فود پرس - قیمت سیب زمینی طی یک سال گذشته 550 درصد افزایش قیمت داشته و کمبود سیب زمینی کارخانجات فرآوری کننده سیب زمینی را در آستانه بحران و تعطیلی قرار داده است.

علی شریعتی دبیر و نائب رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و فرآورده های حجیم شده در گفت و گو با خبرنگار «فود پرس» ضمن بیان مطلب فوق افزود: قیمت سیب زمینی از 350 تومان در سال گذشته به قیمت کیلویی دو هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: سیب زمینی ذخیره شده سردخانه ای نیز رو به اتمام است و کمبود سیب زمینی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه تولیدکنندگان چیپس و فرآورده های سیب زمینی این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرده است.

شریعتی با اشاره به صادرات بی رویه سیب زمینی در این برهه زمانی خاطرنشان کرد: هجوم دلال های صادراتی و صادرات بی رویه به کشورهای اطراف، کشور را در آستانه بحران گرانی و کمبود سیب زمینی قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: افزایش بی رویه قیمت باعث شده سیب زمینی بذری جهت کشت پاییزه نیز به جای کشت به دلالان فروخته شده و صادر شود.

دبیر و نائب رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و فرآورده های حجیم شده با بیان اینکه سالانه حدود 3.5-3 میلیون تن سیب زمینی در داخل کشت می شود گفت: 70 درصد سیب زمینی سالانه در پاییز و زمستان تولید می شود و تنها 30 درصد این رقم در 6 ماهه نخست سال وارد بازار می شود.

وی افزود: سالانه 900 هزار تن سیب زمینی جذب صنایع تبدیلی می شود که با توجه به وضعیت به وجود آمده پیش بینی می شود امسال تنها 50 درصد آن وارد کارخانجات صنایع تبدیلی شود.

شریعتی تصریح کرد: دولت می تواند با اتخاذ سیاست توقف موقت صادرات سیب زمینی، ضمن کنترل قیمت بازار داخل به کشت این محصول در پاییز نیز کمک کند.

 

کد خبر 23771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =