با توجه به افزایش تعرفه صادرات سیب زمینی به 120 درصد و کاهش قیمت آن در بازار سیب زمینی کاران برای جلوگیری از کاهش قیمت، این محصول را در انبارها احتکار کرده‌اند لذا پیشنهاد صفر شدن تعرفه واردات و واردات عمده آن در ستاد تنظیم بازار برای شکسته شدن قیمت آن مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چندی پیش تصمیم بر این شد که تعرفه صادرات سیب زمینی به 120 درصد افزایش یابد. همین موضوع باعث شد که بازار شاهد روند نزولی قیمت این محصول باشد.

این در حالی است که سیب زمینی تولید پاییز ماندگاری بیشتری داشته و امکان نگهداری آن در انبارها تا یک ماه پس از فروردین سال بعد نیز وجود دارد. بر همین اساس اکثر کشاورزان زمانی که متوجه قیمت نزولی محصولات خود در بازار شدند با احتکار کردن این کالاها در انبار به دنبال افزایش قیمت آن رفتند.

از این طریق کشاورزان با ممانعت از عرضه محصولات خود تعیین قیمت این محصول را به دست گرفته و به همین دلیل دولت نیز امکان تنظیم بازار این کالا و جلوگیری از روند صعودی قیمت آن را ندارد. بر همین اساس پیشنهادی در ستاد تنظیم بازار مبنی بر حذف تعرفه واردات سیب زمینی برای شکستن قیمت آن مطرح شده است.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت و تجارت در این باره گفت: سیب زمینی‌کاران در حالی محصول خود را در انبارها احتکار کرده‌اند که دولت نمی‌تواند در فروش محصول آن ها مداخله کند.

به گفته وی انباشت سیب زمینی در انبار توسط کشاورزان ادامه دارد و اگر کارشناسان در همان زمانی که قرار بود تعرفه صادرات این کالا به 120 درصد افزایش یابد مداخله کرده و اعلام می‌کردند که تعرفه واردات این کالا در مواقع تنظیم بازار کاهش می‌یابد چنین مشکلی به‌وجود نمی‌آمد.

درحال حاضر قیمت تمام شده تولید سیب زمینی برای کشاورزان کمتر از 400 تومان است. این در حالی است که نوع درجه یک این محصول در مبادی تولید با قیمت 1400 تومان، در تره بار مرکزی تهران بین 1600 تا 1700 تومان و در بازار از 2700 تومان تا 3000 تومان در نقاط مختلف شهر متفاوت است.

کد خبر 25875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =