علی شریعتی: بی شک خرده مالکی  یکی از چالش های اصلی جناب اقای حجتی در ردای وزیر محترم جهاد کشاورزی است که اصلاح این مهم نقش زیر بنای و اساسی در مسیرتحقق  برنامه های ایشان دارد.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تقابل این نوع نظام مالکیت به برنامه های توسعه کشاورزی داشته باشیم در باب اول نمی توان اثر پرداخت یارانه    نقدی را در نظر نگرفت متاًسفانه طی سه سال اخیر این پرداخت باعث دلگرمی کاذب کشاورزان خرده مالک شده.

دیگر نیازهای اصلی بخش کشاورزی ضرورت مکانیزاسیون می باشد در حال حاضر ضریب اسب بخار در هر هکتار در ایران حدود هفت دهم درصد اسب بخار است که این شاخص در کشورهای پیشرفته مثل بریتانیا در حدود 5 است.

ایا امکان و سرمایه لازم با وجود این نظام خرده مالکی وجود دارد و آیا با فرض سرمایه گذاری و دادن تسهیلات مصداق رجحان شکل بر محتوای برای کشاورز صاحب زمین کوچک  نیست؟       

کشاورزانی که با توجه به گرانی نهادهای کشاورزی در خواست یارانه مستقیم و ارز دولتی بروی  نهادها علل اصلی غیر سود آوری چرخه خود رامی دانند را می توان با تخصیص اعتبار  مذکور به خرید تضمینی محصول باعث ایجاد حاشیه امن جهت کشاورز شد . هر چند در خرید تضمینی نیز باید به دو اصل اعلام به موقع قیمت  قبل از شروع فصل کار و دوم اعلام قیمت مناسب و رقابتی توجه  داشت چون باید عملگرایی در این بخش سر لوحه کار قرار گیرد  تا ضمن حذف آفت دلالی و سود جویی در فروش نهاد های ارزان  یا مصرف بی رویه بتوان خرده کشاورز را بجای فروش زمین و ویلاسازی به کشاورزی کالاهای پر سود تشویق نمود .

یکی دیگر از چالشهای صنعت کشاورزی با توجه به اقلیم 30سال آتی کشورمان بی آبی و لزوم اصلاح سیستم آبیاری است . در حال حاضر 62% آب در کشاورزی مصرف می شود که متاسفانه بهروری ما در حدود 30% می باشد و تا رسیدن به شاخص بهروری 65 درصدی مصرف آب در زمین های کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری در تغییر بافت فرسوده قدیم و لزوم انتقال دانش فنی روز است که باز هم این مقوله با خرده مالکی  به دلیل حجم بالای  سرمایه گذاری و نرخ بازگشت سرمایه توجیه فنی و اقتصادی ندارد .نتیجتاً شاه کلید حل مسائل مکانیزاسیو ن – اصلاح سیستم آبیاری – کاهش ضایعات محصولات کشاورزی- سرمایه گذاری لازم در بخش کشاورزی  در گرو ایجاد مشوق های لازم جهت جذب و تجمیع اراضی کوچک در قالب تعاونی یا شرکتهای سهامی می باشد.

یقیناً عبور از بحران خرده مالکی در راستای پیاده سازی صحیح برنامه های دولت امید با تدبیر جناب آقای حجتی یکی از میراث های جاویدان کشاورزی و صنعت غذا در یادها خواهد ماند .

 

کد خبر 24723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =