وزیر صنعت ، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه علامت‌گذاری کالا تجارت را تسهیل نکرده بلکه کند کرده است گفت: سازمان استاندارد از موازی کاری با وزارتخانه‌ها پرهیز نماید تا شان نهادهای دولتی با خدشه‌ای روبرو نگردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز با حضور در مراسم روز جهانی استاندارد به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با استانداردهای جهانی پرداخت و اظهار داشت: در شرایط جهانی شدن صنعت، تولید و رقابت حاکم بر آن استانداردها،‌کیفیت، سرعت و انعطاف پذیری مزیت‌های رقابتی تعیین کننده به شمار می اید به نحوی که در این شرایط کشورها یا سازمان‌هایی که سریعتر ، ارزانتر و با کیفیت اقدام به تولید محصول می‌کنند می‌تواند در فضای رقابتی حضور داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که سازمان‌های بین ‌المللی استانداردسازی همانند  ISO و ITU می‌کوشند تا شعار یک استاندارد یک آزمون و یک ارزیابی انطباق مورد پذیرش را در همه کشورهای جهان استقرار و نهادینه کنند، اضافه کرد: استفاده از استانداردهای معتبر بین‌المللی  امکان حضور هرچه بیشتر محصولات کشورهای عضو در بازارهای جهانی را فراهم خواهد نمود.

نعمت زاده ضمن بیان این که مطالعه زیرساخت کیفی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نشان از آن دارد که حرکت متوازن نهادهای استانداردسازی و نهادهای اعتباردهی برای حصول توسعه پایدار ضروری است تصریح کرد: در سالهای 74 و 75 برای اولین بار سمینار استانداردهای بین‌الملی ISO را با حضور سخنرانان برجسته حوزه کیفیت در ایران  برگزار کردیم. اما در آن زمان هرگز تصور نمی‌شد که رشد چشمگیر گواهی‌نامه‌های سیستم مدیریت کیفیت در جهان چنین شتابان و رو به جلو باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم‌افزایی و هم‌گرایی سازمان‌های استانداردسازی را با نهادهای اعتباردهی اطمینان و صحت فعالیت‌های اقتصادی در حوزه استاندارد و کیفیت را بیشتر می‌کند گفت: برای توسعه صادرات محصولات ایرانی ناگزیریم استانداردهای بین‌المللی را با صرف زمان کوتاه با فرهنگ و اصول خود منطبق کرده و به عنوان استاندارد ملی بپذیریم.

وی ضمن تاکید بر اینکه نهادهای استانداردسازی همچون VIN و BSI سهم بسزایی در تدوین استانداردهای بین الملی دارند اظهار داشت: اینکه بکوشیم استاندارهای ملی ایران را با نهادهای بین‌المللی معتبر هماهنگ کنیم این اطمینان پیش می اید که اساس استانداردهای ملی کشور با برندهای معتبر بین‌المللی پیوند و منطبق است.

نعمت زاده نکته دیگر مورد توجه در خصوص استانداردسازی را امضای موافقتنامه دوجانبه MLA و چند جانبه MRA با کشورهای دیگر دانست و گفت: برای پذیرش گواهینامه صادر توسط موسسات ارزیابی انطباق ایران در سایر کشورها ضرورت دارد که این توافقنامه‌ها هرچه سریعتر به امضا رسیده و مقدمات عضویت کامل ایران در نهادهای اعتباردهی بین‌المللی فراهم شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های انجام گرفته طی سالهای اخیر کشور در پذیرش استانداردهای بین‌المللی گام‌های موثری را برداشته است. اما به منظور ورود به جهان تجارت لازم است که شناسایی متقابل دوجانبه و چند جانبه با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای پیشرفته فراهم آید.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات نیازمند شناخت بازارهای جهانی ماندگار و معتبر است به نحوی که به سازمان ملی استاندارد توصیه می‌شود که علاوه بر تجهیز و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع، آزمایشگاه‌های معتبر سایر نهادها و سازمان‌ها را نیز اعتباردهی نماید تا به عنوان بازوهایی اجرایی اقدامات موثری را انجام دهند.

نعمت‌زاده با بیان این مطلب که اساساً استاندارد سازی برای کاهش هزینه مبادله و افزایش تجارت است، گفت: در این چارچوب باید با استقرار نظام اعتباردهی افراد، موسسات بازرسی و آزمایشگاه‌ها،‌الزامات استقرار زیرساخت کشور را فراهم آوریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنرانی خود در مراسم روز جهانی استاندارد در خصوص تدوین استانداردهای ملی مطلوب نیز به بیان نظراتی پرداخت و گفت: استاندارهای ملی مطلوب است که برون سپاری شوند و همه ذی‌نفعان در این فرایند ملی مشارکت نمایند .

وی افزود: متاسفانه برخی از تصمیمات ما در سالهای گذشته چون علامت‌گذاری کالا و یا موانع دیگر به جای اینکه موجبات تسهیل تجارت را فراهم آورد باعث کندی تجارت شده است.

نعمت زاده پرهیز از موازی کاری بین وزارتخانه‌ها و سازمان ملی استاندارد را مورد تاکید زیادی قرار داد و اظهار داشت: بهتر است به منظور حفظ شان و جایگاه نهادهای دولتی این مهم به گونه ای مرتفع شود که تدوین استانداردهای مرتبط با ملاحظه اصول و مبانی استانداردسازی با تولیت سازمان ملی استاندارد انجام گرفته و نظارت بر اجرای صحیح استانداردها توسط سازمانهای ذیربط انجام پذیرد.

وی ضمن بیان این که امیدوارم با ایجاد و تدوین سیاست‌های اقتصادی و استقرار زیرساخت کیفی کشور، موجبات رشد پایدار و بهره‌وری محصولات ایرانی را فراهم آوریم گفت: امیدوارم با برگزاری چنین همایش‌هایی تلاش ویژه ای را در حوزه استاندارد و کیفیت محصولات تولیدی کشور انجام و بتوانیم در جایگاه ویژه‌ای در حوزه اقتصادی کشور قرار گیریم.

کد خبر 25549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =