مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از پایان برداشت گندم خبر داد و گفت: حدود 7 میلیون تن از گندم‌های تولیدی کشاورزان از سوی بخش‌های خصوصی و دولتی خریداری و حدود یک میلیون تن دیگر نیز برای مصرف دام خریداری شده است.

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در سال زراعی 92-91 حدود هفت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که حدود پنج میلیون تن آن به صورت تضمینی از سوی دولت و دو میلیون تن دیگر از سوی بخش خصوصی خریداری شده است.

وی افزود: میزان تولید گندم مورد مناقشه بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تجارت است اما ‌آمارهای تولید و برداشت گندم از استان‌های مختلف در حال جمع‌آوری و تایید نهایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است که به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی، میزان خرید گندم برای مصرف حیوانی و به عنوان خوراک دام در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما سال گذشته بیشترین میزان خرید گندم برای مصرف خوراک دام نسبت به سال‌های پیش از آن بوده است چرا که نرخ خرید تضمینی گندم در سال 91-90 کیلویی حدود 400 تومان بود و باعث شد تا دلالان آن را برای مصارف انسانی و غیره بیشتر از دیگر سال‌ها بخرند.

حیدرپور ادامه داد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته امسال یک میلیون تن از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام خریداری شد.

وی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم که ابتدا حدود 700 تومان بود باعث شد تا قیمت خرید این محصول از سوی دلالان در بخش خصوصی تا بیش از هزار تومان نیز افزایش یابد و گندم‌کاران تمایل بیشتری برای تحویل محصول خود به بخش خصوصی داشته باشند اما در ادامه با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول به 800 تومان، تفاوت نرخ خرید این محصول بین بخش خصوصی و دولتی کمتر شد و کشاورزان رغبتی بیشتری برای تحویل گندم به دولت داشتند.

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی با انتقاد از برخی نوسانات در سال جاری برای تحویل گندم به دولت گفت: برای تسهیل خرید گندم از سوی دولت در سال آینده باید تدابیری اندیشیده شود تا مراکز خرید به اندازه کافی در مناطق مختلف کشور گسترده شود و کشاورزان برای تحویل محصول خود به دولت به زحمت نیفتند. از سوی دیگر نیز با توجه به افزایش مناسب نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده، دولت باید بهای این محصول را به موقع به کشاورزان پرداخت کند تا این محصول با ارزش در چرخه مصرف انسانی باقی بماند.

کد خبر 25664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =