در حالی که هفته گذشته سخنگوی ستاد تنظیم بازار از واگذاری تنظیم بازار نهاده‌ها و گندم به وزارت جهاد کشاورزی خبر داده بود، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کردند که تاکنون هیچ اعتبار و امکاناتی برای این واگذاری به وزارت کشاورزی ابلاغ نشده و بنابراین تنظیم بازار نهاده‌ها همچنان برعهده وزارت صنعت و تجارت است.

 با توجه به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که براساس طرح انتزاع قرار است قیمت گذاری برخی کالاهای تنظیم بازاری نظیر گندم و نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود ولی طبق اظهارات مسوولان وزارت کشاورزی تاکنون امکانات و اعتبار پیش بینی شده در قانون به این بخش واگذار نشده و هیچ یک از وظایف هم قابل واگذاری نیست.

براساس قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف بازرگانی، قیمت گذاری و تنظیم بازار نهاده‌های دامی، گندم، شیر خام و لبنیات به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است و با توجه به مشکلات بوجود آمده در بازار این کالاهای اساسی و استراتژیک، به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی به نظر می‌رسد این واگذاری‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر برای از سر باز کردن وظایف خودشان در این زمینه انجام شده است.

از یک سو علی پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار که از سوی تمام سازمان‌ها و شرکت‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت پاسخگویی درباره تصمیمات این ستاد را دارد نیز در این باره سکوت کرده و پاسخگو نیست. از سوی دیگر نهادهای وابسته نظیر شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی و مسوولان سازمان حمایت نیز در مقابل پاسخ‌های خبرنگاران اعلام می کنند که براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار قرار است تنها سخنگوی این ستاد پاسخگو باشد.

اسماعیل عباسپور، مدیر کل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره قانون انتزاع اعلام کرد که این مسئله در جلسه‌های گذشته ستاد تنظیم بازار و با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود.

به گفته وی تا زمانی که امکانات و اعتبارات لازم و پیش بینی شده در قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار نشود وظایف آن نیز قابلیت واگذاری ندارد و تاکنون نیز هیچ اعتبار و امکاناتی برای واگذاری به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است.

وی همچنین یکی از بخش های مهم در قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی را واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام دانست و گفت: براساس قانون این شرکت باید به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

در حالی که نهاده‌های دامی، گندم و شیر از جمله کالاهای اساسی و تاثیرگذار در معیشت خانوار هستند، تنظیم بازار و قیمت گذاری بین دو دستگاه نظارتی در حال پاسکاری بوده و هیچ کدام از دو وزارتخانه در این زمینه پاسخگو نبوده و نسبت به تنظیم بازار آن‌ها ورود پیدا نمی کنند. در همین زمینه خبرنگار ایسنا برای دریافت نتایج این واگذاری با مسوولان شرکت پشتیبانی امور دام تماس گرفت که در نهایت آن‌ها اعلام کردند که در این زمینه تنها سخنگوی ستاد تنظیم بازار باید پاسخگو باشد.

کد خبر 25831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =