مدیرکل دفتر غلات،حبوبات و نباتات علوفه‌ای از افزایش جزئی تولید محصولات علوفه‌ای به دلیل مشکل آب در سال آینده خبر داد، اما نیاز به واردات 7 میلیون تن خوراک دام و طیور همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خوراک دام و طیور به طور غیر مستقیم در تولید محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز،مرغ، تخم‌مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی بسیار موثر است، بخشی از خوراک دام و طیور کشور در داخل تولید می‌شود، اما با این حال سالانه بیش از 7 میلیون تن خوراک نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

واردات خوراک دام و طیور طی دو سال گذشته به دلیل نوسان نرخ ارز و مسائل تحریم برای کشور و صنعت دام و طیور کشور مشکل ساز شد، بخشی از افزایش قیمت محصولات پروتئینی متاثر از بالا رفتن قیمت نهاده‌ها است که 70 درصد در قیمت تمام شده نهایی تاثیر دارد.

در این میان علاوه بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کند، با جایگزین کردن تولید محصولات ضروری نظیر محصولات علوفه‌ای را جایگزین محصولات غیر ضرور کند، وزارت صنعت نیز که تامین کننده نیازهای نهاده‌ای تولید کنندگان است، باید اینها را به موقع تامین کند.

دلاور حیدرپور مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات علوفه‌ای که بیشتر مورد نیاز دام‌وطیور است، صحبت کرد.

حیدرپور گفت: امسال 520 هزار هکتار ذرت شامل 300 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و 220 هزار هکتار ذرت علوفه‌ای در کشور کشت می‌شود که از این سطح کشت، 2 تا 2.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای و 11 تا 12 میلیون تن ذرت سیلویی تولید می‌شود.

وی در عین حال گفت: این تولید همانند تولید سال گذشته است و افزایش  قابل توجهی نخواهد داشت و نیاز کشور به ذرت دانه‌ای سالانه 5 میلیون تن است.

*آب محدود کننده توسعه کشت علوفه‌ای

وی در پاسخ به اینکه همواره سئوال است چرا به رغم نیاز کشور به خوراک دام و طیور که سالانه حجم زیادی وارد می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت این محصولات را افزایش نمی‌دهد، گفت: مشکل توسعه، سطح زیر کشت محدودیت آب است از آنجایی که این نوع محصولات کشت بهاره هستند و نیاز آبی زیادی دارند، نمی‌توان بدون مطالعه و تعیین نیاز آبی، سطح زیر کشت را افزایش داد.

حیدر‌پور افزود: محدودیت آب نه تنها در خصوص تولید محصولات علوفه‌ای، بلکه سایر محصولات کشاورزی هم وجود دارد ، به دلیل برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی سالانه 11 میلیارد متر مکعب تراز منفی آب داریم و در برنامه‌های کشت باید به فکر حفظ منابع آب باشیم.

*تمرکز وزارت جهاد به تولید خوراک دام و طیور با افزایش بهره‌وری

وی گفت: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بر روی افزایش بهره‌وری و عملکرد متمرکز است.

حیدرپور در پاسخ به اینکه چه کارهایی برای افزایش عملکرد و بهره‌وری انجام داده‌اید، گفت: ارقام جدید ذرت زودرس و میان‌رس با ویژگی مصرف آب پایین را بین کشاورزان توزیع می‌کنیم که نسبت به ارقام قبلی عملکرد بالایی دارد.

حیدرپور افزود: بخشی از این ارقام وارداتی است و بخش دیگر هم بذری است که از توسعه تولید ارقام پرمحصول به دست می‌آید، اما افزایش نرخ ارز در سال گذشته قیمت بذر ذرت را افزایش داد و به کیلویی 16 هزار تومان رساند که تهیه آن برای کشاورزان سخت است.

*واردات بذر مورد نیاز کشاورزان با ارز مبادله‌ای به جای ارز آزاد و کاهش قیمت

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای با نوید به کشاورزان  گفت: برنامه‌ریزی شده است که واردات بذر علوفه‌ای با ارز مبادله‌ای انجام شود که در این صورت قیمت بذر کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای ادامه داد: برای کشت بذر با رقم جدید نیز امسال 2 هزار تن بذر باقیمانده از سال گذشته وجود دارد، 3 هزار تن هم وارد شده است و 20 هزار تن هم بذر تولیدی در کشور وجود دارد.

حیدرپور با بیان اینکه نیاز به بذر ذرت دانه‌ای سالانه 15 تا 16 هزار تن است، گفت: نیازی به بذر وارداتی وجود ندارد و بذرهای موجود را بین کشاورزان توزیع می‌کنیم.

*جایگزینی محصولات استراتژیک و ضروری به جای محصولات غیر ضرور و پرمصرف

از حیدرپور سئوال شد، همواره این سئوال مطرح است که چرا  بجای کشت هندوانه و خربزه و محصولات صیفی پر مصرف، وزارت جهادکشاورزی کشت گیاهان علوفه‌ای که ارز زیادی را از کشور خارج می‌سازد، مدیریت نمی‌کند، گفت: موافق هستم و برنامه‌های اجرای الگوی کشت باید مدیریت شود، نیازی نیست هندوانه و خربزه با مصرف آب فراوان را کشت کنیم و با صادرات آن مقداری ارز به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: امروزه در برنامه‌ریزی‌های کشاورزی، میزان تولید ماده خشک به ازای مصرف آب بسیار مهم است و قرار نیست، تولید را به ازای مصرف هر میزان آب داشته باشیم، به ویژه این تولیدات باید در حوزه محصولات استراتژیک و ضروری باشد.

«جو» نیز یکی از مهمترین محصولاتی است که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

*پیش‌بینی تولید مناسب جو

مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای در خصوص تولید محصول جو نیز گفت: نیاز کشور سالانه 4.5 میلیون تن جو است و سالانه 3.6 میلیون تن جو در کشور تولید می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از تولید امسال، گفت: با توجه به تدارک مناسب بذر و کود شیمیایی و برنامه‌ریزی کشت پیش‌بینی می‌شود، تولید مناسبی امسال داشته باشیم.

حیدرپور پیش‌بینی دقیقی از تولید گندم و جو نکرد و گفت: هنوز برای پیش‌بینی زود است.

حیدرپور در پاسخ به اینکه برای کود شیمیایی مورد نیاز این محصولات چه کار کرده‌اید، گفت: 400 هزار تن کود فسفاته از کشورهای دیگر خریداری شده، که از این میزان 150 هزار تن وارد کشور شده و در حال توزیع است.

به گزارش فارس، کود شیمیایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، از نوع ازته، فسفاته و پتاسه است.

پتروشیمی‌های کشور کود ازته (سفید) مورد نیاز کشاورزان را تولید می‌کنند و وزارت جهاد قراردادی با این شرکت‌ها برای تامین دارد، اما در زمینه دو نوع کود فسفاته و پتاسه بیشتر کشور متکی به واردات است.

بنابراین بر اساس گفته‌های این مقام مسئول تولید سال آینده محصولات علوفه‌ای، مانندذرت دانه‌ای، ذرت سیلویی و جو به دلیل محدودیت آب آن چنان افزایش نخواهد داشت که بتواند نیاز 7 میلیون تنی کشور را پوشش دهد، بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام که مسئول تامین نیازهای نهاده‌ای دامداران و مرغداران است، باید از الان باید به فکر تامین باشد. تولید کنندگان با موجود زنده سروکار دارند و ۱۲۰میلیون واحد دامی و مرغ‌های 25 هزار مرغداری کشور حتی با یک روز بی‌غذایی می‌میرند.

کد خبر 25843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =