مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به ممنوعیت استفاده از مواد نگهدارنده در تولید محصولات لبنی در ایران گفت: البته در مورد برخی فراورده‌ها مانند پنیر در استانداردهای بین‌المللی اجازه استفاده از نگهدارنده‌ها در فرایند تولید داده شده اما هنوز این موضوع در ایران پذیرفته نشده است.

شهریار دبیریان در پاسخ به این سوال که چرا برخی محصولات لبنی با وجود نگهداری چند ساعته در بیرون از یخچال باز هم قابل مصرف هستند و آیا این به معنای استفاده از نگهدارنده در تولید این محصولات است؟ به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: با وجود اینکه در دنیا در مورد برخی محصولات لبنی استفاده از نگهدارنده پذیرفته شده اما این موضوع در ایران همچنان غیرقانونی بوده و نمی‌توانیم آن‌را اجرایی کنیم.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که اگر در کشور استفاده از نگهدارنده‌ها در تولید محصولات لبنی آزاد شود دیگر امکان کنترل و نظارت بر میزان استفاده از نگهدارند‌ه‌ها وجود نخواهد داشت و تشخیص نوع و میزان استفاده از نگهدارنده‌ها نیز دشوار خواهد بود.

او با بیان اینکه اگر محصول لبنی از شیر باکیفیت بالا تولید شده باشد و فرایند حمل مواد اولیه و محصول نیز در زنجیره سرد کردن به درستی انجام شده باشد قاعدتا میزان ماندگاری محصول لبنی بالاتر خواهد بود، در عین حال گفت: اگر محصول لبنی به مدت چندین ساعت بیرون از یخچال نگه داشته شده و خراب نشده باشد باید به آن شک کرد.

دبیریان افزود: محصولات لبنی پاستوریزه اگر در دمای 15 درجه قرار گیرند هر 20 دقیقه یک بار میزان میکروارگانیسم‌های موجود در آنها دو برابر می‌شود که با این حساب ظرف سه تا چهار ساعت عملا محصول لبنی خراب شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران یکی دیگر از دلایل فاسد شدن برخی محصولات لبنی در مغازه‌های خرده‌فروشی را به نحوه نگهداری این محصولات در این مغازه‌ها نسبت داد و گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ نگهداری از محصولات لبنی در مغازه‌های خرده‌فروشی به وجود نیامده است. برخی مغازه‌داران بعد از هدفمندی یارانه‌ها به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی شب‌ها یخچالهای خود را خاموش می‌کنند که این خسارت زیادی به محصولات لبنی وارد می‌کند. از سوی دیگر در طول روز نیز در یخچال مدام باز و بسته می‌شود که این کار نیز روی کیفیت محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در استان‌های جنوبی کشور نیز شاهد این هستیم که در دمای 45 درجه محصول لبنی در خارج از یخچال نگهداری می‌شود. متاسفانه در نهایت این برند است که مورد شکایت مصرف‌کننده قرار می‌گیرد در حالی که مقصر اصلی در خراب شدن محصولات لبنی در عمده موارد مغازه‌های خرده‌فروشی هستند که به شیوه درستی محصولات لبنی را در یخچال‌های خود نگهداری نمی‌کنند.

دبیریان در عین حال با تاکید بر اینکه باید یک نهاد مشخص مسئول اعلام تخلفات کیفیتی و استانداردی موجود در صنایع غذایی شود تا جلوی اظهارنظر افراد متفرقه گرفته شود، اظهار کرد:‌ قرار است در روزهای دوم و سوم اردیبهشت سال آینده اولین کنگره توسعه کیفیت، راهبردی نوین در صنعت غذا برگزار شود که در آن کنگره تلاش خواهیم کرد تا راهکارهای به حداقل رساندن عدم انطباق در صنعت غذا را بررسی کنیم.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران گفت: فناوری‌های نوین در صنعت غذا نیز در این کنگره مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به بسته‌بندی‌های جدید در صنعت لبنیات اشاره کرد که می‌توانند فاسد و خراب بودن شیر و لبنیات را از طریق تغییر رنگ محصول داخل بسته‌بندی به اطلاع مصرف‌کننده برسانند.

کد خبر 28065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =