مجری طرح زیتون کشور گفت: ایران ریاست کمیته ترویج شورای بین المللی زیتون را در سال 2014 بر عهده گرفت.


علیرضا اسمعیلی فلک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به برگزاری صد و یکمین اجلاس شورای بین المللی زیتون که از 4 تا 9 آذر ماه جاری در اسپانیا برگزار شده بود، اشاره کرد و افزود: این شورا دارای چهار کمیته تخصصی فنی، اقتصادی، مالی و ترویج است که مسئولیت کمیته ترویج به مدت یک سال بر عهده ایران قرار گرفته است.

وی با بیان این که، کشور مصر در سال 2013 مسئولیت کمیته ترویج این شورا را بر عهده داشت اظهار کرد: کمیته ترویج وظیفه اش برگزاری دوره های بین المللی آموزشی و بازدیدهای مختلف در سراسر دنیا است که ایران باید برنامه ریزی و مقدمات لازم را برای انجام این مسئولیت فراهم کند.

به گفته مجری طرح زیتون کشور، شورای بین المللی زیتون تحت عنوان IOC که مقر آن در کشور اسپانیا است با وجود 44 کشور عضو از کشورهای اتحادیه اروپا و آسیایی مهمترین و رسمی ترین ارگان بین المللی در دنیا محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در این اجلاس ایران توانست برای سال 2014 سهمیه مناسبی برای شرکت کارشناسان ایرانی در برگزاری دوره های بین المللی آموزشی زیتون اخذ کند.

اسمعیلی فلک افزود: همچنین ایران برای نخستین بار گرنت دوره آموزشی بین المللی در کشور را با تامین منابع مالی توسط شورای بین المللی زیتون با مبلغ 10 هزار یورو دریافت کرد.

وی اضافه کرد: به پیشنهاد ایران، قرار است یک گروه کارشناسان بین المللی شورای بین المللی زیتون برای بررسی وضعیت سازگاری ارقام مناسب این محصول جهت بهبود تولید به ایران سفر کنند.

مجری طرح زیتون مهمترین مصوبات این شورا را تصمیم گیری برای عضویت رسمی چهار کشور شیلی، برزیل، پرو و فلسطین در این شورا، تصویب قوانین داخلی برای این شورا، تصویب بودجه سال 2014 و اصلاحات قوانین استاندارد و آزمایشگاه های تخصصی زیتون در دنیا برشمرد.

وی گفت: برنامه ریزی برای کاشت، داشت و برداشت زیتون، مقابله با آفات و بیماری های باغات زیتون، ترویج مصرف روغن زیتون، تعیین استانداردهای تولید و مصرف زیتون، تجارت جهانی روغن زیتون در دنیا از وظایف مهم شورای بین المللی زیتون است.

به گفته اسمعیلی فلک، ایران از سال 82 با پرداخت حق عضویت سالانه بین 10 هزار تا 24 هزار یورو عضو رسمی این شورا به شمار می رود و از مزایای این شورا که زیر نظر سازمان ملل متحد است، بهره مند می شود.

وی افزود: در سه ماه گذشته آخرین پرداختی حق عضویت ایران به این شورا 17 هزار و 510 یورو بوده است.

کد خبر 26387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =