه‌ و مدیریت کلان دارد و حمایت دولت و جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

طرح جامع زعفران در انتظار ابلاغ

عضو شورای ملی زعفران درباره‌ طرح جامع زعفران نیز اظهار کرد: این طرح علی‌رغم این‌که تمامی استاندارد‌های مورد نیاز از کشت تا تجارت و صادرات را دارد و نیمه دوم سال گذشته از سوی مجلس تصویب شده بود، هنوز ابلاغ نشده است.

هرکیلوگرم زعفران در بازار 4 میلیون تومان

حسینی گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران در سال جاری کمتر از 50 درصد رشد داشته است در حالی که دیگر محصولات کشاورزی از سال گذشته تاکنون 200 تا 300 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ جهانی زعفران بدون تغییر مانده است، افزود: با توجه به هزینه‌های فعلی تولید، هر کیلوگرم زعفران برای کشاورزان حدود سه میلیون تومان تمام می‌شود که در قیاس با دیگر محصولات کشاورزی قیمت منطقی برای آن در بازار حدود پنج میلیون تومان است اما در حال حاضر حدود چهار میلیون تومان به فروش می‌رسد.

صادرات 200 تن زعفران در سال جاری

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به این‌که سالانه حدود 30 تا 40 تن زعفران تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود، گفت: امسال با شرایط کنونی می‌توانیم صادرات زعفران را به 200 تن افزایش دهیم به شرط آنکه سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی صادرات، هر روز قوانین جدید و خلق‌الساعه‌ای وضع نکنند.

حسینی با اشاره به صادرات حدود 100 تنی زعفران در سال گذشته خاطر نشان کرد: سال 90 حدود 130 تن زعفران به کشور‌های مختلف صادر شد که در سال گذشته با توجه به وجود مشکلات مختلف با کاهش 20 درصدی به حدود 100 تن رسید.

قوانین غیرکارشناسی دغدغه صادرکنندگان در سال جاری

وی درباره‌ی برخی مشکلات صادرات زعفران عنوان کرد: جای سوال است که چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک برای صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های بیش از 30 گرم تعرفه و عوارض گمرکی تحت عنوان صادرات فله‌ای تعیین می‌کند در حالی که چنین عوارضی برای دیگر محصولات صادراتی مانند پسته وجود ندارد.

عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از وضع غیرکارشناسی قوانین و عوارض گمرکی برای زعفران گفت: اگر هدف از تعیین چنین عوارض گمرکی، صادرات خرد زعفران برای برند‌سازی است باید گفت که در سال گذشته صادرات زعفران در کمتر از 10 گرم حدود 10درصد بوده و بیشترین صادرات در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرمی صورت گرفته است.

حسینی ادامه داد: برای برند‌سازی باید با تجربه و بررسی‌ در بازار‌های جهانی حضور فیزیکی در کشور‌های مختلف داشت که نیاز به شرکت تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارد اما چنین اقدامی هزینه‌های گزافی به همراه دارد که در دیگر کشور‌ها دولت آن را تقبل می‌کند.

وی تاکید کرد: ایران در حال حاضر بر قله افتخار تولید زعفران در جهان ایستاده است اما برای حفظ این جایگاه باید لحظه‌ای از برنامه‌ریزی و کار و تلاش باز نیستیم.

کد خبر 23176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =