مجری طرح زیتون کشور گفت: با توجه به شیوع آفت مگس زیتون، در مرحله نخست مقابله با این آفت، مبلغ 1500 میلیون ریال برای استان های قزوین، گیلان و زنجان تخصیص یافته است.

علیرضا اسمعیلی فلک در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پس از پیگیری های مکرر دفتر طرح زیتون و معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، کمیته ای متشکل از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با شیوع آفت زمستان گذران مگس زیتون در باغات سه استان کشور تشکیل شد.

وی اظهار داشت: تاکنون مبلغ 1500 میلیون ریال از اعتبارات طرح زیتون برای کنترل این آفت اختصاص یافته و برای هر استان 500 میلیون ریال ارسال شده، اما هنوز این پول هزینه نشده است.

اسمعیلی فلک تصریح کرد: قرار است سومین جلسه این کمیته در بازدید از باغات زیتون استان های مذکور تشکیل شود و درباره نحوه مبارزه با این آفت، نوع سم و میزان مصرف سموم دستورالعملی به استان های مذکور ابلاغ شود.

به گفته وی، آفت مگس زیتون بومی کشور عراق است که از سال 83 وارد باغات زیتون ایران شده است.

این آفت روی میوه زیتون تخم گذاری کرده و لارو آن داخل میوه موجب فساد گوشت میوه زیتون می شود که در نهایت باعث کاهش کیفیت میوه برای کنسروی و روغنکشی می شود.

اسمعیلی فلک اضافه کرد: عامل اصلی شیوع این آفت شرایط آب و هوایی مساعد خنک در اواسط و اواخر تابستان است که به طور سریع شروع به تکثیر این آفت می شود.

وی ادامه داد: عمده ترین مشکل ما این است که وقتی آفت مگس زیتون در منطقه شیوع می یابد، سال بعد لارو و تخم نسل زمستان گذران آن از طریق میوه هایی که پای درختان می افتد، به طور مجدد در منطقه اپیدمی می شود.

اسمعیلی فلک گفت: در نظر داریم در مرحله نخست تخم و لارو آفت مگس زیتون را از بین ببریم تا سال آینده با نسل جدیدی از افت روبرو نشویم، بنا بر این با اعتبار تامین شده عملیات اجرایی در فصل زمستان با سمپاشی، شخم پای درخت و یخ آب شروع خواهد شد تا این جمعیت باقی مانده از بین برود.

وی با بیان اینکه، سال گذشته با شیوع این آفت مواجه نبودیم ادامه داد: اگر امسال سرمای شدیدی در زمستان داشته باشیم بخش عمده تخم و لارو این آفت در اثر سرما از بین می رود و مابقی نیز توسط عملیات فیزیکی و مکانیکی از بین خواهد رفت و امیدواریم برای سال آینده این آفت کنترل شود.

اسمعیلی فلک تاکید کرد: میزان اعتبار مذکور برای اجرای چنین عملیاتی کافی نیست، اما این اعتبار می تواند برای شروع عملیات که تا اسفند ماه سال جاری به طول می انجامد، مناسب باشد و به همین خاطر برای اجرای مراحل بعدی مبارزه با آفت مگس زیتون، به طور جدی به دنبال تامین اعتبار هستیم.

مجری طرح زیتون کشور افزود: در راستای مقابله با آفت مگس زیتون قرار است سازمان حفظ نباتات کشور نیز برای تامین سم و سایر ملزومات به صورت بلاعوض کمک کند و تجهیزات لازم را به استان های درگیر با این آفت تحویل دهد.

وی با بیان اینکه، هنوز میزان تولید زیتون امسال مشخص نشده است، اظهار داشت: به دلیل شیوع آفت مگس زیتون پیش بینی می شود، کاهش جزئی در تولید زیتون به ویژه زیتون روغنی داشته باشیم.

وی با بیان این که، سال 91 حدود 70 هزار تن میوه زیتون در قالب زیتون کنسروی و روغنی در کشور تولید شد گفت: طبق آمارها، استان های زنجان با 10 درصد، گیلان با 30 درصد و قزوین با بیش از 40 درصد کاهش تولید محصول مواجه شده است.

کد خبر 26507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =