مدیر عامل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تشکل ایجاد شده همنام با خانه صنعت، معدن و تجارت را غیرقانونی خواند.

آرمان خالقی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی تشکلی که اخیرا تحت عنوان خانه صنعت و معدن و تجارت ایران ایجاد شده است، توضیح داد: خانه صنعت، معدن و تجارت فعلی در سال 1379 به وجود آمد و در بهار 1390 توانست مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را کسب کند.

او با اشاره به این‌که خانه صنعت، معدن و تجارت کنونی با نامه رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان ثبت احوال به ثبت رسید افزود: استدلال افرادی که تشکل جدیدی را همنام با خانه صنعت و معدن ایران به وجود آورده‌اند این است که تشکل ما موسسه خصوصی با سرمایه‌ی اولیه سهام‌داران آن است. باید بگویم که خانه صنعت و معدن فعلی یک تشکل قانونی و حقوقی بوده و مراحل ثبت آن طبق قانون طی شده است.

وی توضیح داد: تشکل جدیدی که ایجاد شده بیشتر قصد دارد در زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران فعالیت کند که ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم چرا که ثبت‌شدن در اتاق بازرگانی دارای محدودیت‌هایی است. به عنوان مثال باید اعضای اتاق دارای کارت بازرگانی باشند اما ممکن است بسیاری از واحد‌های صنعتی مایل به انجام این کار و پرداخت حق عضویت کارت بازرگانی نباشند.

مدیر عامل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان این‌که برای ثبت این تشکل سخت گیری‌های زیادی شد، گفت: بعید به نظر می‌رسد که تشکل جدید همنام ما به ثبت رسیده و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده باشد. در این صورت این تشکل جدید غیرقانونی محسوب می‌شود.

خالقی با اشاره به این‌که رییس خانه صنعت و معدن تهران یکی از طراحان اصلی ایده ایجاد تشکل جدید همنام با خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بوده است، گفت: هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران تا اردیبهشت‌ماه امسال که مجمع آن برگزار شد به ثبت نرسیده بود و بنابراین غیرقانونی بوده است. از سویی دیگر ایجاد تشکل همنام با خانه صنعت، معدن و تجارت یک نوع موازی‌کاری بوده و پیش از این نیز در این زمینه شاهد تجربه‌ای شکست‌خورده‌ای بودیم.

وی گفت: در دوران وزارت کار دولت نهم این وزارتخانه اقدام به ایجاد یک تشکل کارفرمایی موازی با تشکل موجود کرد که در نهایت سازمان جهانی کار این اقدام را محکوم و وزیر کار وقت نیز محکوم شد. نباید اجازه دهیم این تجربه در حوزه صنعت دوباره تکرار شود.

مدیر عامل صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه چند نفر از اعضای هیات مدیره فعلی این تشکل نیز در تشکل جدید همنام حضور دارند و طبق اطلاع ما آقای غمیمی‌فرد هم مشاور این تشکل شده است که جای تاسف دارد.

خالقی با اشاره به این‌که مجمع عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ظرف 1.5 ماه آینده برای تعیین اعضای هیات مدیره آن تشکیل خواهد شد، گفت: طبق توافقات انجام شده قرار است کسانی که در خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استانی سمتی ندارند تا زمان برگزاری مجمع آینده حضور آنها در دوره‌ی بعد این تشکل منتفی شود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته فرد جدیدی که خود را رییس خانه صنعت و معدن ایران معرفی می‌کرد از تصویب اساسنامه این تشکل و تعیین اعضای هیات مدیره آن خبر داد.

روابط عمومی این تشکل نیز امروز با ارسال دعوتنامه‌ای به رسانه‌ها از خبرنگاران درخواست کرده که بعد از ظهر امروز در نشست سهل‌آبادی رئیس این تشکل شرکت کنند.

کد خبر 24840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =