۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶

دبیرانجمن صنایع لبنی معتقد است در صورت تخصیص ارز مرجع نیز باید منتظر افزایش قیمت‌ بود زیرا به هر میزان کره دپو‌‌شده در گمرک دیر ترخیص شود جریمه می‌خورد (دموراژ یا هزینه نگهداری) و طبیعتا قیمت کره در بازار را افزایش خواهد داد.

محمد هیراد حاتمی:
اگر تا همین چندی پیش دغدغه « چاقی » به واسطه مصرف « چربی » دغدغه بسیاری از شهروندان به شمار می آمد، در حال حاضر گرانی دو گانه « روغن و کره » سبب شده تا بسیاری از شهروندان این خوردنی های چرب را از سبد مصرفی شان کنار بگذارند یا حداقل مصرف آن را کاهش دهند. داستان گرانی کره در حالی اتفاق افتاده که زمان زیادی از گرانی قیمت روغن نگذشته است. بر این اساس یخچال های ایرانی در حالی جای کره را در دل خود کم رنگ تر خواهند دید که واحد های صنفی نیز به نظاره کاهش روزانه این محصول از سوی شرکت های توزیع کننده هستند. دلیلی هم که برای کم رنگ شدن اثر چربی بر زندگی روزمره مان عنوان شده به عدم تخصیص ارز ارتباط پیدا می کند. حتی نشست روز شنبه بانک مرکزی هم خروجی چندان قابل ستایشی برای بازار نداشته است چرا که بانک مرکزی با استدلال های خود به نامه‌ نگاری هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می شود چندان روی خوشی نشان نداده است. « تخصیص ارز مرجع » چه از نوع مرجع و چه از شکل مبادله ای این روزها به اصلی ترین دغدغه مسئولان تنظیم بازار کشور تبدیل شده است به طوریکه بر اساس گفته های رییس انجمن صنایع لبنی بیش از پنج‌ماه است که 18‌هزار تن کره در گمرک‌های کشور انبار شده است و مسئولان بانک مرکزی از تخصیص ارز به این محصول خودداری می‌کنند. اشاره رییس انجمن صنایع لبنی به برگزاری نشست غیر علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی است که در آن رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور داشتند و خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مسئولان اقتصادی دولت از تامین ارز تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه خبر دادند. از سوی دیگر مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی از افزایش 25‌درصدی تامین ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی خبر داده است .
این اظهارات در حالی است که دبیر انجمن روغن نباتی در گفت‌وگو با «روزنامه بهار» با بیان این مطلب که بانک مرکزی در تامین ارز روغن‌خام و واردات روغن با مشکل مواجه شده است، گفت: در حال حاضر روغن مورد نیاز خود را از ذخایر استراتژیک وزارت صنعت دریافت می‌کنیم تا ارز مورد نیاز تخصیص داده شود.
همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، نیز با بیان این مطلب که بعضی آمارها از وجود 22‌هزار تن کره در گمرک حکایت دارد، گفت: « واردات کره با مشکل مواجه شده است و با گذشت پنج‌ماه هنوز موفق به دریافت ارز مورد نیاز از بانک مرکزی نشده‌ایم. » وی در ادامه با تاکید بر آثار منفی این اتفاق در قیمت کره در بازار ادامه داد: « هم‌اکنون بعضی شرکت‌هایی که کالایشان در گمرک است پیگیر دریافت ارز مرجع از بانک مرکزی هستند، اما تاکنون ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی درباره تخصیص ارز مرجع برای کره دریافت نشده است. »
دبیر انجمن صنایع لبنی معتقد است در صورت تخصیص ارز مرجع نیز باید منتظر افزایش قیمت‌های این کالا باشیم زیرا به گفته وی، به هر میزان کره دپو‌‌شده در گمرک دیر ترخیص شود جریمه می‌خورد (دموراژ یا هزینه نگهداری) و طبیعتا قیمت کره در بازار را افزایش خواهد داد. وی ادامه داد: « تاریخ مصرف کره وارداتی یکسال است که هم‌اکنون نیز این کالا در سردخانه‌های منهای 45درجه گمرک شهید رضایی بندرعباس نگهداری می‌شود.»
به گفته باکری، بخش عمده کره وارداتی به ایران از کشورهای نیوزیلند، استرالیا، آلمان و هلند تامین می‌شود.
باکری در واکنش به این ادعای بانک مرکزی که اعلام کرده است، عدم ترخیص 18‌هزار تن کره از گمرک ارتباطی با موضوع تخصیص ارز ندارد، گفت: « موضوع کاملا مرتبط با عدم تخصیص ارز است و هیچ دلیلی غیر از تخصیص ارز به واردات برای ترخیص‌نشدن کره وجود ندارد. به هر حال به نظر می‌رسد بازار همچنان آبستن اتفاقات تلخ‌و‌شیرین خواهد بود و واردکنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه روزهای دشواری را در پیش روی خواهند داشت. »


 

کد خبر 23525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =