درحالی که برخی محموله‌های برنج ایرانی در بازار به دلیل آلوده بودن جمع‌آوری و منهدم شده‌اند، سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: برنج‌ تولید شده در داخل همواره مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد و از نظر باقیمانده‌های شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها هیچ مشکلی ندارد.


به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از اینکه آلوده بودن برخی محموله‌های برنج وارداتی از جمله محصولاتی که از هند به کشور وارد شده بودند، مورد تایید دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت بهداشت و سازمان استاندارد قرار گرفت، این‌بار موضوع آلوده بودن برنج‌ وارد فاز دیگری شد و برخی تولیدات داخلی را نیز در بر گرفت.

به گونه‌ای که معاون سازمان استاندارد از جمع‌آوری برنج‌های آلوده در بازار خبر داده و می‌گوید " نمونه برنج‌های موجود در بازار در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته و محصولاتی که از نظر فاکتورهای استاندارد حداقل‌ها را نداشته‌اند از سطح بازار جمع آوری شده‌اند".

همچنین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی روز گذشته اعلام کرد که 44 تن برنج آلوده غیر قابل مصرف در استان آذربایجان شرقی را کشف، ضبط و با حضور مسئولان مربوطه منهدم کرده که ارزش این محموله بالغ بر 750 میلیون ریال است.

اما رضا فتوحی، رییس سازمان حفظ نباتات علیرغم تاکید بر اینکه مسئله آلوده بودن برخی برنج‌های تولیدی را مورد بررسی قرار می‌دهد، به ایسنا گفت:‌ به استناد بررسی‌ها و آزمایشات متعدد روی نمونه‌های گرفته شده توسط سازمان حفظ نباتات و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان، برنج تولید شده داخلی هیچ مشکلی از نظر بالا بودن میزان باقیمانده‌های شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها ندارد.

به گفته وی اگر محموله‌ای در هر استانی به دلیل آلوده بودن، جمع‌آوری شده احتمالا میزان فلزات سنگین مانند سم آرسینک در آن‌ها بالا بوده که بررسی این مواد در حوزه اختیارات سازمان حفظ نباتات نیست و دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مسئول پیگیری آن‌ هستند.

رییس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد:‌ این سازمان همواره پیگیر بررسی و کنترل مصرف کود، سم و علف‌کش‌ها در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج است تا مصرف‌کنندگان ‌از میزان باقیمانده‌های شیمیایی و سموم در این محصولات اطمینان داشته باشند.

کد خبر 26479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =