محمد‌رضا جمشیدی
پس از مدت‌ها کش و قوس و حرف و حدیث سرانجام روز یکشنبه با ابلاغ رسمی قانون انتزاع از سوی دولت، وظایف بخش کشاورزی متمرکز و وزارت جهاد کشاورزی موظف شد برای ایجاد و تقویت شبکه‌های تأمین، فرآوری، ذخیره‌سازی، توزیع و بازار‌یابی محصولات و کالاهای اساسی، قانون تمرکز وظایف و اختیارات این وزارتخانه را اجرایی کند.
قانونی که به موجب آن شرایط ورود بخش خصوصی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی با برنامه‌ریزی و ایجاد و تقویت شبکه‌های تأمین، فرآوری، ذخیره‌سازی و توزیع و بازار‌یابی محصولات و کالاهای اساسی از سوی جهاد کشاورزی فراهم می‌شود و بر یکی از خواسته‌های دیرین اهالی تولید جامه عمل می‌پوشاند.
در طول ماه های گذشته بارها و بارها کارشناسان طی مقاله‌های مختلف از عینک بخشی‌نگری به عنوان پاشنه آشیل انتزاع یاد کردند و نبود بدنه کارشناسی با دیدگاه و تخصص بازرگانی به عنوان نقطه ضعف اجرایی این قانون مطرح شد که خوشبختانه وزیر قوی و انتقاد‌پذیر فعلی جهاد کشاورزی که با لجبازی‌هایی از نوع سوغات بهبهان و دیوار خود‌محوری وزیر گذشته قرابتی ندارند، طی یک اقدام مؤثر و به‌موقع ضمن شنیدن تمام نظریات حسن یونس سینکی را به عنوان قائم‌مقام‌اش در امور بازرگانی منصوب کرد تا نه‌تنها خط بطلانی بر این ضعف بکشد، بلکه تفاوت‌های نگاه به انتزاع وزرای کشاورزی دو دولت را به رخ همه مخالفان بکشاند.
اگر‌چه حضور یک قائم‌مقام برای کاری به این حجم به هیچ‌وجه کافی نخواهد بود، اما انتخاب فرد امتحان پس‌داده‌ای نظیر سینکی که بر تمام زوایای پیدا و پنهان تنظیم بازار اشراف دارد و در گذشته با عملکردش در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به اثبات رسانده، می‌تواند به عنوان بازوی موفقیت انتزاع در جهاد کشاورزی تلقی گردد.
سینکی به طور حتم از تیم اجرایی و کارشناسی مجربی برای مدیریت بخش بازرگانی جهاد کشاورزی برخوردار است و شاید پر‌بیراه نباشد اگر معاونت بازرگانی هم به مجموعه معاونت‌های جهاد کشاورزی افزوده شود، چرا که با توجه به بازگشت شرکت پشتیبانی امور دام و افزودن شرکت بازرگانی دولتی به مجموعه جهاد کشاورزی بی‌شک پیشنهاد افزودن این معاونت می‌تواند گره‌گشای تکانه‌های احتمالی آینده باشد.
ورود سینکی به مجموعه جهاد کشاورزی که نشان‌دهنده زیرکی و هوشیاری وزیر جهاد کشاورزی است را به فال نیک می‌گیریم، اما به نظر می‌رسد حجم بالای مباحث بازرگانی در فضای پس از انتزاع نیازمند امکاناتی بیش از یک مدیریت در چارت سازمانی جهاد کشاورزی باشد.
شایسته است محمود حجتی از همین امروز با رایزنی‌هایی که در سطح کلان دولت انجام می‌دهد بتواند اعتبار لازم برای ایجاد این معاونت را فراهم نماید تا گام بلندی در راستای تضمین موفقیت انتزاع برداشته باشد.

کد خبر 27913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =