فود پرس -  سال‌هاست توليدكنندگان محصولات كشاورزي از رقم كم دريافتي بابت فروش محصولات خود گله‌مند هستند و معتقدند كه در برابر زحمات فراوان و هزينه زيادي كه متقبل مي‌شوند به حق واقعي خود نمي‌رسند. گذر از بازار سنتي (كه محلي براي ارتباط چهره به چهره فروشنده و خريدار و البته غيرشفاف بودن معاملات بود) به بازارهاي مدرن با امكانات ارتباطي و اطلاع‌رساني‌، اين امكان را فراهم آورده تا فروش محصولات بدون نياز به حضور فيزيكي فروشندگان و خريداران و رد و بدل كردن چك و اعتراضات بعدي  با ضمانت كافي به مبادله كمي و كيفي محصولات بپردازند.
سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران، با هدف حذف واسطه‌ها و حفظ منافع توليدكننده و مصرف‌كننده، با همكاري بانك كشاورزي، اقدام به طراحي سامانه بازار محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي نموده است، اين سامانه يك فضاي مجازي است كه خريداران و فروشندگان در آن به مبادله اطلاعات از طريق اينترنت و انجام معامله مي‌پردازند. اين سيستم پيشرفته، نتيجه بيش از 2 سال نوآوري، خلاقيت و اجراي سيستم كامل ارتقاء تكنولوژي بازار كشاورزي است كه حقوق معنوي اين كار عظيم، از سوي دكتر قاليباف، شهردار تهران به جامعه كشاورزي ايران در محل همايش‌هاي برج ميلاد اهداء شد.  جالب اینکه در این همایش از اصطلاح «جامعه کشاورزی ایران» جای عنوان تشکل استفاده می‌شد.
در اين مراسم، دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، حسين صفايي، مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران، دكتر محمد طالبي، مدير عامل بانك كشاورزي، مهندس شاهرخ رمضان‌نژاد، رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان تهران، مهندس بنار، مدير عامل اتحاديه مرکزی هماهنگی نظارت بر تعاونی‌های کشور، و دكتر رهنمایی رئیس سازمان نظام صنفي كشاورزي سخنراني كردند كه در ادامه توجه شما را به آن جلب مي‌كنيم:

دکتر محمد قالیباف شهردار تهران:
قیاس تلاش کشاورزان با دفاع مقدس

  دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و حامي كشاورزان ایران در طرح سامانه بازار، طي سخناني خطاب به حاضرين گفت:‌ براي من بسيار لذت‌بخش است كه در جمع عزيزاني باشم كه با تلاش ارزنده و پر خير و بركت خود،  رزق مردم را تهيه مي‌كنند.
وي افزود:‌ من هميشه به اين موضوع فكر مي‌كردم كه بعد از دوران دفاع مقدس، رزمندگان در چه بخشي از كشور مي‌توانند به ادامه مجاهدت بپردازند و امروز، انصافاً معتقدم كه تلاش‌هاي امروز كشاورزانمان با 8 سال دفاع رزمندگان دفاع مقدس قابل مقايسه است. اما  يكي از بخش‌هايي كه با همه‌ي تلاش‌هاي انجام‌شده، نتوانسته‌ايم كارنامه موفقي در آن ارائه كنيم بخش اقتصاد است و يكي از موضوعات مهمي كه در اين عرصه مي‌تواند ايفاي نقش كند موضوع كشاورزي است. حال در عرصه اجرايي بايد ميزان رشد و تعالي جامعه را در عرصه كشاورزي بسنجيم. اينكه امروز چقدر توانستيم از علم و دانش و دانش‌محوري را در عرصه كشاورزي پياده كنيم.  

بيش از 50 درصد مهندسين كشاورزي بيكارند!
شهردار تهران با انتقاد از بيكاري بخش عمده‌اي از مهندسين كشاورزي گفت: اين قابل قبول نيست كه بيش از 50 درصد دانش‌آموختگان كشاورزي ما بيكار باشند و در عين حال، كشاورزاني كه در روستاها به فعاليت مي‌پردازند، از قابليت علمی خوبي برخوردار نباشند. در واقع از آنجا كه من، هم در كار اجرايي خدمت مي‌كنم و هم در امور نظري، اين خلاء را شايد بيشتر حس مي‌كنم.

كمترين سهم براي كساني كه بيشترين توليد را دارند!
دکتر  قاليباف در ادامه گفت: در حقيقت مي‌خواهم بگويم كه چالش جدي ما، در عرصه کشاورزی يك چالش مديريتي است. به همین جهت كشاورزان از پايداري اجتماعي خوبي برخوردار نيستند، حوزه آب و خاك نیز مشكلات خاص خودش را دارد در حوزه تكنولوژي و ادوات كشاورزي نيز، همين طور است. از اين رو، اين بخش‌ها به تحولات جدي و اساسي نياز دارند و نبايد به گونه‌اي مديريت كرد كه به طور مثال در اصفهان آب زاينده‌رود خشك شود و کشاورزان به دنبال آب براي زمين‌هاي خود باشند. يا اينكه منتظر باشيم  اگر باران ببارد وضع كشاورزي خوب شود  حقیقت این است که نمي‌شود اقتصاد كشاورزي را به باد و باران سپرد و  انصاف نيست كمترين سهم را به كسي بدهيم كه بيشترين سهم را در توليد دارد و اشكال جدي اين است كه براي حل امور مورد تأكيدمان، قدرت اجرا در سيستم نداريم؛ يعني جايي كه براي ما تصميم‌سازي مي‌كنند بعضا دچار اشكال مي‌شود، اگر مديري نتواند يك انديشه خوب، يك طرح خوب با استفاده از تكنولوژي و ابزاري كه در اختيار دارد ارائه دهد و آن را تا به آخر پيش ببرد  هيچ وقت كارهاي نابسامان كشور سامان نمي‌يابد.  مهم‌تر اینکه يك نفره نمي‌توان براي اداره امور تصميم گرفت. اين سامانه به هر حال در بخشي كه ما مي‌توانستيم انجام وظيفه كنيم در حوزه تنظيم بازار شفاف‌سازي كرد، به اين شكل كه هر كسي در جايگاه خودش، به ايفاي نقش پرداخت و اين كار، برآيند همكاري و همدلي جمعي بود، همه دست به دست هم دادند و اين سامانه شكل گرفت و قطعاً مي‌تواند به عنوان یک طرح ملی در بقيه شهرها و شهرداري‌ها و گسترش يافته، باعث رونق جدي در بخش توليد محصولات كشاورزي شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران:
انتقال حق مالكيت معنوي سامانه به کشاورزی ایران

 از دیگر سخنرانان، همايش، حسين صفايي، مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار بود. وي با تأكيد بر جمعي بودن اين همايش، به همكاري  جامعه کشاورزی ایران از جمله اتحاديه مركزي هماهنگي نظارت بر تعاوني‌هاي كشاورزي، بانك  كشاورزي، سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي، سازمان نظام صنفي كشاورزي، انجمن خبرگان كشاورزي، خانه كشاورز و انجمن ملي اقتصاد كشاورزي اشاره كرد به طور مختصر به ارائه دستاوردهاي 2-3 ساله سازمان ميادين و بانك كشاورزي پرداخت که اینک شرايط انتقال اين فناوري‌ را طي تشريفات و مراسمي با حضور نمايندگان جامعه کشاورزی و  دست‌اندركاران توليد و بازار محصولات كشاورزي  ممکن کرده است. مدير عامل سازمان ميادين گفت: در تحليل مشكلات بخش كشاورزي شايد مشكل بازار محصولات كشاورزي، با مشكلات كشاورزان در بخش توليد ‌مرزي مشترک داشته باشد؛ شايد برخلاف پيشرفت‌هاي بسيار در عرصه توليد، راهكارها و راهبردهايي كه از برنامه اول تا پنجم، براي اصلاح نظام بازار محصولات كشاورزي پيش‌بيني شده،  در حل مشكلات ساختاري بازار كمتر توفيق داشته و ما به منظور غلبه بر مشكلات ساختاري و جلوگيري از توليد غيراقتصادي و همچنين اصلاح زنجيره توليد تا توزيع- كه در روش سنتي باعث افزايش ضايعات و افزایش هزینه حمل و نقل، نگهداري و... مي‌شود- درصدد برپايي اين همايش جمعي برآمديم.

دلايل نارسايي در تنظيم بازار
 وي با اشاره به مشکلات بازار اظهار داشت: نداشتن اطلاعات جامع از وضعيت توليد و عرضه و همچنين محصولات كشاورزي باعث نارسايي در تنظيم بازار محصولات كشاورزي مي‌شود. بحث بعدي، تضمين دريافت وجوه مربوط به مبادلات است و اين هم يك ريسك و خطري است كه همواره توليد كشاورزي را با مشكل مواجه مي‌كند. با توجه به اينكه در كشور بيش از 100 ميليون تن محصول توليد مي‌شود و 5/4 ميليون كشاورز و ده‌ها ميليون مصرف‌كننده، در شرايط سنتي، به اين مبادلات مي‌پردازند. لذا بهر‌ه‌گيري از فناوري‌هاي نوين تجارت، مانند بورس كالاي كشاورزي يا سامانه بازار الكترونيك ضرورت مي‌‌يابد. متأسفانه در بورس كالا هم،  كالاي كشاورزي نتوانسته نقش خودش را بازي كند، حتي زماني سازمان بورس كالاي كشاورزي تأسيس و بعد از دو سه سال تعطيل شد. بعد از اين اتفاقات در سازمان ميادين به اين نتيجه رسيديم كه دنبال مدلي باشيم تا بتوانيم ورودی بر اصلاح بازار محصولات كشاورزي داشته باشيم. از اين رو، به مطالعه  سیستم‌های تجارت محصولات كشاورزي در شرايط موجود، شيوه بنكداري و آثار آن، حق‌العمل‌كاري و تبعات مربوطه، شركت‌هاي پخش و بورس محصولات كشاورزي و مطالعه تطبيقي آنها پرداختيم كه در نهايت ما را به ساختاری نزديك بورس رساند و با نظر مساعد مدير عامل و رئيس هيئت مديره بانك كشاورزي اين كار مشترك با بهره‌گيري از بانكداري الكترونيك ادامه پيدا كرد و ما توانستيم ابتداي سال 90، سامانه‌اي را تحت عنوان سامانه بازار محصولات كشاورزي با هدف استفاده از فناوري‌هاي نوين در حوزه تجارت الكترونيك تعريف كنيم.
در اين سامانه که 2 سال تجربه مبادله مواد پروتئینی دارد، كارگزار خريد و كارگزار فروش داريم. كارگزار فروش بعد از اينكه با شرايط سامانه تطبيق پيدا كرد و تأیید گرفت به بانك كشاورزي معرفي مي‌گردد تا اعتباربخشي شود، كارگزار خريد هم همين مسير را بايد طي كند، هيئت پذيرش هم نظارت بر اين جريان را انجام مي‌دهد.

360 ميليارد تومان مبادلات سامانه
صفايي در ادامه گفت: امروز بعد از گذشت نزديك به 2 سال و فعاليت در يك حوزه محدود محصولات پروتئيني، اين سامانه در سطح عمده‌فروشي حدود 360 ميليارد تومان با تضمين جابجايي پول، شفاف‌سازي در فضاي رقابتي برندسازي در محصولات كشاورزي و كمك  به استانداردسازي در توليد و فرآوري و بسته‌بندي محصولات كشاورزي فعاليت نموده و با كاهش شديد ريسك توليد و تجارت، معاملات و مبادلات را سامان مي‌دهد. بعد از گذشت يك سال و نيم، بايد درصدد انتقال اين تجربه، به خارج از سازمان  برمي‌آمديم و با شايسته‌ترين گروه‌ كه بيشترين بهره‌وري را در انتقال اين فناوري داشته‌ و دارند، سازمان مركزي تعاون روستايي، 8 اتحاديه توليدي كشاورزي، اتحاديه مركزي تعاوني‌هاي روستايي مذاكره هماهنگ کردیم و اینک موفق  به انتقال اين دانش فني به بخش كشاورزي شديم.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد: سازمان‌هاي مردم‌نهاد كشاورزي بتوانند با پاسداري از اين مالكيت معنوي به استحكام و رونق آن كمك كنند تا اقتصاد كشاورزي دچار تحول شود.

دکتر محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی:
رويداد بزرگي كه امروز اتفاق افتاد

دكتر محمد طالبي، مدير عامل بانك كشاورزي نيز طي سخناني آقاي صفايي به عنوان مبدع اين طرح و همكاران بانك كشاورزي و متخصصان بانكداري الكترونيك  که نرم‌افزار پیشرفته تجارت الکترونیک را تهیه کردند.
وی افزود: مسيرهاي حركتي توسعه اقتصادي در دنيا متفاوت شده و اگر اين مسيرهاي جديد را ناديده بگيريم و به آنها توجه نكنيم ممكن است در جاده‌اي قرار بگيريم كه ديگر جاده رقابت و توسعه‌يافتگي نيست و اگر بخواهيم شانه به شانه دنيا حركت كنيم بايد بتوانيم پيشرفت‌هاي جديد دنيا را تشخيص دهيم و بدانيم اولويت‌ها كدام هستند؛ بايد سرمايه‌گذاري‌هاي سريع و اساسي در زيرساخت‌هاي مخابراتي انجام دهيم. اين سامانه موفقيتش بر پايه اين است كه زيرساخت‌هاي مخابراتي به حد مناسبي برسد.
وي سپس با اشاره به سامانه الكترونيك بازار محصولات كشاورزي گفت: امروز رويداد بزرگي اتفاق افتاد، من خيلي خوشحالم كه سامانه‌اي را رونمايي مي‌كنيم كه حداقل 2 سال سابقه آزمايش و تجربه كاركرد دارد و اثرگذاري آن را در بخش تجارت كشاورزي ديده‌ايم، افتخار مي‌كنم كه بانك كشاورزي با نظام بانكداري يكپارچه‌اي كه در اختيار دارد زمينه‌اي مساوي فراهم كرده كه هر سازمان و موسسه مي‌تواند از آن استفاده كند.

مهندس رمضان‌نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران:
ضرورت مهندسي‌سازي كشاورزي
مهندس رمضان‌نژاد،‌ رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي استان تهران صحبت خود را در اين همايش با عنوان مهندسی و نقش آن در جامعه شروع و اشاره نمود مهندسي به مفهوم خلاقيت، زايش، ساختن، پايداري نشاط و پويايی می باشد و فعاليت‌هاي مهندسي را  بستر رفاه، آسايش و امنيت براي انسان و بشر دانست و گفت: بنابر اين اصل، براي بنا نهادن جامعه ای با كشاورزي پيشرفته، بايد از خدمات مهندسی بهره گرفته و كشاورزي را مهندسي كنيم، گستره‌ي مهندسي‌سازي كشاورزي نيز متشكل از عناصريست مانند دانش، محيط و انسان. در اين گستره انسان، اعم از نمايندگان كشاورزي در امر توليد، توزيع و نیز آنان که به عنوان مصرف‌كننده مي‌شناسيم، تعريف مي‌شود محيط نيز، به معناي آنچه كه به طور طبيعي تحت عنوان منابع طبيعي در اختيار ماست و از اين رو، مهندسي‌سازي كشاورزي الگوي مناسبي براي پيشرفت كشاورزي است و بايد برنامه اصلي مديريت كشور در مهندسي‌سازي پياده شود.
 وي افزود: درست است كه كشاورزي كشور سرشار از تجارب ارزشمند حاصل تلاش كشاورزان ماست و به طور مثال ديدن قنات در هر جاي دنيا، ما را به فرهنگ ايراني‌مان سوق مي‌دهد،‌ ولي آيا بايد در همان شيوه و ابزارهای مرسوم نیاکان متوقف شويم يا بهتر است شيوه‌هاي جديدي را در در دستور كار قرار دهيم؟
وي سپس گفت: آنچه سازمان نظام مهندسي دنبال مي‌كند مهندسی سازی کشاورزی است و به این منظور می بایست اقدامات و فعالیت های مرسوم بازمهندسی شوند و در این بازمهندسی لازم است هم اقدامات  مربوط به گذشته، اعم از نگاهها و رویکردها و هم اقدامات مورد بازبینی قرار گیرند، لذا بايد نگاه‌ها و اقداماتمان بازمهندسي شود، و همین‌طور  بايد اقدامات آينده را نیز با اصول مهندسی منطبق نماییم.
وی برای تحقق مهندسی کشاورزی بازمهندسی حوزه‌های استانداردها، آموزش، بازیافت و بازار را خواستار شد و  مختصراً به ضرورت این بازمهندسی در حوزه¬های مذکور اشاره نمود و درخصوص بازمهندسی تولید گفت سال‌هاست در توليد، بدون استفاده از ظرفيت مهندسي و نگاه مهندسي‌ موضوعاتي را در دستور كار كشاورزي‌ قرار مي‌دهيم؛ مثلا كشاورزيمان را به سمت صنعتي سازی، مي‌بريم. از اين رو، در دنباله‌روي از كشورهاي پيشرفته می¬خواهیم ابعاد زمین¬هایمان را به ابعاد اين كشورها تبديل ‌كنيم كه اين مهندسي‌سازي نيست. اين عدم استفاده از ظرفيت مهندسي است، ما دستور لازم را به مهندسي نداده‌ايم تا در خدمت اين كشاورزي با ابعاد و ميانگين اراضي خودمان قرار گيرد.
وی درخصوص آموزش¬های کشاورزی اعلام داشت چون نگاه مهندسی آموزش در تربیت مهندسان کشاورزی و اصول آن بر مدار و قاعده هندسه استوار نیست، لذا آموزش دهنده از آموزش رضایت ندارد و از طرفی آموزش برای فراگیر، مفید نبود و مهمتر اینکه برای کشاورزی نمی تواند اثربخش باشد. پس لازم است بازمهندسی آموزش را با هدف حاکم کردن مهندسی آموزش دنبال نماییم. درخصوص بازمهندسی استاندارد‌ها نیز به دلیل عدم نگاه مهندسی استاندارد، ما شاهد آن هستیم که استانداردی که هنوز وضع نشده است مورد اعتراض قرار می گیرد و این بیانگر عدم نگاه مهندسی است چون اگر مهندسی حاکم بود می بایست رضایتمندی را فراهم می آورد.

مديريت شهرداري تهران و بازمهندسي بازار کشاورزی كشور
مهندس رمضان‌نژاد ادامه داد: نقطه آغاز در كشاورزي پيشرفته، مهندسي بازار است؛ در واقع اين اقدام ارزشمند و هوشمند، اقدام ناشي از مديريت علمي شهرداری در  استفاده از ظرفيت‌ كشاورزي است. و با توجه به اينكه بازار محصولات كشاورزي تهران مي‌تواند بازار كشاورزي سراسر ايران را تحت تأثير قرار دهد ما به عنوان جامعه كشاورزي ايران، بايد ضمن تعميم و فراگير نمودن، آن را مورد حمايت قرار داده و هدايت كنيم.  
   به همين جهت ضمن احسنت و تبریک  به شهردار محترم که توان خود را در خدمت کشاورزان قرار داده پيشنهاد مي‌كنم كه بازمهندسي بازيافت و همچنين مهندسي فضاي سبز را در دستور كار قرار دهد. به اميد آنكه با انتقال اين تجربه ارزشمند به جامعه كشاورزي ايران بتوانيم پرچم كشاورزي پيشرفته و مهندسي را براي ايران عزيزمان به اهتزاز درآوريم.

مهندس بنار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی سراسر کشور:
رسيدن به شرايط مطلوب بازار

مهندس بنار، مدير عامل اتحاديه تعاوني‌هاي روستايي كشور، سخنران ديگر اين همايش بود. وي با تاكيد بر سال «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» گفت: اين عنوان عمدتاً در بعد اقتصادي و مسائل مربوط به استقلال اقتصادي بوده و به برنامه چشم‌انداز 20 ساله كشور گره مي‌خورد. به اعتقاد اغلب كارشناسان و صاحب‌نظران، كشاورزي تنها بخشي است كه مي‌تواند مستقل از آسيب‌هاي بيگانگان كار كند به همين جهت بند 7 سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، مربوط به بازار است (بهبود بازار و اصلاح نظام بازار)، همانطور كه مستحضريد اگر بازار شرايط مطلوبي داشت، يقيناً در اين بند به آن اشاره نمي‌شد. طبيعتاً اين امكان با افزايش علوم و فنون و افزايش دانش كشاورزان و ارتقاء تكنولوژي در كشاورزي امكان‌پذير است.

نقطه پایان این وضعیت کجاست؟
مهندس بنار افزود: كشاورز توليد مي‌كند اما به دليل عدم نيازسنجي يا واردات بي‌رويه، بخشي از محصولش نابود مي‌شود چون نمي‌تواند همه را به فروش برساند. كمبود نقدينگي، نياز به تأمين نهاده‌ها و نداشتن واحدهاي صنايع تبديلي و تكميلي در مجمتع‌هاي صنعتي توليدي كشت و صنعت‌ها و البته مسائل ديگر مانند حاشيه‌ بازار و تفاوت قيمتي كه مصرف‌كننده مي‌پردازد، مانع از اين مي‌شود كه كشاورز بتواند اراده و مالكيت خودش را روي محصول نشان دهد.  اما سؤال اين است كه نقطه‌ پايان اين وضعيت كجاست؟ در اغلب كشورهاي دنيا با توجه به پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات، فناوري‌ را به خدمت بخش كشاورزي گرفته‌اند و كشاورز با توجه به نياز بازار، و رقابت‌پذیری  توليد مي‌كند، متأسفانه در كشور ما، تا به حال به اين مهم نپرداخته‌اند. توجه داشته باشیم که خريد تضميني حتي پاسخگوي هزينه توليد هم نيست، نهايتاً شايد سر به سر شود. مثل ماجراي سيب‌زميني و پياز در سال‌هاي مختلف كه زبانزد است...

سفارش‌پذير شدن توليد كشاورزي
مهندس بنار در ادامه تأكيد كرد: براي بهبود كار، بايد توليد كشاورزي مثل ساير بخش‌ها سفارش‌پذير شود؛ اگر كشاورز بتواند توليدش را سفارش‌پذير كند طبيعتاً كشش و تقاضا هم هست و توليدكننده ضرر نمي‌كند و به سمت توليد كالايي مي‌رود كه در جامعه‌ي شهري و بازار و خارج از كشور، براي صادرات آن تقاضا وجود دارد.
 سامانه الكترونيك محصولات كشاورزي در سال‌هاي اخير در سازمان ميادين شهرداري تهران، تجربه موفقي است كه مي‌تواند به عنوان الگوي موفق در سطح ملي، با برگزاري معاملات نهاده‌ها، علاوه بر محصولات كشاورزي، ارتقاء پيدا كند. اين سامانه در حال حاضر فقط در مورد محصولات كشاورزي است. چون يكي از وظايف اساسي تعاوني‌ها و تشكل‌ها، تأمين نهاده‌هاي محصولات كشاورزي است.
ديگر شهرداري‌ها از تهران الگوبرداري كنند
 وي در پايان از شهرداري و سازمان ميادين به دليل انتقال تكنولوژي و حق ماليكت معنوي سامانه به تشكل‌ها و تعاوني‌هاي بخش كشاورزي به ويژه، اتحاديه نظارت بر هماهنگي تعاوني‌هاي روستايي قدرداني و تشكر كرد.

دکتر رهنمایی از نظام صنفی کشاورزی
كار در كشاورزي اما پول در جاي ديگر

دكتر رهنمایی از نظام صنفي كشاورزي كشور در ادامه اين همايش اظهار داشت:  
كشاورزي فعاليت در طبيعت است و بخش كشاورزي ريسك‌پذير، سرمايه‌طلب، كار‌‌طلب و كم‌درآمد است و اين خصوصيات مي‌طلبد كه شاغل بخش، بهره‌بردار اهل ساختارسازي و تشكل باشد، متأسفانه كشاورزان ما دائم به كار و توليد فكر كردند و از اينكه براي دفاع از حقوقشان، تشكلي داشته باشند، غافل شدند. در كجاي دنيا سراغ داريد كه افراد وارد توليد شوند اما نوع كالا، وزن، قيمت و بازپرداخت را  خريدار مشخص كند؟ مشكلي ديگري كه در بخش كشاورزي حاكم است، قانون‌گريزي است در مورد صادرات و واردات و... در نهايت موجب دور ماندن كشاورز از فضاي كسب و كار مي‌شود.

ضرورت بازنگري در كشاورزي
رهنمایی افزود: به نظر من تشكل‌ها در ارتباط با دولت مي‌توانند حلقه واسطه دفاع از حقوق كشاورزان باشند و مشاوره بدهند گزارشي خوب و واقعي از مزرعه براي دولت مي‌تواند نتايج مثبتي داشته باشد، همانطور كه در دنيا چنين بوده است. من فكر مي‌كنم نگرش به بخش كشاورزي بايد تغيير پيدا كند. امروز روزي است كه بايد بخش كشاورزي بازنگري شود ما خيلي سرمايه‌ در كشور داريم به همین جهت با تشکر از شهردار تهران و سازمان میادین، اميدوارم بهره‌برداران، بخش را باور كنند و در نهايت سامانه بتواند تحولي در نظام اقتصادي توليد، عرضه و توزيع ايفا كند.

 

کد خبر 23757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =