در حالی که قیمت سیب‌زمینی در بازار به کیلویی ۲۵۰۰ تومان رسیده است، دبیر اتحادیه بارفروشان دلیل آن را کاهش سطح زیر کشت به خاطر پایین بودن قیمت در سال گذشته عنوان کرد و گفت: با عرضه محصول استان همدان طی ۲ هفته آینده قیمت کاهش می‌یابد.

علی حاج‌فتحعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه چرا قیمت سیب‌زمینی در بازار به کیلویی 2500 تومان رسیده است، گفت: به دلیل قیمت پایین سیب‌زمینی در سال گذشته امسال سطح کشت کم شده و عرضه در بازار کاهش یافته است.

دبیر اتحادیه بارفروشان افزود: سیب‌زمینی عرضه شده از منطقه گرگان به پایان رسیده و سیب‌زمینی‌های منطقه جنوب هم که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود، نسبت به سال گذشته کمتر است و علاوه بر آن هزینه زیاد حمل و نقل باعث شده کمتر به استان تهران حمل شود.

وی ادامه داد: با عرضه سیب‌زمینی منطقه همدان طی 15 تا 20 روز آینده قیمت سیب‌زمینی در بازار کاهش می‌یابد.

حاج‌فتحعلی گفت: سیب‌زمینی منطقه شمال غرب کشور و آذربایجان نیز بعد از محصول همدان وارد بازار شده قیمت را متعادل نگه می‌دارد و با  ذخیره‌سازی قیمت برای فصول بعد نیز تعدیل می‌شود.

حاج فتحعلی قیمت سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار را کیلویی 1800 تا 2000 تومان اعلام کرد.

به گزارش فارس، طی سالهای گذشته فراوانی تولید به ویژه محصولات صیفی و جالیزی در یکسال کاهش قیمت را به دنبال داشته و از آنجایی که کشاورزان در سایه بی‌مدیریتی با فرض قیمت سال جاری اقدام به کشت می‌کنند، سال آینده سطح کشت کمتر و قیمت بالاتر می‌رود و این چرخه تکرار می‌شود که در علم اقتصاد هم به « منحنی تار عنکبوتی» معروف شده است.

انتقاد از این موضوع طی سالهای گذشته بیشتر شده و کارشناسان اجرای الگوی کشت را که مصرح قانون بهره‌وری کشاورزی است را علاج این مشکل می‌دانند.

کد خبر 23767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =