رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی از وفور انبه در بازار به رغم ممنوعیت واردات خبر داد و گفت: وجود انبه در جعبه‌های چوبی حاکی از قاچاق این میوه از مرزها است.

رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حالی که واردات انواع میوه به جز موز ممنوع است، اما شاهد حضور برخی میوه‌های خارجی در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: انبه محصولی است که این روزها به وفور در بازار به چشم ‌می‌خورد و به قیمت بالاتری هم در بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی اعلام می‌کنند که انبه با مجوز تعاونی‌های مرزنشین وارد کشور می‌شود، اما اولا این حجم میوه نمی‌تواند، با مجوز تعاونی‌های مرزنشین وارد شده باشد، از سوی دیگر در صورت ورود با این مجوز نیز باید در همان استان مصرف شود.

به گزارش فارس دولت در برخی استانهای مرزی برای حمایت از آنها مجوز داده است، تا میوه‌های گرمسیری را که در استان خودشان تولید نمی‌کنند، وارد نمایند که این مجوز معمولا به اندازه 25 کیلوگرم برای هر فرد است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: میوه انبه بیشتر در کارتن‌های مخصوصی وارد می‌شود، اما برخی از آنها هم در جعبه‌های چوبی وارد می‌شود، از آنجایی که در واردات رسمی جعبه‌های چوبی به دلیل احتمال انتشار بیماری ممنوع است بنابراین احتمال می‌رود، بخشی از این میوه‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار است به رغم ممنوعیت واردات میوه همچنان شاهد ورود میوه‌های خارجی باشیم، پس دولت واردات میوه را آزاد کند تا این میوه‌ها از مسیرهای قاچاق وارد نشود که در این صورت تبعات منفی زیادی دارد.

نورانی گفت: در حالی  موز تنها میوه مجاز به واردات با ارز آزاد وارد کشور می‌شود، اما قیمت آن از بسیاری میوه‌های تولید داخل کمتر است، موز کیلویی 3500 تومان به فروش می‌رسد، اما بسیاری از میوه‌ها بالاتر از این قیمت فروخته می‌شوند.

کد خبر 23980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =