نباید اجازه دهیم که کمبود سرمایه‌گذاری و مشکلات موجود، باعث مرگ کشاورزی شود و حتی اگر شده باید با استقراض خارجی این سرزمین را زنده نگه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیرکل خانه کشاورز امروز در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با علام این مطلب گفت: در طول چهار سال گذشته بر مبنای وظایف، پیگیری‌های قانونی و شهروندی توسط این خانه انجام شده است.
دکتر عیسی کلانتری افزود: با کمک نمایندگان مجلس، برخی طرح‌های کشاورزی که به نفع کلان بخش نبود، اجرایی نشد و در مواردی نیز جلوی تدوین برخی قوانینی که در راستای توسعه پایدار کشاورزی دیده شده بود، جلوگیری به‌عمل آمد.
وی خاطرنشان کرد: قانون بهره‌وری بخش کشاورزی که اشکالات زیادی را برای بخش به‌دنبال خواهد داشت، ازجمله قوانینی بود که از اجرایی شدن آن جلوگیری شد.
کلانتری ادامه داد: خانه کشاورز ارگانی غیردولتی است که اصرار به غیردولتی ماندن دارد، زیرا استفاده از رانت دولتی، جلوی استقلال آن را خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: به‌رغم احترامی که برای دولت قائل هستیم، اما به هیچ عنوان به سوی دولت دست دراز نمی‌کنیم و با وجود پاره‌ای مشکلات، غیردولتی خواهیم ماند.

ذخیره مواد غذایی در جهان بیش از 65 روز نیست

دبیرکل خانه کشاورز به پیش‌بینی وضعیت تولید غذا در جهان اشاره کرد و یادآور شد: به‌دنبال گران شدن سوخت‌های فسیلی و انرژی در جهان، تبدیل غلات به الکل در چند سال گذشته افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که در سال 2005 میلادی چهار میلیون تن غلات صرف تولید الکل شد.
کلانتری تأکید کرد: در سال 2011 میلادی نیز بیش از 53 میلیارد لیتر به ازای 127 میلیون تن غله، الکل تولید شد.
وی اظهار داشت: ادامه این روند، امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.
کلانتری همچنین گفت: ذخیره مواد غذایی در جهان بر اساس آمارهای رسیده به حداقل رسیده، به‌گونه‌ای که در دنیا بیش از 65 روز ذخیره جهانی در سیلوها نداریم.
وی در ادامه افزود: این زنگ خطری است برای کشورهای جهان.
کلانتری خاطرنشان کرد: چین، آمریکا و هند از مهم‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستند، در حالی که منابع سفره‌های آب‌های زیرزمینی در حال تخلیه شدن است و چین و هند غذای 300 میلیون نفر از مردم خودشان را از آب‌های ممنوعه‌ای که بیلان منفی دارد، تولید می‌کنند.

درآمد و ثروت تنها در اختیار 25 درصد مردم است

دبیرکل خانه کشاورز به مسئله فقر در جهان سوم اشاره کرد و ادامه داد: مسئله فقر باعث شده که تولید غذا در جهان به حداقل رسیده و تعداد گرسنگان افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در ایران که تولید ناخالص داخلی حدود 320 میلیارد دلار است و 75 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد، نباید امنیت غذایی مورد تهدید قرار بگیرد، اما به‌دلیل عدم توزیع عادلانه ثروت و درآمد که در اختیار 25 درصد مردم است، فقر و سوءتغذیه وجود دارد.
کلانتری یادآور شد: در چنین شرایطی، بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران، وضعیت تغذیه 50 درصد پنج دهک جامعه ایرانی دچار سوءتغذیه است و تغذیه ایران بهتر از کشورهای آفریقایی نیست.
وی تأکید کرد: کاهش شدید تولید داخل مشاهده می‌شود و این باعث شده بخش عمده‌ای از زحمات کشاورزان هدر رود.

55 درصد نیاز غذایی کشور در سال گذشته وارد شد

دبیرکل خانه کشاورز با اعلام اینکه در سال گذشته 55 درصد نیاز غذایی کشور از واردات کالاهای اساسی تأمین شد، اظهار داشت: این رقم وابستگی را نباید با توجه به منابع غنی ایران شاهد باشیم.
کلانتری همچنین گفت: 55 درصد وابستگی به کالاهای اساسی یک فاجعه تلقی می‌شود.
وی به آمار نادرست ارائه‌شده در تولید اشاره کرد و افزود: 14 میلیون و 300 هزار تن تولید گندم، رقمی است که اعلام شد، اما در مقابل شش میلیون و 700 هزار تن واردات داشتیم که این ارقام نشان می‌دهد مردم کشورمان در یک سال 21 میلیون تن گندم مصرف کرده‌اند.
کلانتری خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرانجام پوشالی بودن اطلاعات در آمار تولید مشخص شد که بدین ترتیب نباید فریب آمار و ارقام ساختگی را بخوریم.
وی ادامه داد: کشور در معرض تهدید جدی است، زیرا شور شدن خاک‌ها و از بین رفتن آب‌های زیرزمینی فاجعه بزرگی را برای سال‌های آینده به‌وجود خواهد آورد، به‌گونه‌ای که در صورت ادامه این روند، اقوام آریایی به عاقبت سومری‌ها و مایاها دچار خواهند شد.
کلانتری تصریح کرد: اگر بهره‌برداری‌ها بدین ترتیب ادامه پیدا کند، 60 میلیون نفر دیگر در قرن بیست‌ویکم باید از گرسنگی و تشنگی بمیرند و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی وظیفه ماست.

هشدار خانه کشاورز نسبت به خشکی دریاچه ارومیه از پنج سال گذشته

دبیرکل خانه کشاورز اعلام کرد: از پنج سال گذشته نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه به رهبری انقلاب نامه نوشته بود.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه، حورالعظیم، هارون، گاوخونی، جازموریان و سایر منابع آبی کشور در صورت ادامه روند فعلی خواهند مرد، یادآور شد: تولید نباید به هر قیمتی ادامه پیدا کند.
کلانتری با اعلام اینکه بیش از 90 درصد آب‌های شیرین کشور توسط کشاورزان مصرف می‌شود، تأکید کرد: کشاورزان متهم هستند که باعث افت آب‌های زیرزمینی کشور شده‌اند، بنابراین لازم است دولت کمک کند و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این بخش هزینه کند.
وی اظهار داشت: در کمتر از 40 سال گذشته، 200 میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی که صدها هزار سال از آنها برداشت می‌شد، در حال حاضر به اتمام رسیده است و آینده‌پژوهی وظیفه خانه کشاورز است.
کلانتری همچنین گفت: لازم است با آینده‌نگری و استقراض خارجی، این سرزمین را زنده نگهداریم؛ چون کشاورزی کشور حال مناسبی ندارد.
وی در ادامه افزود: عدم توجه به مسائل کشاورزی، تورم سنوات اخیر، بیکاری‌های پنهان، عدم توجه به حقوق شهروندی، نداشتن انواع بیمه‌ها و بیمه ناقص محصولات کشاورزی ازجمله عواملی است که باعث وضعیت موجود بخش کشاورزی شده است.
کلانتری خاطرنشان کرد: مشکلات موجود، رمقی برای زنده ماندن کشاورزان باقی نگذاشته و خواسته ما از دولت آن است که به حقوق شهروندی و پیاده شدن اصل 29 توجه شود.
وی در پایان تصریح کرد: حفظ منابع پایه تجدیدپذیر، درخواست مردم از کشاورزان است.

کد خبر 25679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =