۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ۱۹ شهریورماه، اعلام کرد که ایران، در سال جاری ، بنا دارد هفت میلیون و پانصد هزار تن گندم از خارج خریداری کرده و وارد کند.

گروه اقتصادی: چند سال پیش جشن خودکفایی گندم برگزار شد به این امید که ایران به صف صادرکنندگان بپیوندد. اما متاسفانه در سال های اخیر کشور به یک واردکننده تبدیل شده است.

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ۱۹ شهریورماه، اعلام کرد که ایران، در سال جاری ، بنا دارد هفت میلیون و پانصد هزار تن گندم از خارج خریداری کرده و وارد کند.

پیشتر گمرک جمهوری اسلامی ایران از کاهش در واردات گندم و افزایش در واردات برنج به کشور خبر داده بود.

همین تصمیم دولت تدبیر و امید خود تاییدی بر این نکته است که در حدود ۵۰درصد از گندم نیاز داخل از خارج از کشور تامین خواهد شد. از لحاظ علم اقتصاد، کشورها باید کالاهایی را که توان تولیدش را دارند صادر و درعوض کالاهایی را که کمتر قادر به تولیدش هستند را وارد کنند. در مورد مواد کشاورزی این موضوع چندان صدق نمی کند. به طور مثال کشور ژاپن تحت هیچ شرایطی حاضر به قطع تولید برنج نیست.

علت این امر آن است که محصولات کشاورزی تنها محدود به مسئله اقتصاد نیست و به امنیت غذایی مردم آن کشور گره خورده است. به همین دلیل برای واردات گندم، آن هم در این حجم بالا ممکن است امنیت غذایی کشور را در خطر بیندازد.

اکنون اقتصاد ایران از نظر میزان وابستگی به واردات مواد غذایی در سطح بسیار خطرناکی قرار گرفته است و این موضوع تنها محدود به گندم نیست؛ بلکه هم اکنون متاسفانه مواد کشاورزی که به راحتی با تدبیر و سیاست می توانیم خود آنها را تولید کنیم.

روغن خام، شکر خام، برنج و درصد زیادی از چای خشک کشور از خارج تامین می شود.

طبق گفته عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی سابق، محصولات کشاورزی ایران در حال حاضر توانایی تامین غذای ۳۳میلیون نفر ایران را دارد و برای بقیه غذا باید از خارج از کشور وارد شود.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، در ۴ماهه نخست امسال ۱میلیون و ۲۷۶هزار تن گندم سخت وارد کشور شده است که این میزان با در نظر گرفتن واردات سبوس و گندم های دامی به ۱میلیون و ۲۸۷هزار تن می رسد. ارزش گندم های وارداتی به جز سبوس و گلوتن و گندم های دامی در ۴ماهه نخست سال ۹۲ در حدود ۵۲۰میلیون دلار معادل برآورد شده است.

در حالی که رییس جمهور از لزوم واردات ۷.۵میلیون تن سخن گفته است که اگر این رقم را با میزان گندم های وارداتی سال جاری جمع بزنیم، رقم واردات گندم به عدد بی سابقه ۸میلیون و ۷۷۶تن می رسد.

رقمی که در طی ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده است. حتی در سال ۷۷ نیز که ایران مقام اول را در واردات گندم جهان داشت، رقم واردات معادل ۶.۷میلیون تن بود.

در سال ۸۳ با برپایی جشن خودکفایی گندم میزان واردات گندم به طور چشمگیری کاهش داشت؛ به طوری که در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ واردات گندم به ترتیب به تنها ۱۷۰ و ۱۰۵ هزار تن رسید.

جشن خودکفايي گندم کشور را از واردات بي نياز اما خشکسالي هاي پي در پي طي دو سال زمينه واردات گندم را به داخل فراهم کرد.

آغاز روند صعودی واردات به طوری بود که در سال ۸۷، مجددا میزان واردات این کالای استراتژیک به حدود ۶میلیون تن رسید. اما با این حال واردات در طی سال های ۸۸ تا ۹۰ روند نزولی به خود گرفت. در سال ۸۸ تنها ۴میلیون تن گندم وارد کشور شد و این میزان در سال ۹۰ به تنها ۲۷۹ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار کاهش یافت.

اما این روند کاهشی ادامه نداشت؛ چرا که در سال ۹۱، واردات گندم بعد از ۱۱سال رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در سال گذشته ۶.۷میلیون تن گندم وارد کشور شد که در طی یک دهه اخیر رقم بی سابقه ای محسوب می شد.

اکنون نیز رییس جمهور با صحبت کردن از دور جدید واردات ۷.۵میلیون تنی گندم به دنبال ثبت رکورد جدید برای واردات است. طبق آمار اتاق بازرگانی ، کشورهای سوئیس، انگلیس، ترکیه، استرالیا، امارات متحده عربی، آلمان، هلند، ایتالیا و روسیه ۱۰ مبدا اصلی واردات گندم ایران در چهارماهه نخست سال جاری هستند.

لازم به ذکر است، در حالیکه ایالات متحده آمریکا همواره یکی از صادرکنندگان گندم به ایران بوده است که در سال جاری نامی از این کشور در بین واردکنندگان به چشم نمی خورد. گندم و سایر کالاهای اساسی جزء کالاهای تحریمی نیستند اما متاسفانه تحریم هایی نظیر تحریم کشتیرانی و مبادلات پولی کار را برای این موضوع سخت تر کرده است.

کد خبر 25121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =