محمودرضا عیسی خانی - صاحب امتیاز و سردبیر ماهنامه کشاورزی و غذا

محمود حجتی بالاخره پس از گمانه‌زنی‌های فراوان و قرار داشتن به عنوان نفر دوم کاندیداهای احتمالی تصدی وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم، از سایه سنگین دکتر عیسی کلانتری به در آمد و به عنوان وزیر پیشنهادی توسط دکتر روحانی، برای کسب رأی اعتماد نمایندگان ملت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. البته با توجه به شرایط اسفناک حال حاضر بخش کشاورزی کشور، قبول این مسئولیت توسط وی نشان از روحیه والای جهادی و از خود گذشتگی مهندس حجتی دارد.
در همین راستا برنامه‌ای توسط مهندس محمود حجتی به عنوان برنامه کاری ارائه شده که با اشراف بر وضعیت حاکم بخش کشاورزی، دامپروری و صنایع غذائی کشور و توجه به ظرفیت‌ها و معضلات موجود تهیه شده است و می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بخش کشاورزی شده و برای مشکلات موجود نسخه‌ای مناسب باشد. از نکات مهم این برنامه توجه به وضعیت موجود و چالش‌های فراروی بخش کشاورزی، تأمین و ارتقاء امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی، حذف واردات، حفاظت و صیانت پایدار از منابع پایه با تأکید بر مهار بحران آب در دشت‌ها، توسعه پایدار، اصلاح الگوی کشت و ارتقای بهرهوری عوامل تولید، توسعه صادرات با هدف برقراری تراز مثبت بازرگانی در بخش، ارتقاء کارآمدی نظام سیاست‌گذاری، ارتقاء نقش و سطح مشارکت کشاورزان، توسعه ظرفیت و ارتقاء کارایی نظام توسعه فنآوری و سازگار با ساختار منابع و مناطق می‌باشد که نوید بخش کاهش آلام و مشقات تولیدکنندگان کلیه زیربخش‌های کشاورزی می‌باشد.
در این برهه زمانی که وزرای پیشنهادی و از جمله مهندس حجتی در حال رفت و آمد به کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای جلب رأی اعتماد بهارستان نشینان می‌باشند، نمایندگان مجلس نیز بایستی با اتخاذ رویه‌ای کاملاً تخصصی به بررسی صلاحیت کاری افراد بپردازند. متأسفانه از برخی اخبار چنین برداشت می‌شود که تعدادی اندک از نمایندگان افراطی مجلس با حضور در جلسات متعددی که نمایندگان با وزرای پیشنهادی برگزار می‌کنند، سئوالاتی را که بیشتر به تفتیش عقاید شبیه است تا بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی، مطرح می‌کنند و اصرار بر پاسخگویی وزیران به این گونه سئوالات دارند، مثلاً نظرشان را در مورد برخی از شخصیت‌های سیاسی جویا می‌شوند.
این رفتارهای غیر کارشناسی فضای مجلس را از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه دور خواهد کرد و فضای افراط و تفریط را به آن حاکم خواهد ساخت. در این صورت تصمیم‌هایی که از عقلانی بودن دور می‌باشد، گرفته خواهد شد و کشور را بیش از پیش متضرر می‌کند. در حالی که انتظار است مجلس و نمایندگان به بررسی سوابق اجرایی، تخصصی و حرفه‌ای وزیران و میزان آشنایی هر یک از آنها به بخشی که قرار است بر آن مدیریت کنند، بپردازند.
از آنجایی که محمود حجتی دارای سوابق مدیریتی روشن و قابل دفاع و بررسی در بحث ادغام وزاتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی سابق و دستیابی به خودکفایی گندم می‌باشد، نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نباید به مانند زمان دولت خصوص دهم که به طور کامل مصالح سیاسی را بر منافع بخش ترجیح داده و مهر سکوت بر لب‌هایشان زده بودند و حتی از مدیریت ناتوان و منفعل وزارتخانه در مقابل اعتراضات سایر نمایندگان دفاع هم می‌کردند، حواشی را وارد بررسی صلاحیت‌ها کنند و یا اصل را فرع و فرع را اصل نمایند. هر چند هر گاه لقب وزیر به کسی تعلق گرفت وجه سیاسی پیدا می کند، اما باید در نظر داشت اکنون کشور بیش از پیش نیاز به وزرایی کارآمد و پر تلاش دارد که لازمه  آن تخصص و آشنایی با حوزۀ مأموریت است.
امید آن که نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با درک صحیح مشکلات و شرایط موجود، با بررسی دقیق و اخذ ضمانت‌های لازم از مهندس حجتی برای اجرای برنامه‌های اعلام شده، ضمن تأیید صلاحیت وزارت وی و با پرهیز از افراط و تفریط، کمکی عاجل به بهبود امور بخش کشاورزی نموده و حتی در هنگام رأی گیری نهایی در صحن علنی مجلس نیز دفاع تمام قد و جانانه‌ای از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دکتر روحانی داشته باشند.

 

کد خبر 24686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =