استاندارد 2628 نانهای سنتی، مصرف جوش شیرین را درفرآیند عمل آوری خمیر جهت تهیه نان غیر مجاز اعلام کرده‌ است.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره روند جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین در تهیه‌ی خمیر نان‌های سنتی، اظهار کرد: نمونه نانهای تولیدی به شیوه سنتی مطابق ویژگیها و روشهای آزمون به منظور دریافت اطلاعات ph موجود در نان آزمایش می‌شوند که پژوهشهای انجام شده در سه ماهه پایانی سال 1391، عدم وجود مخمر جوش شیرین در نان سنگک را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با توجه به اثرات سوء مصرف جوش شیرین در فرآوری خمیر نان‌های سنتی و از آنجاکه مطابق استاندارد شماره 2628 نباید از این ماده درفرآوری خمیرنان استفاده کرد مصرف آن در ایران ممنوع شده است.

به گفته قبادی، باتوجه به اینکه استفاده از خمیر مایه هیچگونه اثر سوء مصرفی ندارد، این ماده می تواند جایگزین خوبی برای جوش شیرین باشد که لازم است نانوایان به این موضوع دقت کافی داشته باشند چرا که رعایت این نکته بهداشتی ضامن سلامت جامعه است.

وی با تاکید بر این‌که مرکز پژوهشهای غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران بر پایش کیفیت نان تولیدی و به منظور تعیین میزان مصرف جوش شیرین طی سه ماهه پایانی سال گذشته اقدام کرده‌ است، گفت: بر اساس بررسی‌های ما از بین 3349 نمونه مورد بررسی تنها تعداد 229 نمونه و در مجموع 8.6 درصد از نمونه ها ph بالاتر از حد مجاز داشته اند.

وی افزود: براین اساس و با پایش نتایج، نانهای تافتون هفت درصد ، بربری هشت درصد و لواش 3.6 درصد حاوی ph غیرمجازبوده اند، اما نان سنگک عاری ازاین مورد بوده و جوش شیرین در تهیه ی آن استفاده نشده است.

به گزارش ایسنا، در دی ماه سال گذشته قبادی از حذف جوش شیرین در نان‌ها خبر داده و اظهار امیدواری کرده‌ بود که بازرسان بر روند این جایگزینی نظارت کنند.

وی اعلام کرده بود که اگر گزارشی مبنی بر عدم استفاده از خمیر مایه در نان به ما برسد به سرعت با آن مورد برخورد می‌کنیم، زیرا حذف جوش‌ شیرین از نان با جدیت ویژه‌ای در حال پیگیری است.

به گفته او بازرسان سازمان بازرسی و نظارت و هم‌چنین بازرسان پژوهشکده شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد این جایگزینی بر روند نانوایی‌ها رسیدگی کرده و همچنین سازمان حمایت و وزارت بهداشت بر روند حذف جوش شیرین بر نان نظارت دارند.

کد خبر 23214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =