محمد فربد - نائب رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران
 
گزارش های کارشناسی از وضعیت اقتصادی کارخانجات صنایع لبنی  حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از  سود قانونی شرکت های لبنی از دست رفته است. بررسی گزارشات مالی شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران حکایت از این دارد که صنعت لبنیات با متوسط سود 1.5 درصد در پایان شش ماهه اول سال جاری ضعیف ترین صنعت کشور از نظر درآمد است . گزارش حسابرس قانونی قوه قضائیه را که در اواخر دولت دهم مأمور بررسی صنعت لبنی شد این موضوع را تائید می کند در آن گزارش بر عدم کسب سود قانونی صحه گذاشته شده است اما علیرغم این تأیید سازمان حمایت از دسترسی شرکتهای لبنی به حاشیه سود مناسب و قانونی ممانعت نمود . صنعتی که در دهه اول انقلاب وابستگی به واردات پنیر را با تدبیر دولت وقت خاتمه داد چنان در طول عمر دولت های نهم و دهم تحت فشار قرار گرفت که به شائبه نابودی این صنعت توسط دولت وقت قوت بخشید. صنعتی که در آن 850 واحد لبنی مشغول بکار بودند هم اکنون قریب 300 واحد آن از فعالیت بازمانده اند و بیم آن میرود که روند توقف تولید در واحدهای دیگر نیز ادامه یابد . جدول زیر موقعیت متزلزل صنعت لبنیات را بین گروه های مهم صنعتی به وضوح نشان میدهد که درآمد متوسط 1.5 درصدی آن در آخرین گزارشات موجود در بورس اوراق بهادار تهران موید این واقعیت است.
(جداول زیر)
 

                                   

وضعیت صنایع لبنی به روایت کارشناس رسمی قوه قضاییه

در همین راستا  کاظم وادی زاده، کارشناس رسمی قوه قضاییه نیز که بررسی وضعیت اقتصادی صنایع لبنی را در دستور کار قرار دارد در جمع بندی گزارش خود نوشته است:
"همانطور که می دانید  برای استخراج و اثبات قیمت تمام شده محصولات تولید شده شرکت های لبنی از دو روش الف- بررسی قیمت تمام شده و هزینه های تحقق یافت طبق صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های لبنی منتخب و ب – بر اساس استاندارد مصرف مواد ،دستمزد و سربار برای هر یک از محصولات تولیدی استفاده شده است. بدلیل مشکلات و نارسائی های روش اول بدلیل عدم یکسان بودن روشهای مورد استفاده ی قیمت گذاری توسط شرکت های لبنی منتخب و استفاده از مبانی تسهیم توسط شرکت های لبنی برای مواد ، دستمزد و سربار و تفاوت های قابل ملاحظه در محاسبه قیمت تمام شده این روش قابلیت مقایسه و تعیین نرخ واقعی نداشته و از روش دوم و استفاده از مبانی استاندارد مصرف برای هر کیلوگرم محصول تولیدی استفاده شده است.همانطور که می دانیم عمده مواد اولیه مصرفی در صنایع لبنی شیر، کره، شیرخشک و خامه و هزینه های مواد بسته بندی بوده که متناسب با قیمت های خرید واقعی شرکت ها مورد محاسبه قرار گرفته است بنابراین جهت یکسان سازی قیمت گذاری محصولات لبنی در کلیه شرکت ها مبانی و مفروضات ذیل مورد استفاده کارشناسان قرارگرفته است. بدیهی است بدون توجه به رویه یکسان و پیش بینی قیمت میانگین استخراج نرخ ثابت قیمت تمام شده برای محصولات تولیدی امکان پذیر نخواهد بود.
1.    مواد اولیه شامل شیرخام، کره و شیرخشک می باشد که براساس آخرین نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده و با در نظرگرفتن احتمال افزایش قیمت شیر و هزینه های حمل در سال 1392 معادل 20 درصد محاسبه گردیده است.
2.    مواد بسته بندی شامل لیوان، ورق سیل و سایر ملزومات می باشد که با بررسی اسناد و مدارک خرید واقعی مواد مذکور و براساس میانگین استخراج شده از هزینه های بسته بندی شرکت های منتخب در نظر گرفته شده است و برای سال 1392 با ضریب 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
3.    ضایعات مواد بسته بندی معادل 0.5 درصد هزینه های بسته بندی در نظر گرفته شده که حد معقولی پس از بازیافت ضایعات مذکور می باشد.
4.    سربار تولید محصولات شامل: هزینه های دستمزد توزیع و فروش ،مالی و عمومی و اداری به ترتیب به مقادیر  0.5 ،7، 4 و 8.5 درصد جمعا معادل 20 درصد در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه این هزینه ها به صورت درصدی از هزینه های مواد و بسته بندی می باشد. هزینه های دستمزد و سربار تولید برای سال 1392 نیز به همین درصد مورد محاسبه کارشناسان قرار گرفته است.
5.    سود شرکت های لبنی متناسب با حداقل نرخ سرمایه گذاری در ایران معادل 12 درصد محاسبه شده است.
6.    هزینه های توزیع و فروش معادل 10 درصد میانگین هزینه محصول درب کارخانه ملاک عمل قرارگرفته است.
7.    سود خرده فروشی به طور متوسط 12.5 درصد در نظرگرفته شده است.
8.    مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نرخ مصوب سازمان امور مالیاتی سال مالی 1391 و 1392 به ترتیب به میزان 5 و 6 درصد برای محصولاتی که مشمول مالیات ارزش افزوده بوده اند مدنظر قرار گرفته است.
باتوجه به موارد مذکور جدول محاسباتی قیمت پیشنهادی محصولات لبنی برای مصرف کنندگان برای سال 1391 و 1392 به شرح جدول صفحات قبل تقدیم حضورتان می گردد:
این گزارش براساس اسناد و مدارک مثبته منطبق با دفاتر مالی شرکت های لبنی، استعلام انجام شده قیمت مواد اولیه مصرفی از جمله شیر و مواد بسته بندی موجود در بازار وجلسات تشکیل شده با انجمن صنفی لبنی استان تهران و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اخذ توضیحات لازم از کارشناسان فنی و متخصص صنایع لبنی تنظیم گردیده و بدیهی است چنانچه بعد از تاریخ تقدیم این گزارش، اسناد و مدارک مثبته ای ابراز و یا اظهار شود که موثر در نتیجه گزارش کارشناسی باشد، در صورت صلاحدید قابل رسیدگی و بررسی مجدد خواهد بود."



مقایسه سود شرکت های لبنی در مقایسه با سایر گروه های کالایی



























کد خبر 26865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 3
    روز بخیر جالب در جداول ارائه شده: !---در جدول مربوط به لبنیات از 550 شرکت لبنیات فعال عملکرد فقط پنج شرکت که انهم بنظر میرسد تماما دولتی هستند ملاک قرار گرفته ولی هیچ در مورد شرکتهای کاله / میهن / چوپان و..... اطلاعی اعلام نشده 2-- در جدول سایر محصولات مواد غذائی هم 2 یا 3 شکرت شیرینی وشکلات بامیانگین حدو7درصد مخلوط شده با چند صنعت پر سود روغن نباتی
  • محمد فربـُد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 3
    دوست عزیز باسلام و ضمن تشکر به استحضار میرسد : 1- دسترسی به اطلاعات واقعی صنایع غیر بورسی غیر ممکن است ، چنانچه جنابعالی راهکاری برای دسترسی دارید اعلام فرمائید. 2- سیصد شرکت تعطیل شده لبنی ، همه شرکتهای متعلق به بخش بخصوصی بوده اند . ضمن اینکه شرکتهای دولتی لبنی تاکنون اتفاقاً مورد حمایت بیشتری بوده اند. 3- لیست شرکتها از روزنامه دنیای اقتصاد بدون حذف نام شرکتهای مندرج استخراج گردیده است . 4- فقط شرکتهای سرمایه گذاری و بانکها و درواقع شرکتهای فاقد تولید مورد بررسی قرار نگرفته اند که آنها هم سود ده هستند . مع الوصف چنانچه پیشنهاد مؤثری در جهت بهبود این نوع مطالعات داشته باشید مورد استقبال اینجانب خواهد بود . محمد فربـُد
  • مهدیزاده ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 0
    جناب آقای فربد 1-خودتان بهتر از هر کس دیگری می دانید تعطیلی 300 کارخانه نوعی عدد سازی و شانتاژ است زیرا بیش از 90 درصد شیر خام توسط کارخانجات بزرگ جذب می شود و نه کارگاه ها و شرکت های زیر پله ای که شما از آنها به عنوان کارخانه یاد میکنید! 2- ای کاش جنابعالی به عنوان یکی از مسوولان انجمن لااقل آمار درستی از صنایع لبنی به غیر این شرکت های درجه دوم که در بالا اشاره کردید را اعلام می نمودید تا معلوم شود شرکت هایی مانند میهن و کاله و دایتی نیز سود 1.5 درصدی برده اند که نام مدیران آنها در لیست 10 ثروتمند ایرانی است؟! 3- من هم با نظر آقای حسینی موافقم چون شرکت هایی مانند روغن نباتی پارس و جهان و شوکوپارس که وضعیت مناسبی ندارند از قلم افتاده اند. جا دارد آمار ارائه شه کمی واقع بینانه تر باشد تا خدای ناکرده تعبیر بدی ازاین گزارشات کارشناسی نشود
  • محمد فربـُد ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 4
    دوست عزیز باسلام و ضمن تشکر 1- اندازه کارخانه ملاک نیست ، توجه بفرمائید ما در بررسی واحدهای صنعتی جمع فروش و جمع سود را ملاک قرار دادیم ، یعنی عملکردها را جمع کردیم و نسبت گرفتیم . 2- واحدهای تعطیل شده عموماً واحدهای کوچکتر هستند و مجوزهای آنها از طریق وزارت جهادسازندگی صادر شده است . تعداد تعطیل شده ها بیش از این است ، بنده بدلیل احتیاط کمتر اعلام کردم . طبیعی است که آسیب وارده به هر صنعتی از واحدهای کوچکتر آغاز میگردد . 3- اینگونه نیست که 550 واحد 90% شیر کشور را جذب کنند ، اگر منبعی دارید اعلام فرمائید . 4- شرکتهای یاد شده در یادداشت شما درلیست شرکتهای موجود در روزنامه دنیای اقتصاد مشاهده نگردید شاید بدلیل زیان از تابلوی اصلی بورس خارج شده باشند . 5- ثروتمندان ایرانی فعالیت های متعددی دارند مثلاً فعالیت اصلی سهامدار اصلی شرکت دایتی ساختمان بوده است . بنابراین الزاماً درآمدشان از محل لبنیات نبوده است . بنده هیچ سهمی در هیچ کارخانه ای ندارم ، ولی ممکن است گزارش واقعیت های این صنعت منفعت اشخاصی را تهدید نماید و دلیل آنهم حباب موجود در قیمت سهام لبنیات و نسبت P/E غیر منطقی سهام مذکور است . محمد فربـُد
  • مظفری زاده ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 0
    از دست شما. استاد ارجمند من شناخت دقیقی از شما ندارم اما آیا واقعا شما کارگاه را با کارخانه یکی میدانید؟! که اینگونه آمارسازی می کنید و از تعطیلی 300 کارخانه خبر می دهید!!! آیا شما نمی دانید که 90درصد شیر خام کشور توسط 40 کارخانه بزرگ لبنی عضو انجمن حضرتعالی جذب می شود؟! و بقیه واحدها یا بازار محلی خرد دارند یا ... جناب آقای فربد! ما هم می دانیم که بسیاری از کسانی که در صنعت غذا فعالیت دارند در بخش های دیگری من جمله مسکن و بساز بفروشی هستند اما نکته اینجاست که بسیاری از آنان وام ها و پولهایی را که بابت راه اندازی و توسعه کارخانجات گرفته اند را در راه ساخت و ساز و دلالی هزینه کرده اند. یا به خارج برده اند. در دبی و چند کشور اروپایی برج سازی و دلالی راه انداخته اند آیا شما نمی دانید؟! این افراد را نمی شناسید
  • محمد فربد ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    دوست عزیز با سلام و تشکر باطلاع جنابعالی می رسانم: 1- بنده آمارسازی نکرده ام ، چنانچه علاقمند باشید می توانید راسا اطلاعات شرکتهای تعطیل شده را از شهرکهای صنعتی جمع آوری نمایید و همچنین می توانید راسا به واحد صنایع تبدیلی وزارت جهاد سازندگی مراجعه نمائید. اما اینکه تعطیل شده های واحد های کوچکتر صنعت هستند صحیح است. 2 - بنده نماینده بانکها نیستم که بررسی کنم چه کسی وام را در مسیر غیر تولیدی بکار برده است. در همه صنایع ممکن است افراد خاطی وجود داشته باشند. اما در این صنعت افرادی را می شناسم که تمام اموال غیر منقول خودرا در گرو بانکها داشته و چیزی از اموال خودرا راهی خارج از مرزهای کشور نکرده اند. 3 – ما باید یادبگیریم که به کسانی که در امر تولید سرمایه گذاری می کنند احترام بگداریم . لیکن هدف بنده از درج مقاله 2 مطلب بوده است: اول اینکه سازمان حمایت از فشار بر صنعت دست بردارد. دوم : سهامداران حقیقی که سهام شرکتهای لبنی را هدف سرمایه گذاری قرارداده اند بدانند که P/E فعلی حباب دارد و قرار نیست اتفاق غیر منتظره ای در جهت رشد درآمد آن بیافتد.