معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی، تجارت اعم از واردات، صادرات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و اختلافی برای اجرای این قانون با وزارت تجارت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالمهدی بخشنده در حاشیه نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تجارت اعم از واردات، صادرات،‌ تنظیم بازار داخلی،‌ تعرفه و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از ابتدای سال آینده براساس قانون بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما با توجه به این که وزارت تجارت تمهیداتی از گذشته برای تامین محصولاتی مانند سیب و پرتقال در شب عید اندیشیده بود مقرر شد تا روز عید متولی تنظیم بازار این محصولات باشد اما این وظیفه از ابتدای فروردین ماه سال آینده نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: هیچ اختلافی برای اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی بین وزارت جهاد کشاورزی و تجارت وجود ندارد و تولید، تجارت و تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی به صورت کامل بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که در حال اجرای آن هستیم.

وزارت کشاورزی مسئول خرید تضمینی گندم 93 است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال خرید گندم تضمینی گندم در سال گذشته بر عهده وزارت تجارت بود اما از سال آینده این وظیفه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود که از همان نیمه‌های فروردین ماه سال آینده محصول برداشت شده از برخی از مناطق کشور خریداری خواهد شد که البته در این زمینه از ظرفیت برخی شرکت‌ها مانند شرکت بازرگانی دولتی نیز استفاده می‌شود.

به گفته بخشنده بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مسئول راهبری خرید تضمینی گندم در همه استان‌ها قائم مقام وزیر در امور بازرگانی است و دستگاه‌های مجری خرید شرکت بازرگانی دولتی به سازمان تعاونی روستایی در این زمینه کمک می‌کنند.

وی اظهارکرد: برنامه ریزی برای خرید تضمینی گندم سال 93 به صورت کامل انجام شده و اولین گندم برداشت شده استان‌های جنوبی مانند بوشهر و برخی از شهرهای خوزستان از سوی مباشران خرید وزارت جهاد کشاورزی خریداری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیرجهادکشاورزی تصریح کرد: براساس قانون شرکت بازرگانی دولتی تاکنون در اختیار وزارت تجارت است اما از آنجا که یک شرکت دولتی بوده و پتانسیل‌های مناسبی در اختیار دارد به عنوان مباشر خرید بخشی از گندم داخلی کمک گرفته می‌شود.

بخشنده افزود: با توجه به ابلاغ قانون تمرکز وظایف کشاورزی و قانون افزایش بهره‌وری واردات محصولات کشاورزی از تعیین میزان تعرفه و زمان برای واردات هر محصول از حیطه اختیارات وزیر جهاد کشاورزی به شمار می رود و از سال آینده واردات محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای مدیریت می‌شود تا تولیدکنندگان از واردات بی رویه متضرر نشوند و محصولات کشاورزی با قیمت متعارفی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

بخشی از واردات بی‌رویه، برای مقابله با تحریم‌ها بود

وی ادامه داد: گرچه برای تامین نیاز داخلی کشور به واردات حدود 700 هزار تن برنج نیاز داریم اما براساس آخرین آمارها امسال بیش از یک میلیون و 700 هزار تن برنج به کشور وارد شده است که بخشی از آن براساس مصوبه شورای تدابیر ویژه برای مقابله با تحریم‌ها بوده است اما واردات برنج در سال آینده به گونه‌ای تنظیم می‌شود تا دیگر مشکلی در این زمینه بوجود نیاید و مازاد بر نیاز داخلی وارد نشود.

احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی چقندر قند

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیرجهادکشاورزی گفت: براساس قانون هر ساله قبل از شروع فصل کشت پاییزه و در شهریور ماه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید اعلام شود تا کشاورزان بدانند چه محصولی را می‌توانند کشت کنند.

بخشنده افزود: این قانون طی سال‌های گذشته مغفول ماند و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در برخی سال‌ها در بهمن ماه سال بعد اعلام می‌شد که امسال با دستور رییس جمهور و نظر وزیر جهاد کشاورزی این قیمت را در شهریور ماه اعلام شد که تاثیر مثبتی بر روند و نوع کشت محصولات کشاورزی خواهد داشت درصددیم در جلسه‌ای که در شورای اقتصاد داشتیم قیمت چغندرقند را تا حدودی افزایش دادیم.

وی ادامه داد: برخی به اشتباه اعلام کردند که قیمت خرید تضمینی برنج زود اعلام شد و باید این نرخ در بهمن ماه اعلام می‌شد درحالی که براساس قانون اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله برنج باید در شهریور ماه صورت گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نرخ خرید تضمینی برنج افزایش نمی‌یابد چرا که قیمت‌های انواع برنج ایرانی در بازار بسیار بالاتر از نرخ خرید تضمینی اعلام شده از سوی دولت بوده و از آنجایی که سیاست دولت بر باز گذاشتن بازار و تشویق تولیدکنندگان برای عرضه محصولات خود به بازار آزاد است نیازی به افزایش خرید تضمینی برنج نیست.

تقدیم برنامه 5 ساله توسعه گندم به دولت در سال آینده

بخشنده اظهارکرد: برنامه 5 ساله توسعه گندم که بخش اعظم آن پنجشنبه هفته گذشته طی جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی تدوین شد تا پایان فروردین ماه سال آینده نهایی و به دولت تقدیم می‌شود تا بتوانیم ضمن تصویب در دولت حمایت‌های لازم برای اجرای آن را از دولت دریافت کنیم.

مدیریت قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

وی تصریح کرد: هنوز قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده در هیات دولت تعیین و تصویب نشده اما دولت این قیمت‌ها را تا پایان فروردین ماه ابلاغ می کند که البته تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به هر اندازه‌ای صورت بگیرد در تولید انواع محصولات کشاورزی پیش بینی شده و این آمار در اختیار موسسه پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی است که بر همین اساس درصددیم تا این افزایش قیمت‌ها به گونه معقولی برای کشاورزان اعمال شود تا تاثیر منفی بر تولید آن‌ها نداشته باشد.

کد خبر 28202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =