درحالی که قیمت پایه شیر همان 930 تومان باقی مانده و تغییری در آن ایجاد نشده دامداران باید برای تولید هر کیلو شیر بیش از هزار تومان هزینه کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این تعیین قیمت، از ضرر و زیان کشاورزان و همچنین مصرف ‌کنندگان فرآورده‌های دامی می‌گوید و ابرازعقیده می‌کند که آب از سرچشمه، گل‌آلود است، یعنی مدیریت وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: هزینه تولید شیر برای هر دامدار بیش از هزار تومان تمام می‌شود و با توجه به اینکه ما باید حاشیه سودی برای دامدار درنظر بگیریم کف قیمت باید چیزی بالای 1200 تومان باشد اما متاسفانه دامپروران ما دچار مشکل هستند و کشتار دام مولد که شیر تولید می‌کند درصد زیادی افزایش پیدا کرده، این یعنی علوفه‌، نهاده‌ها و چیزهای دیگری که برای نگهداری دام مصرف می‌شود صرفه اقتصادی ندارد و دامدار ترجیح می‌دهد دامش را به کشتارگاه بفرستد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع باید تصمیم درستی بگیریم، یعنی حمایت‌های خاصی از کشاورز کنیم که هزینه تولیدش پایین بیاید یا قیمت شیر را بالا ببریم، اما متاسفانه مدیریت کلان کشاورزی در این بخش عملکرد خوبی ندارد که باعث شده هزینه‌های زیادی به کشاورز و مصرف کننده تحمیل شود یعنی هزینه‌های تولید برای دامدار بالا رفته و اگر قیمت را هم بالا ببریم مصرف کننده زیان می‌بیند در نتیجه زیان بی‌برنامگی و سردرگمی هم به ضرر کشاورز و هم مصرف کننده تمام می‌شود.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد: به خاطر حمایت از مصرف کننده و تولید کنند سوبسید را در سیاست‌های حمایتی درست به کار ببرد تا قیمت تولید پایین بیاید که نه دامپرور و نه مصرف کننده مجبور نباشند قیمت بالاتری پرداخت کنند و دچار تورم شوند.

پاپی‌زاده همچنین گفت: براساس ادعای وزیر کشاورزی در سال گذشته 11میلیون تن شیر تولید شده، در صورتی که آمار رسمی بین 6 تا 7 میلیون است؛ وقتی تولید کم باشد قیمت بالا می‌رود و گرانی ایجاد می‌شود اما اگر از تولید حمایت کنیم تولید کننده تشویق می‌شود و شیر فراوانی که وارد بازار می‌شود قیمت را کنترل می کند، اما متاسفانه وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم آب از سرچشمه گل‌آلود است یعنی بحث مدیریت کلان مطرح می‌شود.

کد خبر 23596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =