فودپرس - در پی انتشار اخبار متعدد در خصوص قیمت شیرخام و وضعیت دامداران ایرانی، محمد فربد نائب رییس انجمن صنفی صنایع لبنی ایران با جمع آوری اطلاعات مربوط به قیمت شیرخام، کره و شیرخشک در اروپا به بررسی واقعیات موجود دراین زمینه پرداخته است که نتایج آن به شرح زیر است:


متوسط قیمت هرکیلو شیرخشک در بازار جهانی به ریال




ولی قیمت هر کیلو شیرخشک در ایران هم اکنون فراتر از 100000 ريال می باشد. (قیمت فروش شیرخشک در ایران هم اکنون هرکیلو 110000 - 105000 ريال می باشد) بطوریکه صادرات آن مختل شده است.          

 متوسط قیمت هر کیلو کره در بازار جهانی به ریال



 

ولی قیمت هرکیلو کره در بازار ایران هم اکنون با توجه به عوارض واردات و سود وارد کننده حدود 170000 ريال می باشد.


قیمت شیرخام در آلمان

این قیمت به این دلیل مورد مطالعه قرار گرفت که فراتر از قیمت شیرخام درسایر نقاط اروپا، آمریکا و اقیانوسیه است.
شیرخام در آلمان حداقل 3.7درصد چربی دارد . برای همسان سازی با قیمت شیرخام ایران ، قیمت 0.5 درصد از چربی را (براساس نرخ چربی کره منهای هزینه فرآوری آن که 22 یورو برای تولید یکصد کیلوگرم کره می باشد)، کسر می کنیم تا نرخ هر کیلو شیرخام با چربی 3.2 درصد بدست آید.




همانگونه که مطلعید هم اکنون نرخ هرکیلو شیرخام با چربی 3.2 درصد مورد انتظار دامداران حداقل 14400 ريال می باشد. با عنایت به اینکه قیمت شیر صنعتی هم اکنون فراتر از 12000 ريال برای هرکیلو می باشد (رجوع شود به اطلاعات شرکت مگسال منتشره در بورس اوراق بهادار مربوط به سه ماهه چهارم سال 92 و سه ماهه اول سال 93) که با احتساب یارانه بیش از 14000 ريال میگردد که قیمتی فراتر از قیمت آن در آلمان است.

توجه و عنایت داشته باشید که ماده خشک شیر در اروپا بیش از ماده خشک شیر در ایران است که کیفیت برتر آن را اثبات می نماید. این حقیقت از ضریب تبدیل شیر به شیرخشک در مستندات پیوست قابل مشاهده است. مزید استحضار ضریب تبدیل شیر بدون چربی به شیرخشک در ایران 11.6 – 11.5 و در اروپا 10.5 برای بدست آوردن یک کیلو شیرخشک است.

گفتنی است تمامی محاسبات فوق براساس نرخ ارز رسمی می باشد.




کد خبر 258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمانی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    7 0
    چه عجب بالاخره یک صدایی از این لبنی ها در اومد. دامداران دارن میتازن
  • مجتهد زاده ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 3
    اطلاعات ایشان کاملا انحرافی است. ایشان یا نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که 70 درصد قیمت شیر خام ناشی از علوفه و غذای دام است و قیمت نهاده ها در ایران قابل مقایسه با اروپا نیست
  • سمیعی ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    2 2
    فقط همین یک نفر با فود پرس در حوزه شیر و لبنیات مصاحبه میکنه. بقیه آقایون قهرن یا اینکه تو بازی نیستن
  • محمد فربد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    5 0
    پاسخ اقای سمیعی را فود پرس لازم است که بدهد و امادرپاسخ اقای مجتهد زاده باید به استحضار ایشان برسانم هدف نادیده گرفتن زحمات دامداران نیست بلکه دوهدف بعدی مورد توجه است اول اینکه کشور ما وارد کننده علوفه و بنابراین قیمت تمام شده اش میتواند بالاتر باشد قرار گرفتن ایران در منطقه نیمه خشک جهان در کنار ضعف مدیریت از عوامل این پدیده است . دوم در اثر این واقعیت انکار نا پذیر ما مزیت نسبی در امر صادرات نداریم . انشاءالله در فضایی مناسب و درروزهای اتی به این بحث ادامه داده و به نقش دولت در رفع اثرات منفی ان خواهیم پرداخت .