با حمایت اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش خصوصی تلاش می‌کنیم تا حضور دولت به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشستی صمیمی با فعالان بخش خصوصی حاضر و از نزدیک با مشکلات بخش خصوصی آشنا شد.

در این نشست، مقرر شد که مرکز اصلی مطالعات آب در محل اتاق تشکیل شود و از وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان و سایر دست‌اندرکاران برای حل بحران آب و استفاده بهینه از آن، نظرخواهی شود.

همچنین در این نشست، مشکلات کشاورزی در بخش‌های زیتون، نخود، خرما، صنایع غذایی و قیمت‌های تمام‌شده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن مشکلات و مسائل پیش روی داروهای دامپزشکی، سم و کود، تولید نهاده‌های دامی و بذر، فرآوری محصولات کشاورزی، بازاررسانی و ظرفیت‌های موجود در کشور تحت بررسی قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره واردات و تعرفه‌ها و سیاست وزارتخانه در این باره گفت: واردات و وضع تعرفه‌ها ازجمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که تدبیر دولت بر آن است که اگر وارداتی انجام می‌شود، به شکلی باشد که به محصول داخلی آسیبی وارد نشده و تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند.

محمود حجتی افزود: مطابق قانون برنامه پنجم توسعه نیز بدین‌ترتیب تعرفه‌ها به‌گونه‌ای وضع خواهد شد که اجحافی به مصرف‌کننده نیز وارد نشود.

وی کشاورزی را اقتصادی‌ترین بخش خصوصی در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که با حضور تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی بتوانیم حضور پشتیبانی‌کننده دولت را به حداقل برسانیم.

حجتی درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز ادامه داد: پس از اصلاحیه‌ای که به مجلس ارائه شد و تبصره‌ای که در دولت به تصویب رسید، پیش‌بینی می‌شود که 10 هزار میلیارد تومان از ارقامی که در تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، برای تولید و خدمات تولیدی اختصاص یابد که در این بخش، کشاورزی، صنعت، خدمات و حمل و نقل نیز در این ردیف قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اگر هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم اتفاق بیفتد، با توجه به اولویت‌های بخش کشاورزی و تولیدی تسهیلات اختصاص‌یافته را در نظر خواهیم گرفت.

واردات، به ضرر تولید نیست

حجتی تأکید کرد: تولید مرغ و تخم‌مرغ با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور مناسب است و نیاز به واردات نیست و در برخی موارد، عرضه محصولات تولیدی در بازار صادراتی نیز جایگاه دارد.

وی اظهار داشت: در بخش گوشت قرمز تنها پنج درصد از نیاز کشور متکی به واردات است که واردات آن انجام می‌شود.

حجتی همچنین گفت: در زمینه واردات گوشت نیز هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا قیمت آن به تولید داخل لطمه‌ای نزند.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان داخلی 95 درصد تولید گوشت قرمز را انجام می‌دهند و مابقی آن از طریق واردات تأمین خواهد شد.

حجتی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات سایر محصولات نیز روال به همین شکل انجام می‌شود.

قیمت شکر وارداتی نباید کمتر از تولید داخلی باشد

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمینه واردات شکر باید شرایط تعرفه‌گذاری به‌گونه‌ای باشد که قیمت تمام‌شده شرکت وارداتی کمتر از تولید داخل نباشد.

وی با اشاره به واردات روغن که بیش از 90 درصد وابسته هستیم، تصریح کرد: تلاش می‌شود که با آنچه که در داخل تولید می‌شود، این واردات هماهنگی داشته باشد.

حجتی یادآور شد: تمامی محصولات وارداتی به‌گونه‌ای تعرفه‌گذاری می‌شود که به تولید داخل لطمه‌ای نزند.

برای واردات مرکبات برنامه‌ای نداریم

وزیر جهاد کشاورزی درباره نیاز به واردات مرکبات تأکید کرد: با گزارش‌های رسیده از مناطق مخلتف کشور و مناطق آسیب‌دیده از بارش برف، مشخص شد که میزان ذخیره‌سازی پاسخگوی نیاز شب عید بوده و انبارهای مرکبات شمال کشور دارای ذخیره مناسبی است، بنابراین برای واردات مرکبات، برنامه‌ای نداریم.

وی درباره گندم اظهار داشت: با توجه به ذخایر کشور، مجوزی که برای واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده ، 7.2 میلیون تن بوده که به‌دلیل مشکلات موجود، تاکنون محقق نشده است، اما بخش عمده‌ای از محصول مورد نیاز گندم در حال ورود است.

حجتی درباره حمایت از بخش چای کشور گفت: 160 میلیارد تومان برای حمایت از تولید چای، خرید برگ سبز، عملیات به‌زراعی و بهبود بخشیدن به چای تولیدی در نظر گرفته شده که امید می‌رود در سال آینده با کمترین نگرانی، بهترین تولید محقق شود.

وی درباره استخدام مهندسان ناظر در وزارت جهاد کشاورزی افزود: مطابق اختیارات قانون‌گذار، مراحل آزمون و گزینش در سطح کشور در حال انجام است و برای استخدام در سال آینده به‌نظر می‌رسد که مشکلی وجود نداشته باشد.

حجتی خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز برای این منظور که بیشتر به‌صورت استانی است، تأمین شود، مشکلات پیش رو حل خواهد شد و امید می‌رود که با توجه به سهمیه استان‌ها و همکاری استانداری، این موضوع به سرانجام برسد.

برای واردات نهاده، محدودیتی نداریم

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از لحاظ جنسیتی در بخش کشاورزی هیچ منع قانونی وجود ندارد، چرا که در بیشتر اماکن غیردولتی و مزارع کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی، این کار توسط خانم‌ها انجام می‌شود.

وی درباره واردات نهاده‌ها نیز تصریح کرد: طبق قانون، با توجه به نیاز نهاده‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و واردات نهاده‌های بخش کشاورزی نیز در انحصار هیچ‌کس نیست.

حجتی تصریح کرد: امید می‌رود حضور تشکل‌ها در سال‌های مختلف تولیدی افزایش یابد و حتی خود این قشر بتوانند نسبت به واردات اقدام کنند که در این راستا وزارت جهاد کشاورزی نیز کمک می‌کند تا برای تولید، ارزش افزوده ایجاد شود.

کد خبر 27631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر شریفی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    پیش بینی نیاز به واردات ۷/۵ میلیون تن گندم اشتباه بود ومیتوانست باعث افزایش قیمتهای جهانی شود