۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۹

شرق: ایران از ژوییه 2012 تا فوریه 2013، 02/1میلیون‌تن گندم از آلمان وارد کرده که در مقایسه با واردات 63هزارتنی گندم از آلمان در مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش چشمگیر دارد.

به گزارش «رویترز»، داده‌های رسمی «مرکز آمار آلمان» که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد تحریم‌ها علیه ایران مانعی برای فروش گندم نیست. یکی از تجار آلمانی به «رویترز» می‌گوید: «ایران در این فصل بزرگ‌ترین مشتری گندم آلمان است و به نظر نمی‌رسد تحریم‌ها در این مورد مشکل‌ساز باشد.» آلمان در دسامبر 2012، 129هزارتن و در ژانویه 2013، 125هزارتن گندم به ایران فروخته است. تحریم‌های غرب علیه ایران واردات غذا را ممنوع نکرده، اما محدودیت‌های اقتصادی تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی را از دسترسی به بخش قابل‌توجهی از نظام بانکی جهان محروم کرده و به همین دلیل ایران در تامین مواد غذایی خود که تا حد زیادی به واردات وابسته است با مشکل روبه‌رو شده. تجار اروپایی در تاریخ 21 مارس اعلام کردند یکی از خریداران عمده دولتی ایران، 120هزارتن گندم خریداری کرده که 60هزارتن آن از استرالیا و 60هزارتن از آلمان به ایران وارد می‌شود. بنا بر گزارش «رویترز» قراردادی که ماه مارس سال گذشته میلادی میان ایران و پاکستان برای واردات یک‌میلیون‌تن گندم مطرح و در آگوست منعقد شد به دلیل مشکلات در پرداخت به مرحله عمل نرسیده است.

ماجرای «شل»: منع تهاتر گندم با پول نفت
در این ماه «رویترز» همچنین خبری منتشر کرد که می‌گفت دولت انگلستان از واگذاری گندم به ایران در ازای پول نفت ممانعت می‌کند. در خبر آمده بود که شرکت انگلیسی - هلندی «رویال داچ شل» برای تسویه بدهی خود به ایران بابت خریدهای پیش از تحریم 3/2میلیارددلار به ایران بدهکار است و پس از ممنوعیت پرداخت ارز معتبر نظیر دلار و یورو به ایران درصدد برآمده بدهی خود را به شکل تهاتری و با گندم و دارو تسویه کند. مقام‌های ارشد شرکت «شل» گفتند حتی یک شرکت آمریکایی را برای تحویل گندم به ایران در نظر گرفته‌اند و با دولتمردان هلند نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند اما در نهایت با مخالفت دولت انگلیس روبه‌رو شده‌اند. اکنون خبر جدید می‌گوید ایران بی‌هیچ مشکلی یک‌میلیون‌تن گندم از آلمان خریداری کرده و تحویل گرفته است.

گندم تولید داخل در بازار اعراب
خبر افزایش قابل‌ملاحظه واردات گندم از آلمان تنها در بستر نظام تحریم‌های غرب سوال‌برانگیز نیست؛ بلکه مقایسه آن با اخبار داخلی نیز قابل‌تامل است. بر اساس آمار، سال گذشته 10میلیون‌تن گندم در کشور تولید شده و از این میزان تنها سه میلیون تن آن در سیلوها انبار شده است. تکلیف مابقی گندم تولیدی، یعنی رقمی حدود هفت‌میلیون‌تن روشن نیست. برخی می‌گویند گندم گم‌شده به بازار اعراب سرازیر شده است. «امیری کهنوج»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد: «کشاورزان جنوب استان کرمان پیگیر میزان نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت بودند که بعد از اینکه متوجه تعیین نرخ ۷۲۰ تا ۷۵۰تومان خرید تضمینی توسط دولت شدند، اعلام کردند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال حاضر هر کیلو گندم را با قیمت هزارتومان خریداری می‌کنند.» امیری کهنوج در ادامه افزود: «گندم کرمان جزو اولین برداشت‌های گندم کشور محسوب می‌شود و باتوجه به عدم‌همپوشانی قیمت خرید تضمینی گندم؛ گندمکاران گفته‌اند که خواهان فروش محصولات خود به خارج از کشور هستند.» به گفته این نماینده مجلس، پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف سرانه کشور از رقم 12 تا 13میلیون‌تن به 10میلیون‌تن کاهش یافت و با توجه به تولید 10میلیون‌تنی در داخل میزان تولید با مصرف یکسان شد اما به دلیل سوءمدیریت کشور مجبور به واردات گندم شد. وی تصریح کرد: «اگر این مشکلات اصلاح نشود در بسیاری از محصولات استراتژیک مثل گندم، ذرت، جو و علوفه دام در آینده دچار چالش می‌شویم.» در حال حاضر امارات متحده عربی، قطر و عراق برای خرید گندم ایران رقابت می‌کنند و ایران برای واردات از استرالیا و هند و مطابق خبر جدید آلمان. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به قیمت پیشنهادی دولت برای خرید تضمینی گندم، در سال پیش رو نیز سناریوی کمبود تولید داخل تکرار و کشور به واردات نیازمند شود.

کد خبر 23390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلیخون ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام کارخانه آرد ایران عشایر خرم آباد نیاز به گندم آلمان با گلوتن 29 ورطوبت 11.5تا 12وهکتولیتر 90 دارد لطفا در صورت موجودی قیمت رو الان فرمایید