در دومین نشست وزیر جهاد کشاورزی با مطبوعات تخصصی بخش کشاورزی، مقرر شد تا کارگروه مشترکی متشکل از پنج نماینده مطبوعات تخصصی کشاورزی و تیمی سه‌نفره از وزارت جهاد کشاورزی روی پیشنهادهای سازنده استفاده از اهرم اطلاع‌رسانی در افزایش حساسیت‌های تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کار کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در این نشست صمیمانه که با حضور مدیران مطبوعات تخصصی کشاورزی و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، عباس کشاورز، معاون بهبود تولیدات گیاهی و حسن رکنی، معاون بهبود تولیدات دامی برگزار شد، پس از اظهارات کارشناسی و حتی انتقادی برخی مدیران مطبوعات تخصصی، وزیر جهاد کشاورزی نیز انتظارات جامعه کشاورزی و حقوق مشروع آن ها را از زبان خودش منعکس کرد و با ارائه چند نمونه از مصادیق نکات مهم مدیریتی در بخش کشاورزی، از اهالی مطبوعات تخصصی خواست تا بیش از پیش در امر اطلاع‌رسانی تخصصی تأثیرگذار ظاهر شوند.

اظهارات نمایندگان مطبوعات تخصصی

پیشنهاد معرفی زیباکلام‌های بخش کشاورزی!


ابوالقاسم گلباف، مدیرمسئول ماهنامه تخصصی "دام، کشت و صنعت" به‌عنوان نخستین مطبوعاتی جمع حاضر، خطاب به محمود حجتی، با اشاره به نقش رسانه‌ها در امر گفتمان‌سازی و انتشار گزارش عملکرد مجموعه مدیران وزارتخانه گفت: حدود 140 رسانه تخصصی کشاورزی می‌توانند در این جهت کمک حال مدیریت بخش باشند و مفید و مؤثر عمل کنند.

وی با اشاره به وجود برخی چهره‌های شاخص نظریه‌پرداز مانند مسعود مهاجر در حوزه حمل و نقل یا صادق زیباکلام در حوزه مسائل اجتماعی و... وجود برخی چهره‌ها در عرصه مطبوعات کشاورزی را فرصت مغتنمی برای ساختن چهره‌هایی مثل زیباکلام در بخش کشاورزی دانست.

نظرخواهی از وزیر، به جای نقطه‌نظر صنفی



سعید سلطانی، مدیرمسئول ماهنامه "دامداران ایران" به‌عنوان تریبون رسمی اتحادیه مرکزی دامداران ایران، بر خلاف انتظار از موقعیت خود به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران برای طرح مسائل صنف دامداری بهره‌برداری شخصی یا صنفی نکرد و نظر شخص وزیر را درباره مجلات تخصصی و این که آیا تاکنون توانسته‌اند کمکی کنند یا خیر جویا شد و در عین حال خواستار شنیدن نقطه‌نظرات وزیر در این باره شد.

درخواست تعیین استراتژی اطلاع‌رسانی


محمدرضا جمشیدی، مدیرمسئول ماهنامه "اقتصاد سبز" نیز خواستار تعیین استراتژی روشن برای برون‌رفت از وضع موجود شد و با اشاره به وضع اسفناک نبود آمار متقن و قابل اتکا برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی، به برگزاری جلسات ماهانه عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی در دوره گذشته وزارت محمود حجتی اشاره کرد که وی در آن جلسات، گزارش روشنی از عملکرد و برنامه‌های در دستور کار وزارتخانه به برخی فعالان رسانه‌ای ارائه می‌کرد.

درخواست از وزیر و معاونان، برای اختصاص دو ساعت وقت هفتگی برای مطالعه مجلات تخصصی


منصور انصاری، قائم مقام مدیرمسئول ماهنامه "دامپروران" نیز در این نشست ابراز عقیده کرد: به‌نظر اینجانب بر خلاف تمایل خود شخص وزیر جهاد کشاورزی که خواستار حساس شدن افکار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نسبت به کشاورزی است، متأسفانه این حساسیت هنوز در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و مصداق آن هم استفاده نشدن از رسانه‌های تخصصی کشاورزی در قالب یک مصوبه از سوی شورای اطلاع‌رسانی وزارتخانه برای انعکاس مطالبات دوجانبه معاونت‌های وزارتخانه و رسانه‌ها به یکدیگر است.

وی با ابراز تأسف از اینکه بعد از جلسه نخست با وزیر، تاکنون نتیجه‌ای قابل استناد در قالب یک صورت‌جلسه تدوین نشده است، درخواست کرد که به‌طور نمونه برای همین نشست صورت‌جلسه‌ای گذاشته شود که در آن مثلاً مقرر گردد معاونان وزیر هفته‌ای دو ساعت و شخص وزیر هفته‌ای یک ساعت، مطالب مجلات تخصصی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و این امر در قالب یک آیین‌نامه از سوی دبیر شورای اطلاع‌رسانی منشاء اثر شود.

استفاده کارآمد از حلقه مشاوران مطبوعاتی



فریدون گل‌افرا، مدیرمسئول ماهنامه "کشاورز" نیز سخنران دیگر این نشست بود که با استناد به تجربه کشورهای توسعه‌یافته در امر کشاورزی اقتصادی و موفق، خواستار استفاده جدی وزیر جهاد کشاورزی از حلقه کارآمد مشاوران مطبوعاتی و دارای ارتباطات در حوزه تولیدی شد.

وی با بیان اینکه برای این مشاوره نیز مشاوران مطبوعاتی وزیر ریالی دریافت نخواهند کرد، به مثالی از بازدید وزیر کشاورزی یکی از کشورهای اروپا از ایران استناد کرد که پیرو آشنایی قبلی در دوران تحصیل در آلمان، وقتی به ایران آمده بود و ملاقاتی با عیسی کلانتری داشت، طی آن چند روز از وی به‌عنوان مشاور در نقطه مقابل هیأت ایرانی استفاده کرد؛ در حالی که وقتی وزیران کشاورزی از ایران راهی یک کشور خارجی مثل همین جشنواره هفته سبز برلین یا... می‌شوند، از چند مطبوعاتی آشنا به روابط آن کشور استفاده نمی‌کنند.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ای مشابه هفته سبز برلین


علیرضا صفاخو، سردبیر خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نیز، به‌عنوان یکی از سخنرانان در نشست مطبوعات تخصصی کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی، ضمن انعکاس تغییر رویکرد اطلاع‌رسانی کشاورزی از قول صاحب‌نظران خبری حوزه کشاورزی و پیام‌های آنها در ایانا، از خشنودی و بهبود اعتماد اطلاع‌رسانی خبرگزاری ایانا نزد مخاطبانی که طی دو دوره گذشته، رویکرد این خبرگزاری را مجیزه‌گوی مدیران وزارت جهاد کشاورزی می‌دیدند، اما حالا به انعکاس دیدگاه‌های انتقادی از خود وزارت جهاد کشاورزی نیز مبادرت می‌ورزد، خبر داد و سعه‌صدر مدیریت ارشد وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم را در تحقق این امر مثبت، حائز اهمیت دانست.

وی با پیشنهاد اینکه برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ای نظیر هفته سبز برلین در ایران و با پوشش خبری و تصویری هنرمندانه و گسترده داخلی و جهانی، می‌تواند به افزایش حساسیت‌های عمومی و متعاقب آن همراهی جدی‌تر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی و حتی اجتماعی کشور به کشاورزی اثرگذار باشد، در ادامه خواستار استفاده بیشتر از نتایج مأموریت وزیر به هفته سبز برلین و سایر نشست‌های مشابه در برنامه‌های مشابه به جامعه داخل نیز شد.

سردبیر ایانا در ادامه، نظر وزیر جهاد کشاورزی را در مورد درخواست‌هایی که مبنی بر لزوم پیگیری حقوقی تخلفات دولت دهم مبنی بر مواردی مانند سلب اختیار سازمان دامپزشکی از قرنطینه کارآمد در قبال واردات لجام گسیخته دام‌های آلوده به سویه‌های تازه تب برفکی به کشوردر سال 89 را ارائه می‌کنند، جویا شد.

بنا بر این گزارش، البته در این نشست جمع دیگری از مدیران مطبوعات تخصصی مانند بابک کلانی، مدیرمسئول ماهنامه سبزینه، یوسف قریب، مدیرمسئول ماهنامه دهاتی، وجوهی، نماینده ماهنامه صدای کشاورز، میرزایی، مدیرمسئول ماهنامه باغدار و... نیز پیشنهادات خود را ارائه کردند.

نقطه‌نظرات حجتی/ هر هفت دقیقه یک دانش‌آموخته کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شود و...



بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پیشنهادات و درخواست‌های مطرح‌شده با اشاره به لزوم حساس شدن مسئولان، بهره‌برداران و مردم نسبت به افزایش بهره‌وری و دغدغه‌های تولید کشاورزی و غذا، گفت: به‌طور قطع اگر حساسیت‌ها نسبت به کشاورزی زیاد نشود، تک‌جمله‌های بمنتشر شده بخش کشاورزی در لابه‌لای هزارتوی اخبار سایر حوزه‌ها، مفقود خواهد شد.

لذا در همین راستا، حجتی استفاده از رسانه‌ها برای تحقق این امر مهم را پیشنهادی سازنده و معقول دانست.

حجتی در مورد سیاست‌های روز توسعه کشاورزی در دنیا با توجه به حضور 80 وزیر کشاورزی دنیا در هفته سبز برلین آلمان گفت: در آلمان مشخص بود که همه تنها راه نجات بخش کشاورزی را تمرکز روی زنجیره تولید می‌دانند و در واقع به زعم آنها، تولید کشاورزی زنجیره است و فقط در مزرعه خلاصه نمی‌شود.

حجتی با بیان اینکه اگر فقط بتواند همین یک مأموریت مهم را در جهاد کشاورزی انجام دهد، یکی از اصلی‌ترین کارهای مهم و ماندگار مفید برای جامعه کشاورزی را انجام داده است، افزود: در واقع اگر این مسئله حل نشود، نمی‌توان تولید را تولید پایداری دانست و در این زمینه چون کشاورز در روستا است، در صورت ملاحظه نشدن خدمات پیشین و پسین تولید به‌صورت نظام‌مند و تولید با ملاحظه فاکتورهای بهره‌وری، نمی‌توان کشاورزی پایداری داشت.

وزیر جهاد کشاورزی دولت‌های هشتم و یازدهم؛ با بیان اینکه ملاحظاتی مانند میزان دقیق و لازم ذخایر محصولات کشاورزی و یا شرایط قیمتی نیز از نکاتی است که باید مورد مداقه قرار گیرد، در مورد اهمیت انعکاس صدای کشاورزان از طریق رسانه‌ها اظهار داشت: نشریات تخصصی، هم در امر ترویج و هم در انتقال صدای کشاورزان به مسئولان و متقابلاً صدای بقیه به کشاورزان، می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با تأیید اینکه کشاورزان ازجمله اقشار جامعه هستند که صدای آنها بازتاب گسترده‌ای ندارد، افزود: به‌طور نمونه در همین آیین تجلیل از کشاورزان پیشرو دیدید که تولیدکننده نمونه چغندر با 170 تن در هکتار و در سطح هفت هکتار معتقد بود "صدای من کشاورز در میان هیاهوی صدای فوتبال و سایر اخبار عمومی مفقود است و به گوش کسی نمی‌رسد".

حجتی با بیان این که صدای کشاورزان حتی اگر نسبت به مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، تند ابراز شده باشد، باید منتشر و منعکس شود، گفت: انعکاس این صداها و مدیریت آن ها با سعه‌صدر بالا - حتی اگر در مواردی قابل اجرا نباشد - در بلندمدت به نفع مملکت است.

وزیر جهاد کشاورزی، بخشی از صدای اعتراض کشاورزان را به عمق دغدغه‌ها و فشارهای کاری آنها مرتبط دانست که بر خلاف بیشتر اصناف روز تعطیل ندارند، چه در روز شادی باشد و چه در روز عزا.

حجتی با بیان این که با وجود تمام این تنگناها، دسترنج کشاورزان به بهای غیرمنصفانه از چنگ آن ها درآورده می‌شود، گفت: این در حالی است که کشاورزان از یارانه مترو، برق یا بنزین شهرنشین‌ها بهره نمی‌برند.

تفاوت جایگاه بیمه تجاری با بیمه حمایتی

حجتی که تأثر را می‌شد به وضوح از خط و خطوط درهم تنیده چهره‌اش، هنگام بیان این کلمات مشاهده کرد، به دغدغه همیشگی خود اشاره کرد که اهمیت تمایز قائل نشدن جایگاه بیمه تجاری با بیمه‌های حمایتی و یارانه‌ای از بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه وقتی به‌صورت غافلگیرانه‌ای همه هستی کشاورز در زیر برف و سرما یا مواقع خشکسالی در معرض نابودی است، چگونه می‌توان انتظار داشت که بیمه آنها به‌صورت تجاری دیده شود!؟

وی ادامه داد: چطور کسی انتظار دارد که من طرحی را ارائه کنم که بیمه کشاورزی، عین بیمه تجاری باشد و مشابه بیمه سرقت خودرو یا آتش‌سوزی به آن نگاه نشود! کمااینکه در مورد بیمه سرقت یا آتش‌سوزی، شرایط مطمئنی مانند قفل مرکزی یا پارکینگ و... برای بیمه گر فراهم است.

حجتی در این راستا توصیه کرد تا تشکل‌های کشاورزی و دامداری و مرغداری از طریق تعاونی‌ها و ایجاد شرکت بازرگانی بر اساس قانون تجارت، از مدیران مجرب و متخصص برای جذب و مدیریت منابع مالی متعدد استفاده کنند تا یک فرد خاص یا چند نفر معدود ،نبض جریان تأمین نهاده‌های آن ها را در بازار در دست نگیرند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای حجم انبوه جذب دانش‌آموختگان کشاورزی هم متأسفانه از وزارت جهاد کشاورزی برنامه نیاز گرفته نشده بود، اعلام کرد: در حال حاضر هر هفت دقیقه یک دانش‌آموخته کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شود.

وی در این باره نقش فعالیت هوشمندانه سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی در استان‌ها و همچنین کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و... را مشروط بر اینکه به فروش خدمات مهر زنی مبادرت نکنند و از این فرصت ها بازاری برای خودشان درست نکنند، حائز اهمیت دانست.

بنا بر این گزارش، حجتی در مورد درخواست ارائه‌شده از سوی سردبیر ایانا، مبنی بر درخواست برخی صاحب‌نظران پیرامون پیگیری حقوقی مدیرانی از دولت دهم که در تخلفاتی مانند واردات لجام‌گسیخته دام زنده و بیمار بدون ملاحظه قوانین قرنطینه مبادرت به سودجویی از فاصله قیمتی آن می‌کردند، گفت: من معتقدم به جای درگیر شدن اذهان با اشتباهات گذشتگان، از این به بعد باید مکانیسم کار را در مجموعه جهادکشاورزی باید به‌گونه‌ای طراحی کرد که چنین فجایعی با آمدن و رفتن مدیران هر دولت بروز نکند. در واقع مهم این است که راه هرگونه سوءاستفاده یا سهل‌انگاری‌هایی را که می‌تواند به سرمایه های جامعه کشاورزی یا دامداری آسیب وارد کند، بست.

حجتی در مورد پیشنهاد دیگر سردبیر خبرگزاری ایانا، مبنی بر فراهم کردن شرایط برگزاری نمایشگاه و جشنواره ای با شکوه در حوزه کشاورزی و غذا، مانند هفته سبز برلین، آن را به تصمیم‌گیری کارشناسی در همان کارگروه در دست تأسیس حوزه اطلاع‌رسانی بخش کشاورزی منوط کرد تا تمام شرایط لازم برای هرگونه تصمیم‌گیری ملاحظه شود.

محورهای تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی مطبوعات تخصصی و جهاد کشاورزی



بنا بر این گزارش، در بخشی از نشست، عباس کشاورز، معاون جدید بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که جهت تعیین استراتژی اطلاع‌رسانی چهار موضوع می‌تواند محور کار قرار گیرد، آنها را به این شرح برشمرد:

الف) چگونگی کمک این خانواده در سیاست‌گزاری‌های بخش کشاورزی؛

ب) انتظار تحلیل‌های موضوعی برای جامعه و گروه‌های هدف؛

ج) اطلاع‌رسانی یافته‌های نوآورانه؛

د) کمکی که رسانه‌ها می‌توانند در جهت افزایش دانش بهره‌برداران داشته باشند.

بنا بر این پیشنهاد مقرر شد تا کارگروه مشترکی متشکل از حدود پنج نماینده مطبوعات تخصصی کشاورزی و تیمی سه‌ یا چهار نفره از وزارت جهاد کشاورزی روی پیشنهادهای سازنده استفاده از اهرم اطلاع‌رسانی در افزایش حساسیت‌های جامعه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کار کنند.

بریده‌جراید دو هفته یک‌بار از مطبوعات تخصصی



البته در بخشی از نشست، وقتی مدیریت ماهنامه دامپروران پیشنهاد اختصاص وقتی برای مطالعه مجلات تخصصی به وزیر و معاونان را داد، شاهرخ رمضان‌نژاد رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی که طی مدت کوتاه حضورش تحرک خوبی را به نظام اطلاع رسانی حوزه وزارتی و حتی رسانه های غیر دولتی داده است، به تصمیم این مرکز برای تهیه بولتنی از تحلیل‌ها و سرمقاله‌های ماهنامه‌های تخصصی برای ارائه به وزیر و معاونان طی فاصله زمانی دو هفته یکبار خبر داد.

کد خبر 27447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =