الگوی کشت در کشور وجود دارد، اما باید اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت، لطمات جبران‌ناپذیری به بخش وارد خواهد شد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره موضوع آب در بخش کشاورزی گفت: بحران آب در بخش کشاورزی در آینده جدی است.
سیدمحمدحسین شریعتمدار افزود: در دنیا نیز بهره‌وری آب مطرح شده و تولید به ازای یک مترمکعب آب، بسیار مهم تلقی شده است.
وی خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط در کشور برای تولید هر کیلوگرم محصول خشک، 930 گرم در هر مترمکعب آب نیاز است که باید طی برنامه‌ای، به 1.5 کیلوگرم محصول تغییر کند.
شریعتمدار ادامه داد: اگر 50 درصد طی برنامه پنج‌ساله پنجم بتوانیم صرفه‌جویی در آب را از طریق افزایش بهره‌وری انجام دهیم، اقدامات مؤثری در آینده انجام خواهد شد و از بحرانی شدن جلوگیری می‌کنیم.
وی تصریح کرد: حوزه غرب چین و خاورمیانه بحرانی‌ترین مناطق در حوزه آب هستند و چون در خاورمیانه بالای 60 درصد از منابع تجهیزشونده از آب استفاده می‌کند، ما نیز باید فکر اساسی کنیم.

فعال شدن شورای عالی آب، اقدامی مؤثر در بخش کشاورزی

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: فعال شدن شورای عالی آب برای برنامه‌هایی که در جهت بهره‌وری و کاهش مصرف آب ارائه می‌شود، اقدام مثبتی است که با تأکید رئیس جمهور اجرایی شده است.
شریعتمدار تأکید کرد: باید برنامه‌هایی ارائه دهیم تا بتوانیم از منابع موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: بسیاری از محصولات کشاورزی مصرف بالای آب دارند که باید با استفاده از الگوی کشت مناسب، در جهت تغییر آنها اقدام شود.
شریعتمدار در پاسخ به این پرسش که آیا در ایران الگوی کشت وجود دارد یا خیر، گفت: الگوی کشت وجود دارد، اما آنچه که اجرایی می‌شود، باید اصلاح شود؛ زیرا در بسیاری از مواقع در مناطق خشک و کم‌آب از محصولاتی استفاده می‌شود که به آب زیادی نیاز دارند.
وی در پایان افزود: کسانی که می‌گویند در ایران الگوی کشت نیست، اشتباه می‌کنند؛ زیرا این الگو باعث می‌شود که تولیدات هر منطقه رقم بخورد. بنابراین باید سعی شود که اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 25728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =