مهم ترین کشوری که از آن برنج وارد می کنیم هند است ؛ نفت میدهیم برنج می دهیم ....البته تمام این مسائل به خاطر رخ دادن تحریم هاست....اینها اظهارات جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در گفتگو با تراز است. او در گفتگوی خود با تراز البته دلایل اصلی گرانی برنج را نیز شرح داد و اظهار امیدواری کرد به زودی بتوانیم تمام برنج مصرفی را خودمان تولید کنیم...

 آ‌قاي عليزاده شايق به عنوان دبير انجمن برنج  مي خواستم از شما بپرسم دليل اينكه برنج به گفته شا‌لي كاران به قيمت مناسب توسط دولت از آنهاخريداري نمي شود چيست؟

ببينيد دولت فقط برنج ها و ارقام پر محصول را از شالي كاران مي خرد چون ما خودمان از دولت خواسته بوديم كه براي رونق توليد و افزايش محصول  برنج ارقام پر محصول را از كشاورزان بخرد.  اين تصميم در سال ۶۴ در وزارت كشاورزي تصويب شد البته از آن زمان تا كنون اين كار به صورت خوب انجام نشده است . در شهريور ۹۱ دولت براي شهريور ۹۲ نرخ گذاري كرد. يعني يكسال پيش براي سال بعد قيمت گذاري كرد همين مسئله باعث شد شالي كاران از قيمت اعلام شده توسط  دولت راضي نباشند. همان طور كه گفتم اين نرخ گذاري فقط براي ارقام پرمحصول است و ساير ارقام به صورت آزاد قيمت گذاري مي شوند.

برداشت محصول از چه زما‌ني آغاز شده و آ‌يا اين برداشت تاثيري بر روي قيمت ها داشته است؟
برداشت از اواخر تيرماه آغاز شده است و هميشه با افزايش محصول به دليل آغاز برداشت در مردادماه يك كاهش و شوك قيمتي اتفاق مي افتد.

دلايل اصلي افزايش قيمت برنج را در يكي دوسال اخير چه مي دانيد؟

همه اتفاقاتي كه در ساير محصولات ا‌فتاده است از جمله  تحريم ‍و تورم و...بر روي قيمت برنج هم تاثير خود را گذاشته است. كما اينكه در برنج بيشترين هزينه را نيروي انساني دارد و اصولا برنج محصولي است كه نهاده هايي مانند كود و سم و.... زياد مصرف نمي كند. همچنين ماشين آلاتي هم كه در توليد برنج استفاده مي شوند قيمتشان بالا رفته است. به طور كلي افزايش قيمت نهاده ها و دستمزد نيروي انساني در كنار بحث تورم و تحريم ها را مي توان از دلايل افزايش قيمت برنج دانست.


بيشتر  واردات  برنج از كدام كشورهاست؟

از كشورهايي مانند هند و ويتنام و پاكستان واردات داريم . البته در سال هاي اخير بيشتر واردات مان از هند بوده است كه دليل آن هم فروش نفت به اين كشور مي باشد كه گاها در ازاي فروش نفت برنج وارد مي شود.

آ‌قاي عليزاده  فكر مي كنيد در حال حاضر كشور توان خود كفايي و قطع واردات در زمينه برنج را دارد؟

نه هنوز چنين تواني نداريم چرا كه در سال حدود ۵۰۰- ۶۰۰ هزار تن كسري داريم و نمي توانيم تمام برنج مورد نياز كشور را تامين كنيم.

کد خبر 24833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =