رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید براینکه این سازمان برنج‌های وارداتی را مورد ارزیابی قرار می دهد، گفت: اگر برنج وارد شده به کشور آلوده باشد حتماً آنرا اعلام خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نیره پیروزبخت در مراسم انعقاد تفاهم نامه با گمرک ایران با اشاره به مزایای این تفاهم نامه، اظهار داشت: رتبه تجارت فرامرزی ایران هم اکنون مطلوب نیست اما با انجام اقداماتی در این زمینه امیدواریم این رتبه بیش از پیش بهبود یابد.

وی انعقاد تفاهم نامه با گمرک ایران را یکی از اقدامات در دست اجرا در راستای بهبود شاخص تجارت فرامرزی دانست و تاکید کرد: با ایجاد هماهنگی میان گمرک و سایر دستگاهها، زمان رسیدگی به اسناد برای کالاهای وارداتی و صادراتی کاهش می یابد و هزینه ها نیز تقلیل خواهد یافت که این امر به بهبود فضای کسب و کار کمک خواهد کرد.

پیروزبخت با تاکید براینکه با انعقاد این تفاهم نامه از موازی کاری نیز در سطح این دو سازمان جلوگیری می شود، گفت: هرچند این امر به معنای کوتاه آمدن از مقررات نیست بلکه با تمام قوا بحث کیفیت واردات و مبارزه با قاچاق را پیگیری خواهیم کرد و اقدامات لازم را انجام خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران انعقاد این تفاهم نامه را در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: این تفاهم نامه در بحث واردات ماندگار برای تولید داخل زمینه مناسبی را ایجاد می کند.

وی ضمن اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان ملی استاندارد،گفت: به همین خاطر در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی براساس وظایف، برنامه ریزی هایی را انجام داده ایم، این در حالی است که با بسیاری از دستگاه‌ها نیز هماهنگی هایی برای کاهش اطاله امور انجام داده ایم.

پیروز بخت در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره تفاهم‌نامه ارتقا و افزایش کیفیت استانداردها در کالاهای وارداتی با چین گفت: تفاهم‌نامه با چین نیاز به اصلاح برخی مواد داشت چراکه تعداد ردیف‌های استاندارد ورود کالا از چین به ایران 2011 ردیف بوده که پس از آن متوجه شدیم، چینی‌ها این تعداد تعرفه را به 1500 مورد طبق قانون خودشان کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایران به دنبال افزایش و حداکثر کردن استانداردها در کالاهای چینی است، تصریح کرد: سه ماه قبل هیأتی از ایران برای مذاکرات به چین سفر کرد و موافقت‌هایی در این باره صورت گرفته و قرار شد که 2011 ردیف استاندارد وجود داشته باشد و بحث دوم اعمال گواهینامه بازرسی (سی‌آی‌کیو) باشد.

به گفته وی، در حال حاضر باید این مباحث منطبق با گواهینامه بین‌المللی و آنچه مورد تفاهم است، انجام شود اما باید توجه داشت که هم اکنون نیز ورود کالاها طبق روال سابق با همان 2011 ردیف استاندارد انجام می‌شود ولی امیدواریم اوایل سال آینده این تفاهنامه با کشور چین نهایی شود.

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین به ارائه توضیحی درباره کیفیت برنج‌های هندی و پاکستانی پرداخت و گفت: سازمان استاندارد و وزارت بهداشت هر دو بر این موضوع نظارت دارند البته در سال 88 سازمان ما گزارشی درباره سلامت مردم و ارتباط آن با اثرات نامطلوب فلزات مختلف منتشر کرد و باعث شد تجدید نظر در استانداردهای ملی انجام شود.

وی تاکید کرد: سازمان استاندارد برنج‌هایی که زیر نظر این سازمان باشد را با دقت با استانداردهای فعلی ارزیابی می کند و این اتفاق کماکان تکرار و ورود برنج‌ها به داخل کشور کنترل می‌شود؛ اگر موردی درباره برنج‌های آلوده وجود داشته باشد، خواهیم گفت.

کد خبر 27944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =