برای بررسی میزان سرب موجود در شیرهای تولیدی کشور، پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام است که اطلاعات حاصله طی چند ماه آینده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در دومین کنگره ملی پژوهشگران ایمنی غذا در انستیتو تغذیه گفت: امروزه مردم انتظار دارند که حداقل دسترسی به غذا در هر مکان و سلامت برای آنها فراهم باشد که در این زمینه مسئولان نیز باید توجه لازم را داشته باشد تا کوتاهی انجام ندهند.

دکتر محسن مشکات با بیان اینکه چالش‌های پیش روی امنیت غذایی و سلامت آن مانند گرم شدن کره زمین، خشکسالی‌های پی‌درپی و پدیده جهانی شدن و افزایش گردشگری در این زمینه تأثیرگذار بوده است، افزود: افزایش مصرف غذا خارج از منازل عاملی تأثیرگذار در انتقال بیماری‌های "غذازا" در جهان امروز به حساب می‌آید که به‌عنوان دغدغه‌ای برای فعالان این بخش در دنیا مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه علاوه بر مخاطرات بیولوژیک و میکروبی، سایر مخاطرات شیمیایی، فیزیکی و رادیواکتیوی نیز به جمع آنها اضافه شده که برای انسان بیشتر از مخاطرات میکروبی چالش‌برانگیز است.

مشکات درباره احتمال آلودگی مرغ‌های تولیدی در کشور ادامه داد: چندی قبل در یکی از روزنامه‌ها تیتیری با عنوان "آلودگی مرغ به کادمیوم" مطرح شد و به تبع آن نگرانی‌هایی ایجاد کرد، اما در این زمینه باید گفت که از سال 88 سازمان دامپزشکی با پایش‌های دقیق و بر اساس استانداردهای اروپا، تمام مواد غذایی عرضه‌شده در کشور مانند شیر خام، مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز را مورد بررسی قرار داده و از محصولات عرضه‌شده در تمام کشور نمونه‌برداری کرده و مشکلی درباره آلودگی مرغ مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: قراردادی با سازمان میادین میوه و تره‌بار مبنی بر پایش مرغ‌های ورودی به آنجا انجام شد و نتایج حاصله از سال 91 نشان داد که میزان کادمیوم موجود در آنها کمتر از حد مجاز بوده که با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت، با ورود وزارت بهداشت با آزمایش دوباره نتایج حاصله تأیید شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه حجم مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در تولیدات دام و طیور در جهان افزایش یافته است، یادآور شد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که در تولیدات دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در جهان رو به افزایش است که ایران نیز فعالیت‌هایی برای کنترل و کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در این محصولات انجام داده و به سمت مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تخصصی در تولیدات رفته است.

 

کشتارگاه‌های صنعتی دام افزایش می‌یابد

دستور تأکید کرد: پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام است تا بتوان میزان سرب موجود در شیر را کاهش داد که در ماه‌های آینده اطلاعات حاصله در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی درباره وضعیت کشتارگاه‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر 228 کشتارگاه صنعتی طیور و 68 کشتارگاه صنعتی دام در کشور وجود دارد که با حمایت‌هایی که از بخش خصوصی در حال انجام است، برای بهبود شرایط بهداشتی افزایش تعداد کشتارگاه‌های صنعتی بخش دام نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 26135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =