به‌دنبال توقف معاملات زعفران از سال 1387 به بعد، تداوم معاملات این کالا در حال انجام است و علاوه بر آن، قراردادهای آینده نیز به‌زودی ابلاغ می‌شود.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اجرایی شدن برنامه‌های مربوط به ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در بورس خبر داد و گفت: سال گذشته تصمیم‌های خوبی برای ورود محصولات کشاورزی ازجمله کلزا، دانه سویا، جو، پیاز، ذرت، تخم‌مرغ و مرغ گرفته شد که در این راستا انبارهای این محصولات مورد بازدید قرار گرفت.

علی پناهی افزود: استانداردهای لازم در این زمینه لحاظ شد و برای سال جدید، محصولاتی که انبارهای آنها مورد پذیرش قرار گرفته، برای ورود به بورس آماده هستند.

وی خاطرنشان کرد: کلزای استان گلستان از 15 اردیبهشت‌ماه ازجمله محصولاتی است که راه خود را برای ورود به بورس باز کرده است.

پناهی ادامه داد: محصول گندم در سال نخست برنامه فوق (به‌دلیل استراتژیک بودن) مورد نظر قرار نگرفت و پس از اجرای موفق سایر محصولات، از گندم نیز برای ورود استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچون سال‌های گذشته محصول گندم به بورس وارد می‌شود، اما ورود گندم خرید تضمینی شده، هنوز جای کار دارد.

شناسایی هفت انبار نخودکاران کرمانشاهی برای ورود به بورس

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا یادآور شد: بر اساس جلسه‌ای که با وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، مقرر شد که برای محصول نخود کشاورزان کرمانشاهی در بورس برنامه‌ریزی شود که در این راستا هفت انبار استان کرمانشاه شناسایی شد و در آستانه پذیرش محصول بر روی رینگ کشاورزی قرار گرفت.

پناهی تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها مطابق معمول پیش می‌رود و امیدواریم سال 93 شاهد اجرایی شدن برنامه‌ها و طرح‌های سال 92 باشیم.

وی درباره زعفران نیز اظهار داشت: معامله زعفران در سال 1387 خورشیدی انجام شد و پس از آن شاهد قطع شدن معاملات در بورس بودیم، اما پس از چهار سال دوباره احیای معاملات زعفران اتفاق افتاد و علاوه بر آن، قراردادهای آینده این محصول نیز در دستور کار قرار گرفته است.

پناهی همچنین گفت: معاملات به‌صورت روزانه انجام می‌شود و به‌زودی شاهد انعقاد قراردادهای آینده زعفران هستیم تا در سطح بین‌الملل و داخل بتوانیم داد و ستد داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: انبارهای مورد پذیرش این محصول در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی قرار دارد و استانداردهای مورد نیاز نیز وجود دارد.

برای راهیابی محصولات وارداتی کشاورزی به بورس، فکری شود

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا خاطرنشان کرد: وضعیت کالاهای کشاورزی در بورس مناسب ارزیابی می‌شود، اما تنها مسئله‌ای که هنوز حل نشده، ورود محصولات وارداتی است که در هاله‌ای از ابهام است.

پناهی ادامه داد: کشف قیمت باید همچون سایر کشورهای جهان در بورس انجام شود، در حالی که اکنون محصولات کشاورزی به بورس وارد می‌شود و در کنار آن شاهد واردات هستیم که قیمت محصولات واردشده کمتر از قیمت محصولات داخلی است که بدین ترتیب شاهد مخدوش شدن قیمت‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مطابق ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، نباید سردرگمی برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالاهای کشاورزی به‌وجود آید و قیمت‌ها به سمت هم‌گرایی پیش رود.

پناهی در پایان اظهار امیدواری کرد که مسئولانی که واردات کالاهای کشاورزی را انجام می‌دهند، برای ورود آنها به بورس اقدامات لازم را انجام دهند و در این راستا این بخش تمام همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

کد خبر 28485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =