وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی اظهار داشت:کسانی که به خودکفایی گندم در دوره وزارت بنده شبهه دارند به آمار گمرک مراجعه کنند.

محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت:از تمام آقایان موافق و مخالف و تمام عزیزان که به سوال های مسایلی را یاد آور شدند، تشکر می کنم. اگر تقدیر این باشد که در بخش کشاورزی در خدمت باشم، از نظرات خود برای خدمت به کشاورزان مرا محروم نگذارید.

حجتی سپس به اسناد بالادستی و تکالیف بخش کشاورزی بر پایه برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت:بر این اساس بخش کشاروزی باید نیاز غذایی کشور را تامین و کشور را از این نظر به خودکفایی برساند. همچنین امنیت غذایی  نیز مورد تاکید قرار گرفته است.افزایش سهم پژوهش کشاورزی، ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی و نوسازی ادورات کشاورزی نیز از سایر اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی است.

وی افزود: امنیت غذایی در این اسناد به عنوان کالای عمومی تعیین شده و تامین آن از اهداف دولت هاست. اما این امنیت به دلایل متعدد تضعیف شده است. سهم تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور بسیار شکننده و نگران کننده است.

حجتی گفت:در برنامه سوم که خشکسالی هم بود وابستگی به واردات به حدود 13 میلیون تن رسد ولی در سال های اخیر به بیش از 16 میلیون تن رسیده است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی تاکید کرد:سرمایه گذاری نقش مهم در بهره وری بخش دارد. برنامه من تاکیدش بر بهره وری است. سرمایه مهمترین عامل رشد بخش کشاورزی است. متاسفانه میانگین تشکیل سرمایه ناخالص داخلی کشور در برنامه های توسعه کمی بیش از 4 درصد بوده است. ولی سهم کشاورزی در تولیدناخالص ملی حدود 14 درصد و سهم آن در شتغال حدود 20 درصد بوده است.

وی تصریح کرد:اگر به قرنطینه دامی و گیاهی، صیانت از مراتع و جنگل ها بی توجهی شود در آینده با مشکل جدی مواجه می شویم. کما  این که ما امروز با بحران آب مواجه ایم و باید با همین آبی که داریم برنامه ریزی کنیم این هم ناشی از بی توجهی گذشته است.

حجتی افزود:باید برای افزایش بهره وری آب، توسعه سیستم های آبیاری سطحی و قطره ای را توسعه دهیم. کمک به پایداری منابع آب هم یکی از برنامه های مهم بنده است. یکپارچه سازی اراضی برای اعمال سیستم آبیاری نوین و مکانیزه کردن کشاورزی ضروری است. نوسازی باغات به ویژه چای که وضع خوبی ندارند، مهم است.

وی اصلاح مزارع دام و طیور و آب زیان، نوسازی ناوگان کشاورزی، توسعه بنادر صیادی، توسعه بخش شیلات و توسعه ذخایر آبزی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و تاکید کرد: توسعه روستایی با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ممکن می شود. همچنین نباید به جنگل جز برای صیانت و حفاظت وارد شویم.

حجتی اظهار داشت:مساله بعدی اقتصادی نمودن تولیدکشاورزی است. برای این امر کشورهای مدرن با وجود سهم بخش کشاورزی در اقتصادشان به دلیل اهمیت این بخش، با وجود سرمایه گذاری سنگین گذشته هنوز با یارانه این بخش را حمایت می کنند و محصولات را با قیمت های پایین تر از تولید در بازارهای جهانی عرضه می کنند. این نرخ ها شده مبنای سنجش عملکرد کشاورزان ما شده است. لذا باید یک بازنگری در مورد واردات و قیمت گذاری محصولات داشته باشیم.

وی افزود: دولت باید از تمام ابزارها برای کاهش قیمت تمام شده و هزینه تولید استفاده کند و از تمام ابزارهای قبل از تولید یعنی توسعه زیر ساخت و منابع و مکانیزاسیون و اصلاح نژاد دام و طیور، سرمایه گذاری و گسترش تحقیقات و آموزش و فناوری های نوین و اصلاح و بازنگری در سند ملی توسعه بخش کشاورزی و اجرای آن استفاده کند.

وی افزود:عوامل پس از تولید هم مدیریت و پایش بازار محصولات است. برای این امر موارد زیر ضروری است، بیمه محصولات، اعلام به موقع قیمت تضمینی، گسترش بورس، مدیریت نظام تعرفه ای، پایش واردات و صادرات و تامین زیر ساخت های ذخیره سازی.

حجتی یادآور شد: باید از واردات بی رویه جلوگیری کرد. در سال 2010، میزان حمایت از تولیدکنندگان برای کشورهای صنعتی، معادل 18 درصد تولید یعنی 227 میلیارد دلار بوده است. ترکیه حمایت های کشاورزی اش 19 میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد:چالش های کوتاه مدت هم کمبود شدید کود شیمیایی، بذر، خوراک دام و طیور است. این کمبود ها همین الان هم موجود است. امید است که با توجه دولت و مجلس بتوانیم بر این مسایل فائق شویم.

حجتی خاطر نشان کرد: من سابقه کشاورزی داشته و دارم و 5 سال هم در مدیریت جهادکشاورزی بوده ام. لذا با مسایل این بخش آشنا هستم.

کد خبر 24765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =