بانک و بیمه دومقوله‌ای است که در بخش کشاورزی زمینه‌های توسعه پایدار اقتصادی را فراهم می‌آورد، اما تاکنون بیمه‌ای جامع که بتواند تمامی جوانب بخش کشاورزی را پوشش دهد، وجود نداشته است.

در حالی تفکر ایجاد بیمه فراگیر کشاورزی از اوایل سال 1390 خورشیدی آغاز شد که متأسفانه قوانین دست‌وپاگیر بیمه‌ای، باعث شده که هنوز بخش کشاورزی از چنین مقوله‌ای بی‌نصیب باشد.

خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به بهانه 13 آذرماه روز بیمه با محمدرضا شافعی‌نیا مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال که "پایه‌گذار طرح بیمه فراگیر" است، گفتگویی انجام داده است که می‌خوانیم:

مهندس شافعی‌نیا، بیمه برای بخش کشاورزی چقدر اهمیت دارد؟

کشاورزی از پرریسک‌ترین فعالیت‌ها محسوب می‌شود و به‌دلیل حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل، زلزله، خشکسالی و... نیاز است که چتر حمایتی ویژه‌ای برای این قشر تعریف شود، اما تاکنون بیمه‌های موجود اثربخشی لازم را نداشته است.

تولیدکنندگان که اصلی‌ترین قشر جامعه کشاورزی را تشکیل می‌دهند باید مورد حمایت ویژه دولت تدبیر و امید قرار گیرند؛ زیرا اطمینان‌بخشی به بهره‌برداران بخش باعث افزایش روحیه و انگیزه و به‌دنبال آن افزایش تولیدات خواهد شد.

هدف ایجاد بیمه فراگیر کشاورزی با وجود بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی چیست؟

مهم‌ترین هدف ایجاد بیمه کشاورزی، توسعه و گسترش بیمه‌های کشاورزی و افزایش سهم آنها از بازار کشور و کمک به توسعه اقتصادی کشور است.

این بیمه تمامی مقوله‌های تولید، ابزار و وسایل، نهاده‌های مورد نیاز و حتی بیمه عمر، حوادث و خدمات درمانی کشاورزان را پوشش می‌دهد و علاوه بر آن سرمایه کشاورز را نیز تضمین می‌کند، در حالی که صندوق بیمه تنها خسارت و تأمین اجتماعی مباحث مربوط به درمان را پوشش می‌دهد، بیمه فراگیر یا مختلط کشاورزی، بیمه‌ای عام است که 80 درصد سهام آن به تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، مؤسسه فرهنگی ورزشی جهادگران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی تعلق دارد و 20 درصد سهام آن نیز به‌صورت پذیره‌نویسی عام است.

علاوه بر آن، این نوع پوشش بیمه‌ای به‌دلیل سودآور بودن می‌تواند به تولید و کل کشور نفعی برساند.

مهم‌ترین علت اجرایی نشدن بیمه فراگیر چیست؟

با وجود آنکه طرح جامع عملیاتی شرکت بیمه کشاورزی تهیه شده و چندین‌بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است، اما از سوی بیمه مرکزی مشکلاتی که مربوط به میزان سرمایه بوده، مانع از اجرایی شدن بیمه فراگیر شده است.

بیمه مرکزی بر اساس مصوبه‌ای که در 18 آذرماه 91 از دولت وقت اخذ کرده، معتقد است باید افزایش سرمایه از 40 میلیارد تومان که در گذشته مورد توافق بود به 400 میلیارد تومان ارتقاء یابد، در حالی که از سوی صادق خلیلیان، وزیر سابق جهاد کشاورزی نامه‌ای برای تجدید نظر فرستاده و دستور رئیس جمهوری سابق نیز اخذ شد، اما باز هم بیمه مرکزی به تعهداتش عمل نکرد و حال آیا وزیر کنونی به‌دنبال باز کردن گره یادشده هستند؟ بله، وزیر فعلی و معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز همچنان پیگیر اجرایی شدن آن هستند.

اگر مشکل سرمایه‌ای حل شود، تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌توانند زیر این چتر حمایتی، تولیدی امن را تجربه کنند.

به‌نظر شما بیمه فراگیر چه چشم‌اندازی را برای بخش کشاورزی متصور است؟

در چشم‌انداز شرکت بیمه کشاورزی، با ارائه خدمات متمایز و پوشش‌های مطمئن در تمام رشته‌ها و به‌ویژه بیمه‌های کشاورزی و صنایع وابسته حضوری مؤثر در صنعت بیمه کشور داشته و با بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی‌های نوین، به جایگاه نخست و بخش بیمه‌های کشاورزی دست خواهد یافت.

کد خبر 26222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =