از آنجا که طبق قانون کارگاه‌های زیر پنج نفر مشمول معافیت برای عضویت در صندوق تأمین اجتماعی هستند، هنوز اعتبار کارفرمایان مربوط به این کارگاه‌ها برای بیمه شدن منبعی ندارد.

مدیرکل دفتر تشکل‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر به بهانه روز بیمه گفت: از 15 سال گذشته با حجم زیادی از مطالبات کشاورزان، سازمان‌های غیردولتی، مجلس شورای اسلامی و انجمن‌های مربوطه برای پوشش‌های حداکثری بیمه تأمین اجتماعی برای این قشر روبه‌رو بودیم که توجه دستگاه فوق را می‌طلبید.

عبدالرضا مسلمی افزود: شرایط عضویت بهره‌برداران بخش کشاورزی برای پیوستن به صندوق بیمه تأمین اجتماعی با مشکلاتی همچون پوشش سنی، ثابت بودن در مکان و نوع فعالیت روبه‌رو بود و بدین‌ترتیب شرایط و مقررات بیمه‌ای، اجازه عضویت را از آنها سلب می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی صندوق بیمه روستاییان و عشایر، موارد مربوط به درمان، مستمری و از کارافتادگی آنها تحت شرایط خاص امکان‌پذیر شد.

مدیرکل دفتر تشکل‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: صندوق بیمه روستاییان و عشایر، تاکنون طبق آمار یک میلیون نفر از بهره‌برداران بخش را تحت پوشش قرار داده است، اما از آنجا که دارای اشکالاتی همچون مراجعه به مراکز خاص است، با استقبال زیادی روبه‌رو نشده است.

مسلمی با اعلام اینکه طبق قوانین سازمان تأمین اجتماعی، روستاییان خویش‌فرما محسوب می‌شوند، ادامه داد: باید یک رابطه کارفرمایی حاکم باشد تا بهره‌برداران بخش کشاورزی بتوانند همچون سایر افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای و شرایط معافیت برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: طبق قانون، اگر کشاورزان به عضویت صندوق نظام صنفی درآیند، با در دست داشتن پروانه می‌توانند مشمول قوانین تأمین اجتماعی شوند و طبق شرایط قانون سال 1362 معافیت کارگاه‌های زیر پنج نفر برای تحت پوشش قرار گرفتن صندوق تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز به این نتیجه دست یافت و تا پایان سال 1390 کشاورزانی را که دارای پروانه بودند، تحت پوشش قرار گرفتند، اما در بند 91 قانون بودجه سال جاری الزام تأمین اجتماعی به ارائه خدمات درمانی برای کشاورزان عضو شورای نظام صنفی نیز مورد تأیید دوباره و موافقت قرار گرفت.

مسلمی یادآور شد: نکته آنجاست که مقرر شد سهم کارفرما که منبع مشخصی برای آن تعیین نشده بود، توسط دولت تأمین شود که این موضوع هنوز حل‌نشده باقی مانده است.

قانون معافیت، وضعیت بیمه‌ای کارفرمایان را مشخص نکرده است

مدیرکل دفتر تشکل‌های وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: معافیت طبق قانون مخصوص کارگران بوده و کارفرما را پوشش نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: امیدواریم قانون منسجمی به‌وجود آید که بتواند قوانین به تصویب‌رسیده مجلس شورای اسلامی را به‌صورت کامل اجرایی کند.

مسلمی همچنین گفت: کارفرمایان می‌توانند در کارگاه‌های زیر پنج نفر اسم خود را به‌عنوان کارگر در لیست بیمه‌ای قرار دهند، اما شامل معافیت نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: اگر قوانین به‌گونه‌ای تغییر کند که کارفرمایان نیز از این قانون بهره‌مند شوند، علاوه بر آنکه استقبال کشاورزان برای عضویت در صندوق نظام صنفی افزایش پیدا می‌کند، ماندگاری بهره‌برداران در بخش نیز تضمین می‌شود و بدین ترتیب می‌توان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری طولانی‌مدتی در این بخش اعمال کرد.

مسلمی خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی مشکلات مربوط به معافیت بیمه‌ای کارفرمایان را به‌زودی مرتفع کند.

کد خبر 26250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =